"Jeg er uenig med Anders Fogh. Jeg synes, han stikker hovedet i busken og ikke tør se sandheden i øjnene. Jeg synes i stedet for at falde over nogle måske klodsede formuleringer og et enkelt dårligt forslag, så skulle han turde fastholde den kulturkamp, vi står i over for et totalitært islam, som er en trussel mod hele Europa - for ikke at sige Vesten. Og jeg synes, han svigter ved at stikke hovedet i busken."
Søren Krarup, Dansk Folkeparti, til Ritzau
FAKTISK ER DER stadig ikke rigtig nogen, der ved, om der er en film. Men alene rygtet om, at den højreorienterede hollandske politiker Geert Wilders har lavet den koran-kritisk film Fitna, der muligvis, muligvis ikke, vil blive vist i den nærmeste fremtid, har været mere end nok til at udløse voldsomme reaktioner. Ingen har endnu set den film, som kun Geert Wilders kender indholdet af, men alene rygtet har været nok til, at muslimer i flere lande, blandt andet Afghanistan og Pakistan, har demonstreret og brændt hollandske flag af.
I Holland skal regeringen ikke nyde noget, sikkert stadig under indtryk af mordet på den kontroversielle filminstruktør Theo van Gogh, der blev myrdet på åben gade i 2004 af en yderligtgående islamist, som ville straffe ham for den islam-kritiske film Submission. Regeringen har derfor lagt afstand til Wilders, hans film og hans udtalelser om islam, og det samme har de hollandske tv-stationer, der indtil videre ikke ønsker at vise Wilders værk.
I denne uge havde den megen omtale så bragt den tidligere så ukendte hollandske politiker til Danmark, hvor han af de elektroniske medier blev beskrevet som den "mest kendte europæiske politiker" for tiden.
Wilders benyttede lejligheden til i et tv-interview at rose Danmark og ikke mindst den danske statsminister Anders Fogh Rasmussen for at stå vagt om ytringsfriheden. Især fremhævede hollænderen regeringens opbakning til Muhammed-tegneren Kurt Westergaard, da det for nylig kom frem, at der angiveligt var konkrete mordplaner mod tegneren. I interviewet sagde Wilders blandt andet: "Jeg ville ønske, vi havde sådan en premierminister i Holland. Desværre har vi en kujon, som ikke står fast på forfatningens ord om ytringsfrihed, men i stedet har stillet sig på Talebans side. I det hele taget er de hollandske politikere ikke så imødekommende som den danske regering."
Men den danske statsminister havde ikke lyst til at blive sat i bås med hollænderen, så derfor lød statsministerens kommentar:
"Jeg tager skarpt afstand fra Geert Wilders synspunkter og må klart afvise Wilders' forsøg på at tage regeringen til indtægt for disse. Regeringen står vagt om ytringsfriheden, men jeg ønsker igen at understrege, at vi ikke deler de værdier og synspunkter, som Wilders repræsenterer."
Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, har rituelt og forventeligt været ude at lægge afstand til Anders Fogh Rasmussens udtalelser og kritisere ham for at svigte den internationale værdikamp. Tilsvarende har Socialdemokraterne og de radikale anklaget statsministeren for at tale med to tunger, når han på den ene side ikke har noget problem med at samarbejde med Dansk Folkeparti, der i det store hele deler synspunkter med Wilders, og på den anden side fordømmer hollænderen, når han ved, han taler ind i en international sammenhæng.
Men når det indtil videre er umuligt at mene noget om Wilders' film, må man nødvendigvis vurdere ham på hans øvrige ytringer. Og hvad er det så hollænderen siger, som Anders Fogh Rasmussen har taget afstand fra? Ja, blandt andet at Koranen er fascistisk og derfor bør forbydes, og at ikke bare islamister, men islam som religion er fascistisk.
At statsministeren vælger at bruge sin ytringsfrihed til at lægge afstand til det, kan kun betegnes som prisværdigt. Også selv om motivet skulle være, at han ved, de internationale kameraer hviler på ham, eller at han for tiden er en omvandrende jobansøgning til en stadig ukendt international toppost.
For det er værd at bemærke, at det netop er ytringsfriheden, han fremhæver i denne sammenhæng, og at han ikke blander sig i Wilders ret til at kritisere islam inden for de rammer, loven sætter for ytringsfriheden. Dermed bryder Anders Fogh Rasmussen med den stålsatte, ja nærmest fundamentalistiske tendens til at tage ytringsfriheden som gidsel og støde dem fra sig, som måtte mene noget andet eller blot ønskede at nuancere. Statsministeren har ikke været uden andel i denne opdeling i for eller imod, fårene fra bukkene og enten er du med os eller imod os, så de, der har måttet mene, at det for eksempel er noget underligt noget at håne folks religion har fået skudt i skoene, at de er imod ytringsfriheden. Det har blandt andre Uffe Ellemann-Jensen fået at føle.
Men det synspunkt nuancerer Anders Fogh Rasmussen nu ved at sige det, han ikke ville sige under Muhammed-krisen, nemlig at man godt kan forsvare ytringsfriheden uden at være enig i ytringen, og at man godt kan sige, at en befolkningsgruppe ikke skal mobbes unødigt, uden dermed at sige, at man er enig med den pågældende befolkningsgruppe. Det er bedre sendt end aldrig. weis




Per Thomsen
22. marts, 2008 #
Palle Weis:
”Men den danske statsminister havde ikke lyst til at blive sat i bås med hollænderen, så derfor lød statsministerens kommentar:...”
Lige netop. Anders Fogh Rasmussen har ambitioner om at blive til noget ved musikken inden for Europæisk storpolitik og derfor er han så småt ved at lægge afstand til sit nuværende image som frådende og kompromisløs xenofobisk værdikæmper, der ikke har det fjerneste imod at fundere ministertaburet på et højreekstremistisk støttepartis nåde og barmhjertighed.
Vi der har levet med Fogh Rasmussen som statsminister i mange år, ved kun alt for godt, at Rasmussen ikke ville have tøvet et sekund med at rose Wilders til skyerne, hvis statsministeren havde vurderet, at det havde været det mest gavnlige set i forhold til den overordnede politiske målsætning.
Derfor er Palle Weis leder og benovelse over Anders Fogh Rasmussens prioriteringer som altid først og fremmest en omgang varm luft….
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
For at få det helt ned på det principielle plan, så er det jo bare pinligt, at en mand som Gert Wilders ser den danske regering som et forbillede - hans synspunkter taget i betragtning.
Jeg vil ikke argumentere for eller imod ytringsfrihed, komme med de sædvanlige svadaer om, hvad man har ret til og hvad man ikke har ret til etc. Den sag er lukket i min verden. Ja, vi har ytringsfrihed og ja, det skal vi fortsat have.
De seneste dage har jeg blot tænkt på hvilke tanker, der popper op i mit hoved, når jeg tænker på Holland - altså Holland sådan helt generelt (og jeg er dansker, opdraget med demokrati, menneskerettigheder og ytringsfrihed og er selvfølgelig i stand til at sige til mig selv, at han ikke repræsenterer den almene befolkning, den hollandske regering eller lign.). Hvis jeg så vender den om og bare forsøger at forestille mig, hvordan andre evt. kunne tænke om Danmark. Det kunne være rundt omkring i Europa og det kunne så sandelig også være i Mellemøsten, hvor man skal tænke på, at forståelsen for ytringsfriheden i nogle lande måske ikke er på samme niveau, grundet manglende erfaring med samme. Jeg tør squ ikke tænke tanken til ende.
Jeg er flov over at være dansker. Det troede jeg aldrig, jeg skulle høre mig selv sige (eller skrive). Hvordan fanden vender vi denne onde cirkel? Fremmedhad - mere terrorisme - mere fremmedhad - endnu mere terrorisme - endnu mere fremmedhad.... (Jeg kunne ligeså vel ha' startet med terrorisme, men jeg skulle jo træffe et valg.)
Jørn Bent
28. marts, 2008 #
Jeg har set 'Fitna'.
Den er uden tvivl ensidig.
Der siges ikke et godt ord om koranen.
Der siges, så vidt jeg kan se heller ikke noget, der er forkert.
Konklusionerne er dog ensidige.
Det bliver interessant at se hvordan muslimerne (med deres barmhjertigheds profet) vil reagere.
Hvem er så mon værst, når det kommer til stykket?
otto bismarck
28. marts, 2008 #
den bedste film jeg nogensinde har set.
6 stjerner
Oscar potentiale
Jørn Bent
28. marts, 2008 #
Herr Otto Bismarck!
Du burde se nogle flere film :-)
Claus Møller
28. marts, 2008 #
@Otto bismarck
... Og - tør jeg vel udlede - den eneste film du nogensinde har set.
"Fitna" - som f. eks. kan ses via link fra JP (who else?) - er et stykke ligegyldigt propaganda, skåret efter den velkendte nazistiske læst, hvor man påstår at kunne vise sandheden om jøder og kapitalisme ved at vise en jøde, der har taget for høje renter ...
Jens
28. marts, 2008 #
Alene det, at socialdemokraten Mogens Jensen kammer helt over, og kalder filmen for "nazistisk propaganda" viser hvor nødvendig denne dokumentar-film er.
Villy S
28. marts, 2008 #
Fitna er vand ved siden af dennne koptiske præst!
Klik på: http://www.fatherzakaria.net/
Se under “books” “Questions About Faith” læs “Episode 42″ Her ruller Zakaria koranen op, udelukkende med muslimske kilder. Det er POWER!
Han bliver ikke meget ældre..
Torben Møller
28. marts, 2008 #
Ganske rigtigt en ensidig og lidt forudsigelig film, men den bringer holdninger og synspunkter ind i debatten som, af en uhellig alliance af rabiate muslimer og politisk korrekte europæerer, søges holdt nede og uden for al debat.
Alene af den grund er filmen væsentlig og et godt produkt og vi bør være taknemmelige for at nogle mennesker stadig tør stå fast på en ærlig og kritisk debat, også selv om denne ikke altid fremføres lige elegant.
Det er naive personer som Mette Aaby Pedersen, der gør mig flov over at være dansker....
Bjorn Holmskiold
28. marts, 2008 #
Hvad er folk så ophidsede over, mig bekendt var det ikke Jehovas Vidne der fløj ind i tårnene. Helt klart 6 stjerner ******
Bjorn Holmskiold
Rene Bolvig
28. marts, 2008 #
Tjae - man kan jo ikke være i tvivl om hollænderens mening efter at have set Fitna.
Og godt at nogen tager emnet op! .....og tør!!
- men skidt måde at præsentere det på!!! ..der der noget med konfrontation og gradienter - og det er jo latterligt Wilders ikke kan bruge accepterede filmiske midler og grundig tema-opbygning til at formidle budskabet !!
- istedet bliver nu filmen og endda dens legalitet til kernen i diskussionen og ikke islamiseringen.
Heinrich R
28. marts, 2008 #
Rene Bolvig:
"istedet bliver nu filmen og endda dens legalitet til kernen i diskussionen og ikke islamiseringen."
Ja, Geert Wilders viser på mere end én måde, at han er en ubegavet provokatør.
Det må være ubeskriveligt surt for Kurt Westergaard at få sin tegning misbrugt. Igen, fristes man til at sige. Til gengæld må man håbe for ham, at opmærksomheden om bl.a. hans tegning kan benyttes til at skabe forståelse for hans påståede intention med tegningen, nemlig at vise at islam tages til indtægt af radikale islamister for deres terrorhandlinger og andet.
Kan vi ikke få en tegning af Geert Wilders med et bombe i pomadehåret? Radikale islamister er bestemt ikke ene om at piske en hadsk og uforsonlig stemning op, og at dømme efter flere af ovenstående indlæg, så tvivler jeg efterhånden på, om det er islamisterne der er de værste...
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Kære Torben Møller,
Bare af ren nysgerrighed... Hvordan kan du vurdere, at jeg er naiv, fordi jeg er flov over at være dansker?
Torben Møller
28. marts, 2008 #
Kære Mette Aaby Pedersen,
du er ikke naiv fordi du er flov over at være dansker, men du er naiv når du udtaler at "Den sag er lukket i min verden. Ja, vi har ytringsfrihed og ja, det skal vi fortsat have."
Det forstår jeg som et udtryk for, at ytringsfriheden i Europa efter din mening ikke er under pres, hvilket i høj grad er en naiv udtalelse.
Samtidig er det også naivt af dig at forudsætte, at store dele af den europæiske befolkning deler dine synspunkter i sagen om muhammed-tegningerne og Geert Wilders film og dermed tænker ringere om Danmark (og Holland) end før disse sager kom frem...
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Nej, jeg mener ikke, at ytringsfriheden er under pres. Al politisk korrekhed, respekt og menneskelighed er for længst forsvundet. Selvfølgelig er der ingen mennesker indenfor et trossamfund, der skal pålægge ikke-medlemmer deres eventuelle religiøse påbud og forbud. Det siger vel sig selv, men derudover mener jeg, at debatten mangler nuancer og helt almindelig respekt. Hvornår blev respekt overfor andre mennesker noget skidt? Det handler jo om, at den slags film og den slags unuancerede debatter etc. også rammer helt almindelige medborgere, der bare gerne vil leve i fred.
Det er muligt, at der er naivt at tro, at vi får/har et dårligt ry ude i den store verden, men det er jeg nu ret sikker på, er tilfældet.
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Tager imod flere flygtninge i forhold til hvem? Hjælper flere svage indvandrere? Hvad er en svag indvandrer?
Hvad mener jeg med hvad?
Jeg forstår slet ikke dit indlæg... Jeg kan ikke lige se, hvordan det relaterer til dét, jeg har skrevet, må jeg blankt erkende.
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
I øvrigt er det nedladende at skrive frøken, når du ikke ved, om jeg reelt er det. Du vurderer måske, at jeg er ung eller hvordan?
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Jeg kan se, at du i et tidligere indlæg i dag har skrevet følgende:
"Hizb ut-Tahrir, som Søvndal tog afstand fra er ikke en erklæret nazistisk organisation, men de er skam nazismens sande efterfølgere, fordi de ligesom nazierne er ekstremistiske antisemitter og antidemokrater:"
Nu forholder det sig jo således, at Fadi Abdullatif (og de fleste andre i Hizb ut-tahrir) jo selv er semiit, så han kan vel i sagens natur ikke være antisemiit eller hvad?
otto bismarck
28. marts, 2008 #
@Mette Aaby Pedersen
at danmark har et dårligt ry i den muslimske verden må absolut betragtes som noget positivt, da man kan håbe, at det betyder en nedgang i antallet af indtrængende muslimer til landet.
lad os alle fortsætte det gode arbejde
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Du forsøger samtidig at stadfæste at islam er en voldelig religion ved at citere noget Hitler har sagt? Det må jeg da næste ha' misforstået, for det kan da virkeligt ikke være sandt.
Kan jeg så også citere Luther og på den måde stadfæste at hele protestantismen er antisemiitisk eller hvilke regler er det, du spiller efter?
Det her er squ humor i verdensklasse!
Torben Møller
28. marts, 2008 #
"Al politisk korrekhed, respekt og menneskelighed er for længst forsvundet."
Det var sgu lidt af en påstand, ikke mindst i lyset af forholdene i et land som Sverige, hvor der nærmest hersker censur omkring indvandring, integration og multikulturalisme.
Det samme kan siges om mange andre europæiske lande.
Ytringsfriheden er under pres rent lovgivningsmæssigt, idet både muslimske lande og muslimske interesseorganisationer i Europa ønsker en ændring af lovgivningen.
Dog tror jeg ikke at de europæiske regeringer er tåbelige nok til at efterkomme disse uartige, middelalderlige og diktatoriske krav.
Et langt større problem er, at ytringsfriheden er under pres pga selvcensur. Vel at mærke ikke selvcensur som følge af almindelige respekt og hensyntagen, men selvcensur som følge af frygt for islamistiske repressalier.
Hvis ikke du kan se problemerne i dette, Mette Aaby Pedersen, ja så er du ganske rigtigt utroligt naiv og snæversynet.
Hvad angår vores ry ude omkring i verden, så bærer dit synspunkt præg af at du udelukkende har hørt fra såkaldt "intellektuelle" og de mange politisk korrekte journalister, politikere og andre meningsdannere, som stadig dominerer debatten i langt de fleste europæiske lande.
I den brede befolkning finder man de samme bekymringer omkring multikulturalisme, antidemokratiske strømninger blandt indvandrere og manglende sammenhængskraft i samfundet, som vi mere eller mindre frit kan diskutere i Danmark....den eneste forskel er, at de ikke får lov til at ytre sig omkring disse problemstillinger.
Danmark må betegnes som et foregangsland på dette område og mange beundrer faktisk den debat vi har her i landet.
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Otto: du er uden for pædagogisk og humanistisk rækkevidde, så det gider jeg ikke engang kommentere! Men ja, det er folk som dig, der er skyld i at terrorismen er i fremmarch!
Mette Aaby Pedersen
28. marts, 2008 #
Ja, det er lidt af en påstand. Du slår jo blot dét, jeg skrev, fast. Vi har ingen såkaldt politisk korrekthed, sammenlignet med Sverige og mange andre lande. En smule politisk korrekthed er ikke af vejen, hvis du spørger mig. Vi kan også kalde det respekt.
Ytringsfriheden er ikke under pres, da "muslimske" regeringer ikke har mandat til at ændre vores lovgivning.
Har du beskæftiget dig rent historisk med den islamiske eller arabiske verdens middelalder? Den var faktisk meget blomstrende på mange områder og kan slet ikke sammenlignes med vores egen.
Nej, jeg kan ikke se problemet. I Danmark var der ingen krise i forbindelse med de famøse tegninger. Ingen reagerede faktisk. Langt de fleste danskere, der bekender sig til islam, har vænnet sig til vores fine vi-elsker-at-spotte-og-håne-andre-kultur. Det burde vi fokusere lidt mere på.
Du aner da intet om, hvem jeg har spurgt eller hørt, men tilsyneladende ved du både hvad den brede befolkning i Danmark og Mellemøsten mener. Dét er jeg squ imponeret over. Flot, Torben Møller.
Jakob Schmidt-Rasmussen
3. maj, 2008 #
"Nej, jeg kan ikke se problemet. I Danmark var der ingen krise i forbindelse med de famøse tegninger. Ingen reagerede faktisk."
Westergaard, Rose og JP's chefredaktør blev truet på livet.
Danske imamer fomåede ved hjælp af et par supplerende falske muhammedtegninger at sætte verdensomspændende pøbeloptøjer i værk, og det lykkedes dem at få FN til at tillade medlemmerne af FN at gøre det strafbart, at kritisere overgreb, hvis de er i overensstemmelse med sharia.
Ifølge FN findes der åbenbart hellige overgreb.
Fremover kan det altså være en menneskeretskrænkelse, at idealistiske lærerinder lader deres elever kalde deres klassebamse for Muhammed ...