På en underskriftindsamling på internettet har flere end 4.800 skrevet under på en erklæring om, at de ønsker universitetsloven fra 2003 ændret på en række afgørende punkter - og knap 2.500 af underskriverne er videnskabelige medarbejdere ved landets universiteter, hvilket svarer til 37 procent af samtlige videnskabelige medarbejdere.
Videnskabsminister Helge Sander (V) har ellers hidtil sagt, at kritikerne af universitetsloven bestod af nogle enkelte utilfredse individer. Derfor har SF's forskningspolitiske ordfører, Jonas Dahl, på baggrund af underskriftsindsamlingen spurgt ministeren, hvilken dokumentation han har for sin påstand om, at kritikerne af regeringens forskningspolitik er få, og han har fået følgende svar fra Helge Sander:
"Jeg synes, at vi har en god og konstruktiv debat om universitets- og forskningspolitikken i Danmark. Men der har til tider været en kritisk holdning i den offentlige debat, som efter min opfattelse har været præget af et fåtal. I min løbende kontakt med forskningsrådene og universiteternes ledelser, forskere og studerende, for eksempel på min igangværende besøgsrunde til alle universiteter, er der en god dialog om de udfordringer, vi står over for - og her møder jeg slet ikke i det omfang den kritik, som nogle ganske få giver udtryk for i blandt andet aviserne, debatspalter og redaktionelle omtaler."
Hovedløst
Det svar kalder SF's forskningspolitiske ordfører, Jonas Dahl, for "forrykt":
"Det svar virker hovedløst. Det er min opfattelse, at Helge Sander går med skyklapper på i den her proces. Det virker forrykt, at en minister kan negligere så stor en protest mod en udvikling, han selv har været med til at sætte i gang, som tilfældet er med protesterne og kritikken mod universitetsloven," siger Jonas Dahl, der mener, at ministeren lytter til for snæver en kreds inden for forskningsverdenen. Også lektor på Københavns Universitet, Sune Auken, som er en af initiativtagerne til underskriftsindsamlingen er kritisk over for Sanders svar.
"Hans argumentation er fortsat tynd - han siger, at han ikke hører kritik, når han er ude på universiteterne. Men hvem er det, han taler med," spøger Sune Auken, som også mener, at Helge Sanders opfattelse af stemningen på universiteterne i sig selv udgør et demokratisk problem:
"Hvis det virkelig forholder sig sådan, at Helge Sander møder glade mennesker på universiteterne, mens vi, der er i miljøet møder omkring 90 procent, der er rasende - og nu tilmed kan dokumentere utilfredsheden, så er det demokratisk problem, at ministeren ikke har adgang til autentisk information," siger Sune Auken og tilføjer:
"At ministeren tilsyneladende er så underinformeret, er i virkeligheden endnu et argumentet for at foretage radikale ændringer. For det viser, at systemet ikke virker - fordi det skaber døvhed nedadtil."
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra videnskabsminister Helge Sander.







Frej Klem Thomsen
8. juni, 2008 #
Sander må rangere som en af de mest arrogante og inkompetente ministre i Fogh-regeringerne. Og det siger altså ikke så lidt.
Udover den største afvikling af demokrati i moderne Danmarks-historie, og diverse optrædener i reklamer, i modstrid med ordensreglerne for regeringsmedlemmer, hvad har han så egentlig formået i de snart 7 år han har siddet på posten? Der var selvfølgelig også afskaffelsen af gruppeeksamen, men den var vist på diktat fra Bertel Haarder, så det er ikke fair at placere ansvaret for den tåbelighed hos Sander.
På den anden side har han, så vidt vides, ikke beskæftiget sig et sekund med forskningsverdenen før han blev minister (og relativt lidt efter, fristes man til at tilføje), så hans præstationer - eller mangel på samme - har måske en naturlig forklaring. Til gengæld har han engang været med til at arrangere 6-dages løb...
Stig Larsen
9. juni, 2008 #
Max Bjævermose er løs i glasbutikken!
Heinrich R
9. juni, 2008 #
Og her kommer den så, den længe ventede, forventede, forventelige punchline, som allerede er en moderne klassiker: "Der er ikke noget at komme efter".
Når den politiske elite på den måde forsøger at ignorere virkeligheden og tromler løs med en politisk dagsorden, der næppe kan antages at være i nationens interesse, er der god grund til at "den 4. magt" træder i karakter, og lever op til det ansvar de har i deres selvforståelse.
Sune Auken
9. juni, 2008 #
Øh ... Nancyboy ... Jeg forsøger faktisk at forsvare et BORGERLIGT universitet. Og jeg er inkarneret modstander af det marxistiske universitet og har alle dage været det. Det ville du vide, hvis du havde fulgt lidt med.
Mener du seriøst, at mit efternavn dementerer mig som debattør?
Simon Sen
9. juni, 2008 #
NancyBoy, sammen med et par andre utroligt fliittge læser-komentatorer er formodentlig pseudonymer for visse, højt placerede personer, som her åbent kan komme frem med regeringens skjulte politik og agenda som man af hensyn til stemmer ved næste valg er nødt til at holde kæft med...
Sune Auken
9. juni, 2008 #
NancyBoy er, så vidt jeg kan se, for indskrænket til, at han med rimelighed kan betragtes som repræsentant for noget som helst. Ingen med lidt indsigt i det politikområde, som her er til debat, ville slynge om sig med beskyldninger, der er så åbenlyst og dokumenterbart forkerte. Hvis han er en del af regeringens hemmelige plan, kan den ikke udgøre ret meget af en trussel imod oppositionens chancer for at erobre magten.
Janus
9. juni, 2008 #
Jamen, så gå dog ud og kast brosten, hyklere. I skal bare sige I er vensterorienterede, det gør ligesom al handlingen mere legalt.
Tror I virkeligt, at politikerne gider at læse Jeres åndssvage skriftlige indsamlinger? Sålænge Middelklassen holder deres kæft og lader sig styre om mirakler for Euroen, er de sq da fløjtende ligeglade med jer.
Befolknigen er sq da ikke andet end en flok manipulerende idioter.
Sune Auken
9. juni, 2008 #
Tja, man imponeres over debatniveauet... Først NancyBoy, der var underlødig og uvidende. Nu Janus, der er underlødig, uvidende, uforståelig og aggressiv. Hmmm ....
Janus
10. juni, 2008 #
Sune
Jeg er interesseret i intellektuelt modspil. Overordnet set er jeg noget så ufatteligt ligeglad og træt af feminisme, socialdemokratiet, socialisme og Margrethe Auken.
Jeg mener helt seriøst, hvis danske kvinder elsker undertrykkelse vil jeg klart anbefale de bliver sparket på ferieophold i Mellemøsten og Saudi Arabien. Socialisterene og socialdemokraterne skulle naturligvis eksporteres til sommerophold i Nordkorea for en tid så de kan bukke for for "Den Store Leder."
Jeg er noget så ligeglad med, hvordan det enkelte menneske udarter sig rent eksistentielt (æstetiker...Die Schwachen und Missrathnen sollen zu grunde gehn) , men lad være med at tørre det hele af på os andre med Jeres miserable socialistiske had. Hvad er det I vil? I vil ikke andet end brokke Jer.
Det er middelklassen jeg fokuserer på, og er i den forbindelse total ligeglad med de rige og snobbede idioter på Strandvejen, journalister, trendsetter eller alkoholikerne på Vesterbro. Det er ikke dem som løfter samfundet og velfærdsstaten. Middelklassen
Men nu dukker der sikkert een eller anden smart idiot og skriver en lille artikel om emnet. Jeg forstår udmærket at EU, nationale politikere og erhvervslivet holder deres kæft, fordi deres eksistens bliver truet, hvis middelklassen gør oprør.
Sidst og ikke mindst; Med EU's visioner om Shangri La rundt om hjørnet, må I hellere stemme for Euroen. I bliver rige og velhavende allesammen, fødevarer og bleer bliver billigere.
Jeg vil grine ad Jer.
Charlotte Frantzdatter Johansen
10. juni, 2008 #
@ Janus
Har du noget at tilføje diskussionen, andet end du er ligeglad med alt?
Det er en smule trættende, at når man forsøger at ændre på tingene, får smidt en spand lort i hovedet, for nu at sige det på pænt dansk, af een der reelt ikke har noget konkret at komme med i debatten...
Så inden du sviner Sune eller andre til næste gang, så overvej, hvad dit formål med det er.
Janus
10. juni, 2008 #
% Charlotte
Hvis ellers du kan finde ud af at læse, vil jeg have respekt for dig. Hvad angår Sune er han generelt med i opløbet, hvad fleste socialister er enig med ham i.
Fortæl mig noget interessant, Charlotte. Jeg værdsætter en række debattører med kloge kundskaber her på siden. Jeg værdsætter selv Per Thomsen og Vadmand på trods af jeg er rygende uenige med dem.
Hvad er problemet? Fortæl mig noget interessant? Jeg har så megen viden, du ikke ville være i stand til at overgå mig. Ja, jeg er arrogant og har intet følelser, undtagen hvis du sætter Beethovens piano concerto nr. 1 og 2 eller jazz på programmet. Ellers har jeg samme holdning, som den romerske kejser Tiberius: Mennesker er idioter.
Sune Auken
10. juni, 2008 #
"Hvis ellers du kan finde ud af at læse, vil jeg have respekt for dig. Hvad angår Sune er han generelt med i opløbet, hvad fleste socialister er enig med ham i."
"Jeg værdsætter selv Per Thomsen og Vadmand på trods af jeg er rygende uenige med dem"
"Jeg har så megen viden, du ikke ville være i stand til at overgå mig"
"Ja, jeg er arrogant og har intet følelser"
Øhm ... finde ud af at læse? Det ville selvfølgelig hjælpe på muligheden for at læse det skrevne, hvis sætningerne var bare nogenlunde meningsfulde og korrekte. Janus meget store viden synes ikke at omfatte de grundlæggende træk i den danske syntaks.
Har du egentlig noget at sige om dansk forskningspolitik? Har du egentlig nogen indsigt i dansk forskningspolitik? Og hvis du ikke har det, hvad laver du så i denne diskussion?
Heinrich R
10. juni, 2008 #
Janus:
"Ja, jeg er arrogant og har intet følelser, undtagen hvis du sætter Beethovens piano concerto nr. 1 og 2 eller jazz på programmet."
Det kender jeg godt. Jeg bliver selv sur og irriteret, hvis jeg skal lytte til jazz i større doser. Med mindre det er Thelonius, Zorn, Parker eller noget af den kaliber. Er der slet ikke noget musik, der kan gøre dig i godt humør? Du trænger vist til at få humøret lidt op. Du plejer ikke at lyde som en sur depression. Er konen skredet, eller dit pas blevet inddraget? Eller er det en sommerdepression? Uanset hvad, så prøv lige at komme til hægterne igen...
Venligst
Henrik
10. juni, 2008 #
@Janus: Din nihilisme og din Götterdämmerung-ortografi har du trukket i en automat med Reclam-udgaver. Slap nu af, det handler om Helge Sander, ikke om Zarathustra og korrumperingen af aftenlandet (og dog, måske alligevel?)
Charlotte Frantzdatter Johansen
11. juni, 2008 #
@ Janus
"Ellers har jeg samme holdning, som den romerske kejser Tiberius: Mennesker er idioter."
Det lyder som en ganske udemærket årsag til at blive eremit...
"Hvis ellers du kan finde ud af at læse, vil jeg have respekt for dig"
Tjo som filolog er det vel en arbejdsskade at kunne læse...
Janus havde ganske vist 2 ansigter, men du opnår ikke meget ved på den ene side at ville diskutere og på den anden side afslutter diskussionen inden den er startet - En god diskussion starter ikke med mudderkastning.
Jo ældre jeg bliver, jo mere giver jeg Socrates ret:
"True knowledge exists in knowing that you know nothing."
Så jeg vil tro, at du har helt ret, jeg ved sikkert ikke mere end dig.
Måske en smule generel ydmyghed og en stillingtagen til det egentlige objekt - forsknings- og universitetspolitiken i dk - ville klæde dig og debatten generelt.
Henrik
18. juni, 2008 #
@Charlotte Frantzdatter Johansen: Så Sokrates talte nok engelsk? ;-)
Charlotte Frantzdatter Johansen
22. juni, 2008 #
Nej det gjorde han ikke. Men jeg regner med, at du vil give mig ret i, at et citat på oldgræsk ikke gavner debatten ret meget...