Ligeberettigelse for homoseksuelle er ikke en vestlig værdi

At højrefløjen nu bruger homofobi til at slå muslimer oven i hovedet med, er et symptom på omfattende værdiforvirring

I dagens reportage fra Bolton i det nordlige England kan De læse om en mand, som er mødt op til en demonstration arrangeret af English Defense League - en erklæret indvandrerfjendtlig og islamofobisk bevægelse - med en lyserød trekant på sit tøj. På spørgsmålet om, hvad hans budskab er, svarer manden: »Den lyserøde trekant var dét symbol, bøsser blev tvunget til at bære under Hitler. Nu stiller islam os over for samme trussel, og derfor er vi kommet her for at udtrykke vores modstand imod det.«

I betragtning af fascismens traditioner for voldelig og eksplicit homofobi må afsløringen af, at EDI har en 115 personer stor fløj af lesbiske, bøsser og transseksuelle, påkalde sig undren.

Men sandt at sige er den kun det mest afstikkende eksempel på en desorienteret og uinformeret forskydning i nationalistisk diskurs fra politisk identitet og race til kulturel identitet og religion. En forskydning, der finder sted i et forsøg på at rejse en moralsk barriere mellem et mytologisk moderne, oplyst og progressivt Vesten og et dæmoniseret, middelalderligt, tilbagestående og snæversynet Ikke-Vesten. Hvor dette modsætningsbillede tidligere mest blev dyrket af højreradikalismen, har det nu antaget totemkarakter langt ind i den politiske mainstream, således at der i den offentlige debat nu affyres hyppige bredsider imod både multikulturalisme i almindelighed og indvandrere fra ikke-vestlige lande i særdeleshed.

Vestlig værdi

Men for at en værdi kan gøre krav på at være en 'vestlig værdi', må mindst to forudsætninger være opfyldt. Værdien må for det første hyldes eksklusivt i Vesten og må for det andet være dybt rodfæstet og omgærdet af bred konsensus over længere tid. Som en størrelse, der ligger et eller andet sted imellem traditioner og principper, må en værdi være en så selvfølgelig og helhjertet følt opfattelse, at den ikke kan anfægtes, uden at verdensbilledet bliver rystet hos enhver, som hylder den. En værdi må være noget, vi ikke behøver at særlovgive for - hvad, der eksisterer af relevante love, vil afspejle den sociale konsensus.

Rettigheder for homoseksuelle kan ikke gøre krav på at opfylde nogen af disse betingelser. Mange af de fundamentale rettigheder, som homoseksuelle i Vesten i dag nyder godt af, er af meget ny dato. F.eks. blev det først i 2003 i Storbritannien lovligt for personer af samme køn at indgå civile partnerskaber.

Ydermere cementerer disse retlige fremskridt så langt fra nogen vestlig konsensus - tværtimod er de langt de fleste steder fortsat kontroversielle og omstridte. I de 31 amerikanske stater, hvor befolkningen har stemt om lovliggørelse af homoægteskaber, er det alle steder blevet et klart nej. Nej, lighed for bøsser og lesbiske er ikke en vestlig værdi, det er ikke engang en californisk værdi. En meningsmåling fra hele EU i 2006 afslørede, at kun 44 procent af europæerne er tilhængere af homoægteskaber, mens blot 32 procent støtter homoseksuelle pars ret til at adoptere. Kun i Holland og Sverige var det et folkeflertal, der gik ind for begge dele. Kun i otte af de 27 lande var der flere tilhængere af homoægteskaber end modstandere, og i så mange som 11 af dem var andelen af tilhængere lavere end 20 procent. Italien oplever for tiden en bølge af homofobe angreb, herunder to forsøg på at nedbrænde et bøssediskotek og en række overfald på bøsser. Og nej, overfaldsmændene er ikke muslimer, men EDL's neofascistiske kammerater.

Det ville da være glimrende, hvis lighed for bøsser og lesbiske var en betrygget vestlig værdi. Men så langt er vi slet ikke nået.

Ej heller er homorettigheder noget unikt vestligt påfund. Faktisk var det første land i verden, som sikrede dem i sin forfatning, Sydafrika. Man kan endda mene, at homofobi er et succesrigt vestligt eksportprodukt: Over halvdelen af de lande, som kriminaliserer homoseksualitet, gør dette med afsæt i straffelove fra kolonitiden. Og når Uganda sidste år kom tæt på at indføre en dødsstraf for homoseksualitet, skyldtes det især en aktiv lobbyindsats fra amerikanske evangelister.

Forkert dilemma

Ærindet her er på ingen måde at benægte eller bortrelativere, at homofobi eksisterer i ikke-vestlige og muslimske lande. Ej heller at nedgøre de reelle og imponerende landvindinger, der trods alt er sket i hovedsageligt vestlige lande.

Vi må aldrig gå på kompromis i forsvaret for lighed for bøsser og lesbiske. Men hver gang nogen påberåber sig det påståede 'venstreorienterede dilemma' - hvordan kan vi nu både støtte homorettigheder og tage afstand fra islamofobi og indvandrerfjendtlighed - er modsætningen som oftest kun tilsyneladende. Der er lige så lidt grund til at behandle islam med fløjlshandsker, som der er til at fare løs på islam med knyttede næver. Islam er en religion, og religioner er generelt tilbøjelige til at være homofobe. De værste forfølgelser i nyere tid af homoseksuelle har vi set i Uganda og Malawi, der begge er overvejende kristne lande. Men at holde auktion om, hvilken religion eller kultur der kan byde højest inden for homofobi, er at tarveliggøre kampen for homoseksuelles rettigheder og at undergrave mulighederne for tværgående solidaritet.

Derfor må vi forpurre, at en indvandrerfjendsk højrefløj kaprer spørgsmålet om rettigheder for homoseksuelle og misbruger det som påskud for at slå løs på islam. At insistere på, at lighed for homoseksuelle er en 'vestlig værdi', truet af indvandrere fra ikke-vestlige lande og islam, er ikke alene forfejlet. Synspunktet vil også gøre det endnu vanskeligere at bekæmpe homofobi, fordi vi så risikerer at støde homoseksuelle af ikke-vestlig kulturbaggrund væk og fremme den homofobe forestilling om, at homoseksualitet er et vestligt kulturpåfund, som andre nu søges påtvunget.

Homoseksuelle rettigheder er menneskerettigheder. De er ikke specifikke for nogen region, og de skal ikke underordnes nogen religion. Vi skal bekæmpe modstanderne af disse rettigheder, som vi skal bekæmpe de kræfter, som misbruger dem som alibi for at diskriminere andre.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Fakta

Den engelske avis The Guardian brugte 4 måneder under dække sammen med The English Defence League og var med skjult kamera med til demonstrationer mod indvandring i England. Filmen kan ses her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Travis Malmzon

Problemer er at islam udover at være en religion, også er en fascistisk ideologi.

Hvis man endelig skal sige noget pænt om det, må det være at det har fået DF til pludseligt at knuselske bøsser og frigjorte kvinder.

anbefalede denne kommentar