Ansvar og medmenneskelighed

Den storladent iscenesatte ’Beslutningen’ fortæller en vigtig historie om jødedeportationer under Anden Verdenskrig

Det er altid svært at lave film med historier, hvor publikum på forhånd ved, hvordan det meste vil slutte. Når emnet er Anden Verdenskrig, året 1942 og scenen er jødedeportationer fra det tysk-besatte Paris, holder man sig næsten instinktivt tilbage fra at leve sig for meget ind i de jødiske hovedpersoners historier, for man ved jo, at det ikke kan ende godt. I stedet bliver fokus, hvordan historien fortælles, og hvordan filmen forhåbentlig tilbyder et betydningsfuldt blik på de historiske begivenheder. Som publikumsprisen på årets Buster Film Festival vidner om, er Roselyne Bosch’ Beslutningen et godt bud på en film om et af Anden Verdenskrigs sorteste kapitler til en ny generation. Filmens omdrejningspunkt er den julidag i 1942, hvor over 13.000 jøder blev jaget ud af deres hjem og interneret på den store vintercykelbane Vélodrome d’Hiver i Paris for siden at blive sendt i franske lejre og derpå videre østpå. Vi følger først begivenhederne fra en række børns perspektiv, men siden også gennem en jødisk læge (Jean Reno) og en protestantisk sygeplejerske (Mélanie Laurent), som vil hjælpe i en håbløs situation.

Gennem børnene holdes tonen forholdsvis let, og en styrke ved filmen er, at den hele vejen skåner én for at skulle se de værste uhyrligheder. Eftersom vi ved, hvad der vil ske, rækker hentydninger langt. I stedet bruger Roselyne Bosch i sit manuskript meget energi på at skabe en følelsesmæssig forankring i de personlige dramaer, især gennem Mélanie Laurents fine præstation som sygeplejersken, som først for sent forstår, hvad der foregår. Indimellem bliver de nuttede børn brugt lovligt meget – der er i flere scener dømt stortuden for sarte sjæle – og scenerne med den politiske kontekst, hvor skuespillere er både Hitler, Himmler og Pétain fungerer ikke altid lige godt. Men den storladent iscenesatte film fortæller en vigtig historie på en måde, som dels gør det til at holde ud at sidde igennem de tragiske begivenheder, dels gør helheden til en god indgang til evigt aktuelle og essentielle samtaler om ansvar og (med)­menneske­lighed på tværs af generationer.

Fakta

Instruktion og manuskript
Roselyne Bosch
Frankrig
Gloria, Vester Vov Vov, Øst for Paradis, Århus, Cafe-Biografen, Odense og Biffen, Aalborg

Relaterede artikler

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu