Foghs tyrkiske studehandel

Lækagen fra Wikileaks bestyrker rygterne om, at lukningen af den kurdiske fjernsynskanal Roj-TV var i spil, da Anders Fogh skulle udnævnes til generalsekretær i NATO

Ifølge Wikileaks-dokumenter skulle Anders Fogh Rasmussen (th.) have lovet sin tyrkiske kollega, Recep Tayyip Erdogan (tv.), at lukke den danskbaserede kurdiske fjernsynskanal Roj-TV. Til gengæld støttede Tyrkiet Foghs kandidatur til posten som NATO's generalsekretær. Her ses de to sammen i 2003.

Didier Lebrun

»Jeg vil særligt takke Tyrkiet for at rejse nogle bekymringer, der har med deres sikkerhed at gøre, og for deres tillid til, at den nye generalsekretær vil adressere dem,« sagde den amerikanske præsident Barack Obama, da han den 4. april 2009 kunne præsentere Anders Fogh Rasmussen som NATO's nye politiske leder.

Nu tyder oplysninger fra Wikileaks-offentliggørelsen af fortrolige amerikanske ambassade-indberetninger på, at en studehandel med Tyrkiet lå forud for udnævnelsen af den danske generalsekretær.

Ifølge et af de lækkede dokumenter hævdede Tyrkiets NATO-ambassadør Tacan Ildem ved et møde med USA's viceudenrigsminister William J. Burns den 18. februar 2010, at der var blevet afgivet et dansk løfte om at arbejde på at lukke den danskbaserede kurdiske tv-kanal Roj-TV til gengæld for posten i spidsen for forsvarsalliancen.

»Det indgik som en del af den aftale, som i 2009 kom i stand med den amerikanske præsidents mellemkomst og førte til, at Tyrkiets modstand mod at udnævne Anders Fogh Rasmussen til NATO-generalsekretær blev overvundet, at Danmark lovede at afklare sine juridiske bestemmelser med henblik på at imødekomme Tyrkiets anmodning om en lukning af Roj-TV, et talerør for PKK,« sagde Tacan Ildem ifølge rapporten.

Folkeoplysende arbejde

Efter at Anders Fogh blev udnævnt til generalsekretær hævdede såvel den tyrkiske premierminister, Recep Tayyip Erdogan, som Italiens regeringschef, Silvio Berlusconi, at Anders Fogh havde lovet at lukke Roj-TV. Både i Tyrkiet og Danmark begyndte rygterne at svirre om, at Anders Fogh havde ofret sine ytringsfrihedsprincipper for selv at komme til tops.

Selv afviste den nytiltrådte generalsekretær beskyldningerne. Den 15. april 2009 spurgte Enhedslistens Frank Aaen så Danmarks nye statsminister Lars Løkke Rasmussen, om han var enig i, »at det er uantageligt, hvis den nu forhenværende danske statsminister har givet politiske indrømmelser for at opnå posten som NATO's generalsekretær«.

Lars Løkke forklarede, at Anders Fogh alene havde gjort det klart, at Danmark »selvsagt« ville »gøre alt for at lukke Roj-TV«, såfremt stationen kunne forbindes med terroraktiviteter.

»Det er ikke nogen indrømmelse, man kunne i virkeligheden snarere betegne det som et stykke folkeoplysende arbejde med afsæt i, hvad Danmark er for et land,« sagde statsministeren.

Talerør for PKK

Den 31. august i år sigtede statsadvokaten for København Lise-Lotte Nilas Roj-TV for at drive propagandavirksomhed for den kurdiske separatistbevægelse PKK, der står på EU's terrorliste. Det satte igen gang i rygterne om Foghs løfte til Tyrkiet.

Sagen om Roj-TV begyndte i 2005, da Tyrkiets ambassade i København meldte stationen til politiet for overtrædelse af terrorloven, idet den skulle modtage støtte fra og fungere som talerør for PKK. Igennem de følgende år blev sagen undersøgt af politiet, og sideløbende med politiefterforskningen afviste Radio- og tv-nævnet i henholdsvis 2005, 2007 og 2008 anklager om, at kanalen skulle opfordre til had og terror.

I marts 2009 rejste repræsentanter for Københavns Politi og Statsadvokaten til Ankara for at drøfte sagen med de tyrkiske myndigheder. Det skete, samtidig med, at Anders Fogh Rasmussen arbejdede på at overvinde Tyrkiets protester mod hans kandidatur til posten som NATO's generalsekretær. Protester, der ikke alene beroede på Tyrkiets vrede over den danske sendetilladelse til Roj-TV, men også menes at have skyldtes Anders Foghs håndtering af Muhammed-krisen og den tyrkiske premierminister Recep Tayyip Erdogans ønske om at fremstå som en stærk, principfast statsmand over for de tyrkiske vælgere.

Statsadvokat Lise-Lotte Nilas afviste i går over for Ritzau, at der skulle være en sammenhæng mellem de danske myndigheders besøg i Ankara og Anders Foghs kandidatur til posten som NATO-generalsekretær:

»Anklagemyndigheden havde intet andet ærinde i Tyrkiet end at følge op på et tidligere møde med tyrkerne om Roj-TV. Vi understregede, at der var tale om en strafferetslig efterforskning som i enhver anden sag. På det tidspunkt vidste vi ikke, at det ville ende med en tiltale mod Roj-TV.«

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Anders Fogh Rasmussen, men Venstres udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, udtaler til Ritzau:

»Vi har ikke lavet nogle aftaler med Tyrkiet. Det har jeg i hvert fald ikke kendskab til.«

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Steen Sohn

Ifølge Enhedslistens hjemmeside vil man følge op på Frank Aaens mistanke om, at der blev indgået en lokumsaftale med Tyrkiet:

"Frank Aaen har stillet følgende spørgsmål til justitsministeren og udenrigsministeren:
• Hvilken sammenhæng er der mellem Anders Fogh Rasmussens bestræbelser på at blive NATO Generalsekretær og anklagemyndighedens forsøg på at lukke ROJ TV?

• Hvilke diplomatiske aktiviteter har der været mellem Danmark og Tyrkiet og Danmark og USA vedrørende sagen mod ROJ TV?

• Var den danske regering orienteret om, at Tyrkiets regering har klaget over brudte løfter fra Anders Fogh Rasmussen?

Han stiller samtidig følgende udvalgsspørgsmål:
• Ministeren bedes oversende alle relevante dokumenter, herunder diplomatiske telegrammer, vedrørende sammenhængen mellem udnævnelsen af Anders Fogh som NATOs generalsekretær og den danske håndtering af ROJ-TV."

Det skal blive spændende at høre svarene - eller ikke-svarene på disse spørgsmål.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Hugo Barlach

Det er utænkeligt, at AFR ikke skulle have været orienteret, omend det har været nede i de diplomatiske geledder, at emnet er blevet forhandlet. Ellers tyder det på en åbenlys inkompetence i situationen. Så naturligvis er der gået yderligere ged i den for General AFR med anliggendet. Så enkelt kan det såmænd siges...

Med venlig hilsen

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Schmidt

Apropos Anton Geists artikel ovenfor om nedslagtning af Roj-TV til fordel for Anders Fogh Rasmussens egen politiske karrier:

Fredsvagtens Bo Richardt angriber Anders Fogh Rasmussen for politisk svindel - men denne gang om en studehandel med tidligere præsident Bush - klik på YopuTube:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ryO6in3vw&feature=&p=43CD42F6850EBCE4&i...

På YopuTube:Del 1-2: FredsVagtens Knytnæve Rammer KrigsMinisteriet Lige i Sylten - klik på:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ryO6in3vw&feature=&p=43CD42F6850EBCE4&i...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dorte Sørensen

Ja det er en underlig sag, men at M. Aastrup Jensen ikke skulle kende til nogle aftaler med Tyrkiet tror jeg på. Dels fordi Fogh Rasmussen ikke er den meddelsom mand over sin egen gruppe eller til andre. Fx sagde Løkke Rasmussen en måned før Fogh Rasmussen nedsatte en Strukturkommission at ønsker om ændringer i kommunerne og amterne skulle komme nede fra og Løkke Rasmussen havde i værdfald ingen planer om ændringer i de kommunale strukturer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Albinus

Den italienske avis Corriere della Sera skrev om Rasmussen og USAs "garantier" d. 5.4.2009. Jeg refererer "garantierne", samt det der blev sagt om Fogh og ROJ TV. Det om ROJ TV er lidt kringlet skrevet på italiensk.

Obama mæglede under middagen fredag aften i Strasburg. Han og de andre lyttede til Rasmussens overbevisende tale, hvor han lovede åbning til Tyrkiet og den muslimske verden.

Obama talte derpå længe med præsident Gül. Premier minister Erdogan accepterede på grund af Obamas “garantier”: bl.a. en assisterende vice-generalsekretær fra Tyrkiet, en general på højt niveau blandt de militære ledere (iflg. La Repubblica 4.4.2009), aftaler og handel med varer.

Nogle rygter siger, skrev Corriere della Sera i samme artikel, at Tyrkiet også har fået andre ting: forenkling af visse procedurer for optagelse i »Den Europæiske Union” og løfte om en post i Eda," Det Europæiske Forsvarsagentur. Der er dog tvivl om dette, da Tyskland og Frankrig er imod Tyrkiets optagelse i EU.

Desuden blev det antydet i går, at Rasmussen præciserede muligheden af, at Tyrkiet garanteres, at Roj TV bliver lukket eller flyttet til et andet land: dette vil kun ske, hvis det bevises, at ROJ tv er involveret i terror-aktiviteter.

Her er den italienske artikel:

http://archiviostorico.corriere.it/2009/aprile/05/Nato_della_Turchia_Ras...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Celal Deveci

.. og vi skal ikke glemme, at de tyrkiske aviser skrev, at Hr. Rasmussen har lovet at lukke Roj Tv som betaling for deres støtte til ham.

Anders Fogh Rasmussen bør gå af! efter Wikileaks' afsløringer, og sagen mod Roj TV bør suspenderes!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Møller

Situationstilpasset retsopfattelse: "Jamen Gül, på vores høje niveau behøver vi da ikke rette os efter lovgivning" - "D'herrer ambasadører, iflg dansk lovgivning kan ingen forfølge Jyllandsposten for at have bragt nedværdigende tegninger"
Den mand har solgt enhver rest af moral til djævelen selv. Han skal fjernes - kan man inddrage hans statsborgerskab?

anbefalede denne kommentar