Medierne er fulde af historier om unge danskeres vilde drukvaner. Men sandheden er, at de unge drikker markant mindre i dag end for bare få år siden.

I 2002 drak 50 procent af de 15-årige alkohol hver uge. I 2010 var tallet faldet til 28 procent altså næsten en halvering. Det samme gælder for pigerne, hvor procentdelen er faldet fra 39 i 2002 til 19 i 2010. Det viser en ny undersøgelse blandt 5.ooo skoleelever foretaget af Statens Institut for Folkesundhed. De unge prioriterer karrieren og vil vise, at de har kontrol over deres liv, lyder forklaringen fra forskningsleder på Center for Ungdomsforskning, Jens Christian Nielsen:

»De vil signalere, at de har styr på det hele, og så er det ikke fedt at ligge og rulle rundt i sit eget opkast,« siger Jens Christian Nielsen, som peger på sundhedsbølgen og ønsket om en veltrænet krop som en af årsagerne til det markante fald. Desuden mener han, at den lovændring, som gør det ulovligt for børn under 16 år at købe øl, har haft en effekt.

Hipstere

Det nye syn på alkohol er udsprunget i en lille kreds blandt de såkaldte hipstere. Det mener Jakob Demant, der forsker i unge og alkohol på Aarhus Universitet: »Hipsterne er i opposition til mainstream, og det mest centrale symbol på ungdom i Danmark er fuldskab. Den kultur vil hipstere netop ikke inkluderes i. De vil vise, at de kan håndtere alkohol, og dermed distancerer de sig fra den brede masse,« siger Jakob Demant, som understreger, at danske unge stadig drikker meget sammenholdt med unge i andre lande. Den mådeholdende stil har siden bredt sig blandt de unge og en ændring af alkoholkulturen er på vej. Hvor det tidligere var sejt at drikke sig fuld, er det i visse kredse decideret usmart, mener han. Det bekræfter Niclas Haumann, der går i 9. klasse på Nyboder Skole i København:

»Når jeg hører nogen prale med, hvor meget de har drukket, så tænker jeg bare ‘sikke en nar’,« siger han.

Holdningsændringen kan på sigt sprede sig til resten af befolkningen. Specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen Kit Broholm hæfter sig ved, at de yngre veluddannede allerede drikker mindre end de veluddannede over 55 år. Og det er som regel de veluddannede, der sætter standarden:

»Hvis yngre veluddannede generationer også fremover drikker mindre, vil det typisk sprede sig ned ad i samfundspyramiden og dermed til hele befolkningen,« siger hun.

Denne artikel er anbefalet af: