Karriere og fantasi

Unge arbejdsløse akademikere har gjort præcis, som politikerne sagde, de skulle. De har gennemført deres uddannelse hurtigt uden svinkeærinder som sabbatår og jordomrejser. Nogle har endda skævet til arbejdsmarkedsstatistikkerne for at være sikre på at vælge en uddannelse, der var efterspurgt af arbejdsgiverne. De må føle sig gevaldigt snydt, når belønningen er et nummer i arbejdsløshedskøen. Som Information skrev i torsdags, står 35 pct. af de nyuddannede DJØF'ere fortsat uden arbejde et år efter afsluttet uddannelse. For magistre er tallet endnu højere.

Der er to ting, man kan lære af det. For det første skal man ikke karriereplanlægge efter konjunkturfølsomme arbejdsmarkedsstatistikker. Det er lige så svært som at vinde på aktiemarkedet.

For det andet skal man huske, at politikere ikke råder over et forsyn så klart, at man kan planlægge sit liv efter det. Det ene øjeblik er der mangel på arbejdskraft. Det næste spreder ledigheden sig som en steppebrand.

Rationelle valg og forsyn er altså ikke opskriften på en store karriere. Det er derimod fantasi og fleksibilitet.

Som nyuddannet skal man evne at se sig selv i andre jobfunktioner, end den man troede, man uddannede sig til. En statskundskabsgrad behøver ikke føre til en plads i embedsværket. Måske kan den bruges til at rådgive virksomheder, der leverer produkter til staten? Det kræver imidlertid ikke kun fantasi fra arbejdstagerside. Også arbejdsgiverne skal udvikle en bredere forståelse af kompetencer og jobprofiler. Uddannelse er dannelse — ikke kun forberedelse til et specifikt job.

Fleksibilitet handler også om at være klar til at flytte sig geografisk. Som Information skriver i dag, sidder akademikere i tusindvis på københavnske jobcentre, mens man i Sønderjylland hungrer efter højtuddannede. Det er et grelt udtryk for mangel på fantasi. Der findes også caffé latte i Tønder — det er bare med at komme af sted. 

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Karsten Aaen

P.t. er jeg været en smule indenom folkeskolen. Hvorfor er ligegyldigt i den her sammenhæng, men allerede i folkeskolens oplæres eleverne, især i 7.-9.klasse, i at man kan og bør planlægge sit liv. Især, at livet kan planlægges og det helst i detaljer.

Men se, livet kan ikke planlægges; life is what is happening to you when you're busy making other plans, som John Lennon vist engang både sang og sagde.

I 7.-9.klasse kan man selvfølgelig godt sige, at det er vigtigt at eleverne finder ud af, hvad de vil være og derfor begynder at planlægge deres arbejdsliv. Men som ovenstående kommentar viser, kan man ikke planlægge alting.

For 3 eller 4 år siden så fremtiden f.eks. lys og lykkelig ud for folke-skole-lærerne. I dag ser den dyster ud. Hvorfor? Fordi kommunerne skærer ned, sparer og fyrer lærere. Og for ingeniører ser fremtiden også anderledes dyster ud en den gjorde for f,.eks. 5 eller 6 år siden. Også selvom den også står på café latte i Tønder....

PS:
Mange mennesker fra København eller Århus vil ikke flytte til Tønder, fordi de synes det er langt væk. Dertil er at sige, at husene i Tønder er dejlige og koster meget mindre end i København og Århus. Derfor bliver der råd til 2 biler, som f.eks. kører 24-26 km på literen. Og der er altså også skoler i Tønder....der er f.eks. en handelsskole og et gymnasium...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Hovgaard

Jeg står i den situation, at jeg skal til at vælge studie på universitetet. Jeg er 32, har en håndværkerbaggrund, men ønsker af flere grunde at sadle om. Mit største ønske er, at starte på humaniora, men jeg er samtidig også bange for fremtidsudsigterne. Jeg har dog sagt til mig selv, at jeg vil vælge det studie, jeg har mest lyst til. Jeg vil ikke bruge 5 år af mit liv på at læse det, politikerne gerne vil have, jeg skal læse.

Tak for en lille opmuntring i forhold til min frustration om valg af studie.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

@ Lars

Start du bare på humaniora. Alt tyder nemlig på, at der indenfor en 5-6 år bliver store mængder lektorer, som går på pension på gymnasierne. Engelsk er et godt fag at have, vil jeg mene, og måske et andet fag som sidefag eller hvad det hedder nu om dage.

Læg mærke til i øvrigt, at der nu om dage er 3 års bachelor-studier, og 2 års kandidat-studier. Og at man kan gå ud og arbejde med en bachelorgrad.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ruth Gjesing

Lars:
Lige for en ordens skyld - men du ved det forhåbentlig godt - sa kan man altså blive alt muligt andet end gymnasielærer, hvis man læser et humanistisk fag ... mange ting endda. Karsten Aaen lever vist i en fjern fortid.
Og det kan i øvrigt ikke anbefales at gå ud med en BA-grad, men det finder du nok ud af på et tidspunkt.
Held og lykke med studierne.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Lom

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg efterhånden har skrevet dette, men det kan åbenbart ikke gentages ofte nok.
Hver gang politikere blander sig sig i folks uddannelsesvalg så går det galt. Og hvorfor, fordi politikere er af tiden i går, de tænker på hvordan verden så ud da de selv blev uddannet. De unge tænker frem og er ikke bundet, derfor er deres valg meget mere fremadrettede, uanset hvor mærkeligt det ser ud for politikerne og os andre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Hovgaard

Tak for jeres kommentarer. Verden ville være et trist sted, hvis den kun bestod af tekniske hjerner. Jeg er overbevist om, at der også er brug for folk der tænker i et større perspektiv i fremtiden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Toft Ravn Pedersen

@Lars ("Jeg har dog sagt til mig selv, at jeg vil vælge det studie, jeg har mest lyst til").

Min anbefaling er, at du prøver at finde et kompromis mellem hjertets og hjernens anbefalinger. Så havner du forhåbentligvis et sted hvor du ikke er for meget begrænset af egen komfortzone.

Med venlig hilsen.
Jens
[hovedfag: bronzealderreligion i Sydasien (i dag en tvungen hobby), sidefag: kemi (i dag mit nødvendige arbejde)]

anbefalede denne kommentar