DR nedprioriterer det smalle

Da radiokanalen P6 Beat for halvandet år siden blev oprettet, var den et alternativ til P3 med musik ’på kanten af mainstream’, men nu lukkes de mest alternative programmer, og værternes egen magt begrænses, mens DR’s playlisteansvarlige får mere. Selv om kanalen hylder det smalle, er succeskriteriet flere lyttere, siger ledelsen. Og det kræver justeringer

I oktober blev Jan Sneums program, ’Sneums Garage’, lukket, men det genopstår i en ny form i 2013.

Agnete Schlichtkrull

En musikkanal for alle, der kan lide toner, som ikke nødvendigvis »banker til tops på hitlisterne«. En kanal, der omfavner alternative strømninger, og som tager udgangspunkt i stemningen og energien, der ligger i at kreere musikken – uanset om det er for unge eller for ældre, om det kaldes rock, hiphop eller indie.

Sådan lød det i april sidste år, da den nye radiokanal DR P6 Beat blev lanceret. Folkene bag havde skelet til britiske BBC Radio 6 Music og talte om »en ny lyd«, »en musiknørdet tilgang til musikken« og en ambition om at komme »af med flowradio og tage musikken seriøst«. Modsat de store DR-kanaler skulle værterne selv have lov til at bestemme, og derfor havde man ikke engageret DR’s playlisteansvarlige på kanalen.

I dag er lyden en anden på Emil Holms Kanal. Lyttertallet på knap 50.000 om ugen er lavere end forventet, så da DR Kultur i sommer samlede P3, P6, P7 og P8 i én stor rytmisk afdeling, fik DR’s såkaldte playlisteudvalgs mangeårige formand Lars Trillingsgaard også ansvaret for P6 Beat. Playlisteudvalget er en institution i dansk rytmisk musik, som traditionelt har bestået af en god håndfuld radiokyndige m/k på tværs af genrer og interesser – men alle engageret i DR – og de seneste år har Trillingsgaard siddet på magten. Udvalget bygger de spillelister, DR’s kanaler bruger, og udvælger den musik, DR skal satse på. I dag eksisterer ikke længere et udvalg som sådan, men Lars Trillingsgaard har stadig det endelige ansvar for, hvad der bliver ’playlistet’.

»Lars Trillingsgaard har som musikansvarlig for P3 – og også P6 – en usædvanlig stor indflydelse på DR’s musikprofil. Alle ved, at han skal balancere mellem mange hensyn, ikke mindst til DR-ledelsens krav til, at han som chef leverer høje lyttertal,« siger musiker, producer og ph.d. i musikvidenskab Henrik Marstal, som har fulgt DR’s musikdækning gennem en årrække.

»Men ethvert monopol skal selvfølgelig tåle at kunne blive kigget efter i kortene, og jeg håber derfor, at Trillingsgaard kan forklare eller blot forsvare sine til- og fravalg.«

Frygt for repressalier

Siden Lars Trillingsgaard er kommet til, har P6 Beat ændret sig. Mens værter og lyttere ved kanalens fødsel havde den opfattelse, at kanalens primære ambition var at udforske den smalle og svært tilgængelige musik på en seriøs måde, tales i dag mere om lyttertal end tidligere. Og det har vakt bekymring blandt lyttere såvel som værter. Information har været i kontakt med en række ansatte på P6 Beat, og flere kalder personaleklimaet »dårligt«, men ønsker ikke at udtale sig offentligt – blandt andet af frygt for »repressalier«. Mange er ansat på tidsbegrænsede kontrakter, og det er ikke givet, at de bliver forlængede. Anonymt udtaler en ansat på kanalen, at meget vækstlags-musik fra den danske scene er røget ud, og at de har fået at vide, at al musik, der ikke kan stå uformidlet, bliver fjernet.

»Vi havde al mulig kreativ frihed, men pludselig har de fået angst over at have for få lyttere.«

Ulrik Jensen, der har programmet Weekend Med, som lukkes til nytår, er ikke helt så skeptisk, men siger til citat, at han mener, en kanal som P6 Beat bør have lov til at have færre lyttere.

»Når man laver en kanal, der kredser om musik, der er svært tilgængelig, siger det sig selv, at man må give kanalen længere line. Men efter P6 havde kørt i et års tid, trængte den til at blive justeret. Det skal man altid gøre løbende. Visse steder skulle strammes op, men spørgsmålet er, hvor langt man bør gå for at stramme op. Efter min mening skal man passe på med ikke at komme for tæt på P3 og have for mange overlap,« siger han.

Strammet op er der blevet.

Blandt andet bliver programmet KLiK, som fokuserer på den smalle og mest alternative musik, lukket, og fremtiden er uvis for en række programmer. I oktober blev Sneums Garage lukket, men det genopstår i 2013. Dog med færre udsendelsestimer, og programmets vært, Jan Sneums, taletid må kun være cirka det halve af, hvad den hidtil har været. Resten skal være musik.

»Hvordan den nye ’garage’ i sidste ende kommer til at blive skruet sammen, er endnu uvist. Det vil møder i december afklare. Rent personligt håber jeg naturligvis på en fortsat ’garage’ med frihed og rummelighed i både valg af musik og historier, men det er min rent private drøm,« skriver Jan Sneum i en mail til Information.

Anne Serlev, tillidskvinde for blandt andet P6 Beats ansatte, kan ikke forstå, hvorfor medarbejderne ikke vil stille op til interview, men hun medgiver, at arbejdsklimaet på kanalen har været problematisk, og at nogle ansatte har fået for lidt i løn og for få timer til forberedelser:

»Der har været problemer med lønforhandlinger, og der har været tilfælde af stress, fordi nogen har følt sig presset,« siger hun.

Slidt mainstream

Playlisterne har hørbart forandret sig hen over de seneste måneder. Tidligere dukkede de mere smalle og umiddelbart ukendte numre hyppigt op, men i dag er flere sange i rotation; repertoiret er reduceret. Det er en bevidst beslutning fra ledelsen, forklarer DR’s radiochef Tor Arnbjørn.

»Vi har en ambition om, at de digitale kanaler gradvist skal komme til at lyde som vores FM-kanaler. Vi justerer løbende alle vores kanaler, og det gælder selvfølgelig også P6. Med de nye justeringer har P6 Beats spillelister et mindre repertoire, som lytterne bedre kender, og som de kan nå at få et forhold til,« siger han.

Men de nye justeringer behager ikke alle. I debatten om kanalens udvikling har lyttere ytret stærk kritik af den nye linje. Det gælder blandt andet musiker i Efterklang Rasmus Stolberg:

»I er det bedste, der er sket for dansk radio i årevis. Men jeg synes, det halter med de playlister. Når jeres automatiske playlister er fyldt med oldnordiske hits med Queens of The Stone Age og Foo Fighters og ligende, bliver jeg så træt og ærgerlig. Spil nu noget, vi ikke kender – eller i det mindste alternative hits, som ikke er totalt udvandede og bliver spillet på samtlige diskos på landet,« skrev han i en kommentar på Facebook, som fik mere end 100 tilkendegivelser fra andre, der syntes godt om den.

Hundredvis af Facebook-brugere supplerede musikeren med indlæg, for eksempel Jonas Hjort, der skrev, at playlisterne var på vej i en »slidt, mainstream retning« med »utrolig meget hitliste-indie fra 90’erne, ’Ugens Uundgåelige’ fra P3 og meget lidt ukendt musik«. Efterhånden kunne han ligefrem blive i tvivl om, hvorvidt han hørte P3 eller P6, skrev han.

Gradvis tillempning

Det var med et ønske om at styre og producere de nye digitalkanaler samlet, at den store rytmiske afdeling i sommer blev skabt, og P6 Beat blev en del af fællesskabet. Kanalens spillelister skulle udformes, så de ikke overlappede med P3’s, og derfor lagde man en skarpere profil. Radiochef Tor Arnbjørn kalder den udvikling, kanalen lige nu gennemgår, en »gradvis tillempning«:

»Vi vil spille musik, der er på kanten af mainstream, men som samtidig ikke er så langt fra mainstream, at vi jager lytterne væk. Det er en konsekvens af, at vi efter sammenlægningen har forsøgt at sikre, at P6 lyder anderledes end P3. Og så er det en konstatering af, at vi gerne vil have flere lyttere til kanalen.«

– Hvad er baggrunden for at lukke et program som ’KLiK’?

»Jamen, det er en gradvis tillempning af kanalen. Vi forsøger ikke at dreje profilen eller gå væk fra den vækstlags-tankegang, der ligger bag ’KLiK’, vi eksperimenterer bare med nye formater og programmer.«

– Men hvorfor er det vigtigt, at kanalen har mange lyttere?

»Det er en præmis for en radiokanal at have mange lyttere. Vi har ikke ændret vores ambition med kanalen, og det har hele tiden været ambitionen at få mange lyttere. Det er en præmis for en radiokanal. Nu har vi været i luften i halvandet år, så nu kan vi bruge de erfaringer, vi har gjort os. Vi justerer – ligesom man løbende gør på P3.«

Ifølge Henrik Marstal viser erfaringer, at playlisteradio er den mest sikre måde at lave radio på.

»For lyttere er det mest tilfredsstillende at høre færre numre, så man får en følelse af gentagelse, og at man føler, at man kender radioen bedre. At man føler sig i kontakt med radioen, og at man fornemmer en rød tråd,« siger han.

Med P6 forsøgte man at lave en radiokanal, der ikke gjorde det, men det viste sig at være for svært, hævder han, og som lytter anede man ikke, hvad der ville ske, når man tændte for kanalen.

»Det er ærgerligt, at den mangfoldighed, som P6 havde mulighed for at bringe, er blevet begrænset. Og det er paradoksalt, for de, som radioen taler til, er musikalsk set meget ressourcestærke,« siger han og peger på, at målgruppen næppe har behov for at høre radio, fordi de selv har adgang til blogs og avancerede playlister.

»Dem, P6 kan nå, er dem, der for længst har opgivet P3. Men de er for ressourcestærke til at blive guidet, og det er synd, man ikke kan lave en kanal, hvor der kan blive spillet fuldstændig uafhængig musik,« siger Henrik Marstal.

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Alexander Julin

Når Tor Arnbjørn siger, at de ikke prøver på at dreje profilen for P6, kan jeg sgu ikke andet end at forstå det som en direkte løgn. Hvori ligger forskellen på dette og denne såkaldte "gradvise tillempning"?

De må hygge sig på DR med deres seertal, men jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle gøre godt for, hvis det er på bekostning af kvalitativ og passioneret musikjournalistisk. Hvis Jan Sneums visioner om frihed og rummelighed bliver indskrænket til en privat drøm, hvad skal så overhovedet bære programmet?

Der er tale om et ren og skært kvælertag på musikjournalistikken.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for kim jensen

70-80% af min radiolytning foregår på P6 BEAT, der er en lise i mediebilledet. Sneums garage er et fyrtårn på kanalen.
Efter at Roskildefestivalen er blevet omdannet til et kontrolsamfund anført af glatte kommunikationsuddannede, og jeg ikke har råd til at gå til koncerter længere, har P6 BEAT været stedet at stifte bekendtskab med ny musik, nyde lidt velkvalificeret rockarkæologi eller fordybe sig i hele albums med mennesker, der har et reelt forhold til dem og formår at fortælle om det med glæde og engagement..

At det nu skal ødelægges i en eller anden grad, er bare så typisk.
Jeg må konstatere, at rigtig meget af det, jeg kan lide, lægges for had, udsultes eller er der ikke plads til i dagens Danmark. (Lidt lissom mig selv egentlig...).

I stedet satses der kritikløst på kalorietom underholdning og leflen for en tidsånd, der mere eller mindre direkte er dikteret af pengemagt.
I guder, det er fattigt! Giv os dog lidt ånderum!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Wagner

Apropos radio og nedprioritering af det smalle, så hørte jeg selv gerne DR jazz. Men desværre tvangsindlægger man lytterne til de samme anekdoter måned efter måned og playlisterne bliver ofte først udskiftet med ugers mellemrum. De blev hurtigt slidte de der nye DAB kanaler. Kunne de så bare få en 'robot' til at vælge nogle tilfældige numre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Buus Andersen

hmm... troede netop det var en public service-forpligtigelse at underholde og inspirere lyttere? DR bliver nødt til at lade antallet af nye lyttere komme i anden række, og tro så meget på deres koncept at de kommer indenfor en årrække? At gå mod forudbestemte spillelister er i hvert fald en falliterklæring. Om et par år kan de sige at lyttertallet nu er så lavt, at de ligeså godt kan lukke kanalen ned. Ærgerligt for os der trænger til musikalsk inspiration - med vært og anekdoter tilknyttet!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Brandt

Det er svært at skulle være en ener, og samtidigt ikke have lov til at skille sig ud. Ligeså svært er det at udvide horisonter, med alt det folk kender i forvejen.

Håber kun det bedste for den geniale kanal.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for emil groth

Musik høre fortiden til. Moderne menneskers hjerner kan ikke rumme musik.
P2 har tabt sutten hvad klassisk musik angår.

Så er det godt vi har Medina til at stå i undertøj til DR's julekoncert.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

Det er en præmis for en radiokanal at have mange lyttere. Vi har ikke ændret vores ambition med kanalen, og det har hele tiden været ambitionen at få mange lyttere. Det er en præmis for en radiokanal.

Jeg kender ikke kanalen, men at det skulle være en præmis for en licensfinansieret radiokanal at have mange lyttere, kan jeg simpelthen ikke se. En ambition, ja, men 'præmis', nej – og da slet ikke set i lyset af den overdådighed af radiokanaler DR råder over. Og hvor mange er 'mange' egentlig? 50.000 ugentlige lyttere lyder i mine ører faktisk ret pænt for en 'smal' kanal. Tallet er, uden sammenligning i øvrigt, dobbelt så stort som f.eks. Euromans oplagstal – per måned.

Det virker, som så ofte før når det drejer sig om DRs dispositioner, som om ledelsens største (eneste?) ambition først, sidst og altid er … store lytter- og seertal.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lone  Sæderup

Ærgerligt, ærgerligt, hvis P6 Beat skal til at ligne P3 mere.

Jeg har i efterhånden ikke lyttet til P3 i flere år, dels fordi musikudvalget ikke er særligt spændende, dels fordi jeg ikke er til den snak, der i programmerne.

Derfor var det også fantastisk at få P6 Beat, hvor jeg igen og igen har fået udvidet mit kendskab til de sidste 60-70 års musik, både det helt smalle, og store klassikere, der bare ikke bliver spillet på hverken P3 eller P4. Desuden er det altid en fornøjelse at høre værterne dele både deres viden om musikken og deres begejstring for et fedt nummer.

Det vil være en kraftig stækkelse af kanalen, hvis det ikke længere kommer til at ske, for det er der, den netop har sin styrke.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

50.000 lyttere - er der ikke den del flere end de seere der har været inde og se biograffilmen 'viceværten'? Og er det ikke en del mere end f.eks. en Jussi-Adlers romaner sælger? Altså i deres 1. oplag?

Min pointe her er denne:
DR skal være der hvor markedet ikke er.......DR skal som licensfinancieret kanal have noget for alle, også for de 50.000-100.000 mennesker som interesserer sig for en bestemt genre, eller den alternative verden af og i musik.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

Hele tiden dette systemiske i stedet for tiltroen til den enkelte medarbejders indsigt og ildhu - om det er i radioen eller i folkeskolen.
Playlister er at spille musik for at spille musik, uden dybere engagement og uden at tilfredsstille det, der er et programs primære målgruppe.
For en smal kanal på et public service medie må det være ambitionen at nå og tilfredsstille lige præcis de tusind mennesker, der efterspørger en specifik (type) udsendelse så godt, at de kommer tilbage.
Vi nærmer os tilstande, hvor den gamle radio med fire kanaler ramte bredere og bedre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

Og, Emil Groth - du har ret, P2 er blevet ganske forfærdelig og tilsyneladende med vilje. Forleden aften sad en studievært og keglede rundt i sin playliste og kunne ikke lige oplyse, hvad det var, han havde spillet - uprofessionelt! Der tales så meget om de forfærdelige gamle dage, hvor radioen faktisk havde ambition om at gøre det, der er mere underholdende end noget andet: at oplyse folk og dermed berige deres verden med ny viden og indsigt. At gøre folk klogere synes i dag at blive set som et uhørt angreb på personligheden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Katja Buchwald

Det er frygteligt såden som dr diktere hvilken musik vi skal kunne 'lide'.
De manipulere os til at kunne lide det, ved at spille det om og om igen, så vi opnår en genkendelses følelse, som ubevist giver os en trykhedsfølelse.
Vi er jo som marionetdukker, styret af medierne. Deres ord er Magt!
Kom nu ind i kampen folkens! Brug hovedet og få en selvstændig mening, lad jer ikke narre...
Musik er blevet en forretning, i stedet for kunst.
De ansætter eksperter til at lave musik, som de VED henvender sig til forbrugeren, underbevist, for at sælge mest muligt.
Og alt skal være renset for alle menneskelige "fejl", så der slet ingen sjæl er tilbage. Man kunne sammenligne det med photoshop og modelerne i bladene....
Jeg kan ikke lade hver med at tænke på mange af vores store gamle klassikere, de ville jo aldrig have blevet godkendt til at blive spillet i radioen hvis de først kom frem idag, og hvordan ville de ikke have lydt hvis de var blevet tvunget gennem autotune, ligesom vores moderne klinisk-rene musik.
Jeg vil have sjælen, følelsen og menneskeligheden tilbage i musikken og ud i radioen.
Jeg vil ikke hjernevaskes af moderne sjælløs ligegyldig popmusik!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Heinrich R. Jørgensen

Det bedste ved Sneums Garage var -- Jan Sneum.

Generøsitet, viden og overblik, for ikke at nævne nænsom og venlig levering, skal man lede længe efter for at for at finde overgået.

Kanalchefer og andre formyndere kan forvandle alt til simili.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jesper Jakobsen

DR har i de sidste 20 år nedprioriterer alt det der burde være dens kernekompetence.

Det DR skal levere er p6. Det som ellers ikke ville nå æteren. At det P3 leverer ville markedet kunne dække hvis ikke DR sad på stort set alle frekvenser.

Jeg forstår ikke at man må inddrage licens til produkter der er så publikumsleflende. Jeg betaler gerne licens, men jeg er frustreret over at pengene i så lille grad går til det alternative, det nyskabende, det kulturelle, og i så høj grad går amerikanske koncepter, popsmarte værter og ligefyldig underholdning

anbefalede denne kommentar