’Jeg er så glad for min elbil’

Efter 28 år i oliebranchen, meget af tiden som Shell-direktør, har Steen Frederiksen vendt den fossile sektor ryggen, etableret virksomhed med solcelleløsninger og købt sig en skinnende sort elektrisk bil. Information tog med ud at køre

Typisk oplader familien Frederiksen selv bilens batteri om natten ved den ladestander, man har installeret i parkeringskælderen under boligejendommen, men ved længere ture – når familien i Aalborg f.eks. skal besøges – skiftes der batteri undervejs.

Tine Sletting

Det foregår i en bil. København-Køge tur-retur. Det er den første rigtige vinterdag med sne, frost og isglatte veje. Men inde i den elegante sorte bil er der lunt og komfortabelt. Og stille. Ikke en lyd fra motoren trods omkring 100 km i timen ud ad motorvejen.

Ved rattet sidder Steen Frederiksen. Han er godt nok ikke specielt stille. Han taler om bilens fortræffeligheder og forklarer de avancerede displays på instrumentbrættet. Næsten hele vejen til Køge.

Steen Frederiksen har brugt mere end sit halve liv på olie.

»Jeg startede i oliebranchen, da jeg endnu havde blå knæ,« fortæller han. Som handelselev hos Shell tilbage i 1983.

Der blev han så i 22 år, med stadig tungere ledelsesposter og til sidst med sæde i Shells direktion med regionalt ansvar for industrisektoren i Storbritannien, Irland og de fire nordiske lande. Indtil han i 2006 blev headhuntet til en direktørstilling i det central- og østeuropæiske olieselskab OMV med hovedsæde i Wien. Her opbyggede og fordoblede han gennem fem år en ny europæisk transportdivision med fokus på den tunge trafik.

Tipping point

I juli sidste år sagde Steen Frederiksen stop. Forlod oliebranchen, blev partner i et nyt firma for solenergi, købte sig en ny Renault Fluence Z.E. elbil. Den, der nu spinder af sted på Køge Bugt-motorvejen.

»Mit tipping point var COP15,« fortæller han. Klimatopmødet i København tilbage i 2009.

»Der skulle gøres noget ved klimaproblemet, og jeg havde store forhåbninger. Alle de rigtige beslutningstagere var samlet i Bella Center, så det burde kunne lade sig gøre. Men det skete som bekendt ikke.«

Skuffelsen fik Steen Frederiksen til at overveje, hvad han selv skulle gøre.

»Jeg skal jo kunne se mine unger i øjnene,« siger han.

Han ville gerne fortsat arbejde med energi, så han tog en diskussion med OMV om at starte en proces for at løfte selskabet over i noget med vedvarende energi.

»Men der var ikke rigtig klangbund for det. Det lugtede for meget af greenwashing, og det var ikke dét, der var brug for, mente jeg.«

Steen Frederiksen fortæller, at OMV bl.a. rekvirerede en tyk rapport, der kortlagde hele elbil-situationen og nåede tre konklusioner: Elbilen udgør ikke en mulighed for selskabet, den udgør heller ikke nogen trussel, og det kommer i øvrigt til at tage meget lang tid, før der sker noget.

»Jeg ville, at vi skulle have grebet elbilen som projekt. Som branche havde vi midlerne til at vende udviklingen. Men signalet var ’glem det’. Og det gjorde det klart for mig: Oliebranchen bliver ikke en ledende aktør i omstillingen til grøn energi.«

Så Steen Frederiksen sagde farvel og tak efter 28 år og gik efter nogle sonderinger ind i det nystartede, franskbaserede firma Ecotemis, der designer og sælger »æstetisk smukke bygningsintegrerede solcelleløsninger«. Her er han i dag kommerciel direktør med dansk filialkontor på Refshaleøen i København.

Kisteglad

»Da familien flyttede tilbage til Danmark efter afskeden med OMV sidste år, sagde jeg: ’Vi skal have en elbil’. Bilismen er vel den største enkeltfaktor bag CO2-udledningen, så der må gøres noget.«

Så familien Frederiksen bestilte og fik en af de allerførste elbiler, der kom til Danmark fra Renault-fabrikkerne i 2012 som del af samarbejdet med elbiloperatøren Better Place.

»Jeg er kisteglad for bilen. Jeg har fået en halv Ferrari, hvad acceleration angår, en Rolls-Royce hvad blød og behagelig kørsel angår, og så er jeg blevet miljøvenlig. Og jeg har ikke haft nogen problemer på noget tidspunkt.«

»Det smarte er, at du ikke ejer bilens batteri. Dermed har du pillet en stor omkostning – og for mange en usikkerhedsfaktor – væk, så elbilens pris bliver overskuelig. Det er i øvrigt Better Places ansvar, at der hele tiden er et frisk batteri til dig, og i takt med at batteriteknologien udvikler sig, får du også automatisk et bedre batteri,« siger Steen Frederiksen.

Han sætter bilen på fartpilot – 90 km i timen – og slipper speederen. Køreturen går mod Better Places batteriskiftestation i Køge, en af i alt 18 stationer, der nu er i drift rundt om i landet langs motorvejsnettet. Bilens ejer har med et lille joystick indkodet turens mål, og displayet fortæller, hvor meget batterikapacitet turen kræver, og hvor meget strøm der løbende er tilbage. Fremme i Køge vil der være 59 pct. kapacitet tilbage, fortæller displayet.

Typisk oplader familien Frederiksen selv bilens batteri om natten ved den ladestander, man har installeret i parkeringskælderen under boligejendommen, men ved længere ture – når familien i Aalborg f.eks. skal besøges – skiftes der batteri undervejs.

»Med mit kørselsmønster er rækkevidden af et fuldt batteri ca. 125 km. Min kone kører nok 135 km. Når det er frost som i dag, er det en smule mindre. I pressen taler man hele tiden om rækkevidden som et problem, men 90 pct. af almindelige danskeres kørsel er ture over kortere distance – det er de fleste næppe bevidste om. Og så kan jeg se, at batteriudviklingen går meget hurtigere, end vi har troet.«

Når turen går til Aalborg, skifter Steen Frederiksen typisk batteri tre gange.

»Det koster mig fem-otte minutter hver gang – korte pauser, hvor jeg kan tale i mobiltelefon, tjekke mails osv. Den pris betaler jeg gerne,« siger han.

For Steen Frederiksen er den store udfordring i forhold til såvel transportvalg som klimaudfordringen, at vi skal ændre vaner.

»Du skal vænne dig til at køre elbil og tænke lidt mere over, hvor du skal hen næste dag, så du har ladet bilen op. Til gengæld slipper du for at besøge benzinstationerne.«

FDM svigter

– Følger man pressens omtale af elbilerne, er der en del negative historier. Også om de storslåede visioner for antallet af elbiler, der slet ikke er blevet realiseret?

»Man havde for store armbevægelser i starten. Med så stort et nyt koncept som dette er der selvfølgelig børnesygdomme, og det har gjort, at det har trukket lidt ud. Og så kommer de jantelovsagtige reaktioner: ’Hvad sagde vi’?«

Steen Frederiksen mener, at FDM har svigtet elbilen.

»FDM har stor indflydelse på, hvad bilejere vælger, og jeg er ærgerlig over den måde, FDM griber det an kommunikationsmæssigt. En elbil er en helt almindelig bil, og FDM burde favne den som en sådan og respektere, at fremtidens bilister i stigende grad vil vælge andre løsninger end fossilbilen. FDM anerkender, at elbilen er en god ting, men ’på sigt’.«

»Jeg er bange for, at man i stedet for elbilen nu får et teknologiskift til hybridbiler, som jo stadig er fossilt baseret med både el- og benzinmotor, og det kan forhale overgangen til den rigtige løsning med årtier. Men klimaproblemet er så påtrængende, at det er for sent at tage omvejen over f.eks. hybridbilen. Don’t go there,« advarer han.

I stedet så Steen Frederiksen gerne, at man fra politisk hold boostede indsatsen for elbilen yderligere via konkrete incitamenter, en ændret firmabilbeskatning og det offentlige som markant frontløber, så Danmark kunne komme på omgangshøjde med Norge, der i oktober måned solgte lige så mange elbiler, som Danmark gør på et år.

– Hvilken rolle spiller olieselskaberne?

»Man sidder på hegnet, venter og observerer. Man ser ikke elbilen som en mulighed, men som et problem – og det er selve problemet.«

Han afviser ikke, at olieselskaberne på et tidspunkt går ind i branchen for elbiler eller grøn energi, men det vil først ske, når det er en sikker forretning med større afkast end f.eks. udvinding af olie fra tjæresand i Canada.

»Man beskærer ikke den gren, man selv sidder på, før udviklingen er nået over the tipping point, desværre.«

Solnedgangsindustrien

»Der har vi batteriskiftestationen,« siger Steen Frederiksen og peger ind til højre, da bilen er tæt på Køge.

Better Place-stationerne er bemandet frem til foråret, hvor de går i 24-timers drift. Batteriskiftet foregår nemlig fuldautomatisk. Chaufføren kører bilen frem, som var det til en bilvask, bare uden vand og børster. Systemet overtager styringen og hjælper bilen frem til den helt præcise placering, så robotten under vognen kan bytte det gamle batteri ud med et fuldt opladet. En skærm foran bilen fortæller, hvor langt processen er nået, og efter fem minutter melder den klar og fortæller, at Steen Frederiksen kan starte motoren – et lydløst drej med nøglen – hvorefter den sorte Renault ruller ud med friske kræfter.

Der er ingen betaling på stedet – opladningen indgår i det abonnement, Steen Frederiksen har tegnet hos Better Place.

»Jeg har regnet ud, at min kilometerpris er 80 pct. af, hvad den er i en benzinbil,« fortæller han og svinger bilen tilbage på motorvejen mod København.

»Hvis man bare kunne få oliebranchen til at forstå ... Intellektuelt forstår de godt, hvilken situation vi står i, men guld og mammon holder dem fra at være med til at drive omstillingen. Oliebranchen er basalt set en solnedgangsindustri, på vej ned, men man holder fast i den eksisterende forretningsplatform, selv om den om få årtier er forældet – og meget før de tror.«

»Prøv dog at se, hvad der sker omkring jer,« siger den tidligere oliedirektør til sin gamle branche.

»Prøv at se på klimaforandringerne. Senest orkanen Sandy. Og se hvad der skete for BP med Deepwater Horizon-ulykken. Disse kæmpekatastrofer vil blive hyppigere og større, og der er ingen grund til, at vi som samfund skal løbe risikoen for også at få sådanne katastrofer i Arktis, når nu der er alternativer. Hold nu hesten, venner, og brug jeres kræfter på aktivt at medvirke til omstillingen.«

– Klimaforskere siger, at vi er nødt til at lade 80 pct. af de kendte fossile reserver forblive i undergrunden, hvis vi skal have nogen chance for at bremse den globale opvarmning ved to grader?

»Ja, men sådan som olieselskaberne tænker, lægger de ikke en dæmper på aktiviteterne. De nedskriver ikke deres fossile reserver, fordi de kan se, at det ikke holder klimamæssigt. Det kommer ikke til at ske, det skal jeg være ærlig at sige.«

»Jeg er født optimist, og jeg ville elske, hvis min gamle branche kunne se mulighederne og begyndte at flytte sig i en fasedelt omstillings-proces uden de store forstyrrelser, så vi hverken ryster den grønne omstilling eller hele finansverdenen. Det er mit håb, men jeg må også være realist og sige: Det kommer ikke fra markedets aktører. Kun politikerne kan gøre det,« mener Steen Frederiksen.

»Men vi er også selv som forbrugere nødt til at foretage nogle valg, som måske gør ondt på kort sigt, men som kan bringe os fornuftigt igennem til den anden side. Vi skal finde den balance, for vi kan ikke sidde på hænderne længere.«

Den tidligere Shell-direktør har truffet sit valg.

Den klimavenlige elektriske bil er tilbage i København og ruller lydløst ned i parkeringskælderen under ejendommen.

»Jeg har det godt med de skift, jeg har foretaget. Jeg har 15-20 gode erhvervsår endnu, og dem vil jeg bruge på at løfte den grønne dagsorden,« siger han.

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Niels-Holger Nielsen

EL DIABLO

Da fanden blev gammel gik han i kloster. (Han skulle se sine børn i øjnene.)

Der er mere glæde i himlen over én omvendt synder end over 99 retfærdige. (Ikke særligt retfærdigt, men sådan har det været siden den fortabte søn vendte hjem.)

Nissen flytter med. (Tænkte han mens han fyldte sin bil med el fra kul, eller afbrændt næring for opretholdelse af livets cyklus.)

Kapitalismen har fanden skabt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dan Johannesson

Jeg syntes ganske enkelt bare at det er glædeligt at Steen Frederiksen erkender at den vej han rejste af, ikke længere er farbar. Jeg ønsker selv at få råd til en elbil, og håber at stadig flere danskere vil gå af samme vej.

For Frederiksens analyse omhandlende risikoen for at folk vælger hybridløsningen, og dermed "pisse i buksen" løsningen er meget præcis. Der er noget typisk dansk ved den evige dvælen, vurderen, halvhjertethed og afventen, som igen, kan blive vores akilleshæl.

Næste gang skal det selvfølgelig være elbil, også for hr. Jensen 'menigmand' og frue, så følger markedet i øvrigt gerne efter - helt af sig selv. (Det er som bekendt - altid - hvor pengene er, så enkelt er det.)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bo Carlsen

De klimareligiøse har deres egen form for bondesnuhed:

'Det smarte er, at du ikke ejer bilens batteri. Dermed har du pillet en stor omkostning – og for mange en usikkerhedsfaktor – væk, så elbilens pris bliver overskuelig. '

Hokus Pokus og Abra Cadabra : Omkostningen til batteriet er forsvundet i den blå luft!
For den som tror, er intet umuligt!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Andersen

Danskernes bondesnuhed fornægter sig ikke.

Selvom vi alle burde køre rundt elbiler, med den voldsomme, tvivlsomme reklame de i tidens løb har fået, er der stadig ikke kommet gang i salget.

Om det er fordi elbiler i virkeligheden måske sviner endnu mere sålænge vi laver kulstrøm eller fordi elbiler ikke dutter til at give den frihed alm. biler gør eller fordi det er skøbelig ny teknik ingen mennesker selv kan rode i.

Måske er befolkningen bare de klogeste her??

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

hm... 200.000 kr. eldreven prototype, med begrænset mulighed for opladning kontra 90.000 kr. benzindrevet gennemprøvet teknologi, for at spare 20 procent pr. kilometer.
Befolkningen er endnu ikke så dårlige til at regne at de hopper på elbilen.
Nogle få gør det af ideologiske årsager, og retfærdiggør deres køb, når de bliver adspurgt.

Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Jensen

Niels-Holger har naturligvis en pointe, når han fremhæver risikoen for, at man fylder sin bil med kulbaseret energi i stedet for oliebaseret og dermed ikke opnår nogen nævneværdig forbedring af miljøet, måske endda tværtimod.

Men - der er flere ting som spiller ind i el-bil problematikken. For det første er el drevne køretøjer på Ford-T stadiet i øjeblikket, og teknologien er under konstant udvikling. Hvis man afskriver teknologi blot fordi den ikke er "perfekt", kommer man aldrig et skridt videre.

Et andet aspekt, som selv hr. Fredriksen tilsyneladende ikke har øje for er, at vi ikke skal satse på EN teknologi.

Fremtiden vil byde på et væld af forskellige teknologier vi kan vælge imellem, nogen overlappende, nogen komplementerende.

Den rene el-bil vil være en, hybrid bilen en anden og brint drevne køretøjer en tredie osv. Det vil være en stor fejltagelse at satse på kun en af disse, fordi vi aldrig kan vide, om forskining i en af de andre pludselig tager et kvantespring, som gør el-biler overflødige.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Skovgaard Jensen

Når vi alle sammen har fået et nyt flot skindede elektrificeret mobilt minihjem er jeg sikker på at verden og naturen har det rigtig meget bedre.
Og personerne inde i dem er kommet videre uden at have været nød til at bruge deres hjerner.
Win win...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Nielsen

Jeg er altid vild med menneskets nye innovationer, især dem der angiveligt skulle være mere miljøvenlige.

Det er bare en skam at det sjældent forholdet sig således. Det samme gælder El-biler. Man må blot konstatere at el-biler, som det er nu, rent forbrugs mæssigt er mere forurenede end Benzin biler pga. Den energi de køre på pt. Er værre. Det betyder at det i dag ville være dårligere for miljøet med el-biler end benzin biler, dette skyltes at en stor del af strøm produktion stadig bliver produceret via kulkræft. Tager man de danske briller af og ser på det globalt, ja så bliver det blot endnu værre.

Det er kun vis batterierne bliver opladet i natte timerne at vi i Danmark tilnærmelsesvis kan snakke om en minimal forbedring. Det er dog stadig meget langt fra godtnok.

Derudover ignore man også andre miljøproblemer ved små special fremstillede produktioner, enorme miljø problemer pga. Batterier etc. Man bliver nød til at forholde sig til de negative aspekter også, hvilket el-biler har sin fair share af.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen

Jeg har to cykler. En sommercykel og en vintercykel. Sommercyklen er en forholdsvis ny citybike, som udmærker sig ved at gearet ikke fungerer i frostvejr (og jeg kommer altid til at efterlade den i første). Vintercyklen er en gammel Hamlet, som kun har et enkelt ret højt gear. Når jeg fx. tager til Falster en gang i mellem tager jeg DSB og Movia og det kan godt være ret besværligt. Men en el-bil får jeg aldrig råd til. Ikke engang en gammel benzinsluger. Men jeg er så heller ikke den eneste der aldrig får råd til en elbil. Men skulle det ske at jeg pludselig blev så god til at spille poker, at jeg der kommer et seriøst cash inflow, så kan det da godt være jeg nupper en elbil.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Houmøller

Et lille indspark til fremtidens drivmiddel. Service af en elbil koster en brøkdel af en benzindreven. Udgifter til dæk og bremser er stort set den eneste udgift.

Springet til brint som drivmiddel er kort, da brændselscellen producerer varme og el.

Frygter verden skal længere ud i sumpen med den økonomiske krise in mente, samt olieselskabernes sabotage af "den sunde fornuft"

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jakob Johannsen

En synders bekendelser.

Mit kørsels mønster:

1. Til og fra arbejde, inkl. børn og indkøb: 8000km
2. Unødvendig kørsel i weekend grundet dårlig planlægning: 3000km
3. Familie udflugter i det ganske land: 5000km
4. Ferie: 6000km

Kategori 1 og 2 er ville virke fint i en elbil, 3 og 4 knap så godt. (læs dutter ikke)

Så få nu fingeren ud og udvid den elektriske rækkevidde for hybriderne til noget brugbart kære producenter. Og få så fjernet afgiften på de kørte elkilometer i hybriderne kære politikere. Det må da kunne håndteres med et stykke simpelt måle elektronik.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mathias Vang Vestergaard

Tillad mig at klarlægge et par fysiske- og samfundsvidenskabelige omstændigheder -... og måske dræbe nogle myter.

El-biler (BEV) har en energi effektivitet på + - 75% dvs. udnyttelse af den energi som bliver puttet ind i batteriet omsat til fremdrift - resten bliver til varme, lyd osv. I en forbrændingsmotor (ICE) taler vi om gennemsnitligt tilsvarende 15 % effektivitet. Jo mindre enhver bil er desto færre kilo skal der flyttes fremad og desto større effektivitetspotentiale - gælder alle transportmidler.

Det betyder kort sagt, at selvom vi putter 100% kul-strøm i maskinen, så vil en el-bil være miljømæssigt bedre en de mest effektive ICE'er

Faktum er, at vi har 41-42 Vedvarende energi i vores stikkontakter i 2012, og derfor er el-biler allerede nu meget mere klimavenlige pr. kørt km. Energisektoren er langt forbi nogen former fossil-baseret energiinfrastruktur omstillinger - den dagsorden er 5-10 år tilbage i tiden (old news!).

Produktionssystemet omkring BEV og ICE'er er nogenlunde det samme - baseret på samme platformsproduktion. Omstillingen ikke en større udfordring for bilproducenterne.

Ved el-bilerne får vi udraderet to andre miljøfaktorer - lokal partikelforurening og støjforurening. Ret væsentligt. Trængsel dog stadig et problem. Vi har mange årtier forud til at udvikle mere bæredygtige batterietyper end Li-ion typen som bruges nu. Forskningen viser at vi i fremtiden kan forvente at klemme 500-1000 km. ned i samme volume batteri som benyttes i dag.

De fleste danskere kører i gennemsnit 30 km om dagen. Så rækkevide er et spørgsmål om et rationelt og behovs-mæssigt ræsonnement som i de fleste tilfælde vil falde på el-bilen, som mere dækkende for de flestes hverdagsgøremål. Hvor tit er det lige man skal til Jylland eller omvendt?

Innovationsprocesser kan kun udvikle sig med hjælp fra såkaldte first-movers, der må altså være nogen som driver udviklingen og går foran. De fleste vil dog kun kigge på bilens salgspris som udgangspunkt for deres valg - derfor er el-bilen nok heller ikke mere populær en den er i dag (rimelig dumt, men sådan er det) = færre first movers!

Omkostninger forbundet med opladning med el fra en stander i i garagen ligger på 1/4 -1/5 af tilsvarende omkostninger ved optankning af benzin
Har du solceller på taget, kan du i bedste tilfælde kører "relativt" gratis.

Der er lang vej til at få adresseret de 2.2 mio. personbiler der kører på de danske veje, hvor overvejelserne om hvorfor vi i grunden "har en bil" sjældent bliver bragt op. Er bilen en selvfølge i fremtiden, på trods af dens position som det ubestridt mest fleksible transportmiddel af alle?

Personligt bliver jeg ved med at køre på cykel så længe jeg bor i byen, og bruger toget når jeg i ny og næ skal uden for min urbaniserede livsverden. Har studeret bilproduktionssystemer i mange år, men aner ikke hvordan man kører en da jeg intet kørekort har. Hvem om jeg bliver forelsket i en benzinsluger, hvis jeg en dag skal lærer at køre en - hmm.... det tror jeg faktisk ik

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Frederiksen

Kære meddebattører,
Jeg sidder og glæder mig over at der er så go' gang i debatten - og da jeg jo har fornøjelsen af at være midtpunkt for artiklen :-) - har jeg grundet lidt over hvordan gi'r jeg mit besyv med. Eftertænksomheden fordi mine bevæggrunde for mit personlige valg og skifte, ses en smule suspekt og jeg ser at Jørgen Steen Nielsen endda bliver beskyldt for Greenwashing? Jeg er forbløffet! MEN så kom min redning. Nemlig Mathias Vang Vestergaards indlæg. Kan vi måske et øjeblik bruge ham som "sandhedsvidne" - han har jo om nogen, ikke noget i klemme, eller plejer særinteresser. Han kører nemlig på cykel. Jeg kunne ikke skrive en "forsvarstale" bedre selv, og kan kun istemme Mathias' balancerede og reflekterede kommentarer :-). Tak for det! Og skulle alle vi bilister så ikke alle se at komme op på hesten - og foretage det mest miljørigtige valg når bilskifte står for døren? Vi flytter ingen ting ved at snakke - kun ved at handle. El-bilen du'r. Og verden har brug handling.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Andersen

Verden har brug for handling. Ja måske

Skæpper det lidt i kassen , så er det også fint.

Men patent på sandheden og fremtidens forbedringer ??

EL bilen er nok ikke svaret for dem der har noget at bruge bilen til og det er jo nok pointen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Frederiksen

Flemming, må jeg gi' dig et forslag?
Hvis du ikke allerede har haft fornøjelsen af at prøve at køre i en el-bil - eller en Renault Fluence ZE - som min, så synes jeg du skal forkæle dig selv og familien og lave en lille event og søndagsudflugt ud af det. Book en introduktion og prøvetur i Better Place besøgscenteret. Ligemeget om du har bil eller ej, eller har planer her om - er det faktisk en rigtig go' oplevelse. Eneste fare er at du kan blive klogere; tø' op og blive helt varm på en e-bil :-). Og hvis ikke, kan du jo så stadig bare sige - hva' sagde jeg :-). "I dare you" :-) Prøv det!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Nielsen

For mig er det ganske enkelt.

Hvad koster en mikrobil på diesel, hvor jeg selv laver service på holdt imod en el bil.

Med indkøbpriser på over det dobbelte, så er resulatet givet på forhånd.

Ikke mindst, når jeg gerne vil have fleksibilitet oveni

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Frederiksen

Peter Jensen - jeg finder dele el-bilerne en super go' ide! Mere af det. Tillykke til Jer!

Per Nielsen. Lad mig spørge dig. Når der nu kommer en "mini/micro" el-bil i samme størrelse som den du har idag - hvornår vil du så skifte? Hvad må den koste? Og hvad er du villig til at betale for at hjælpe miljøet?

Jeg betaler 80% af kilometer prisen på en tilsvarende fossilbil - Fluencen ligger i standard version lige omkring 210.000kr. Alle de store bilfabrikker har el-bils versioner på vej. Så det er kun et spørgsmål om tid - fra mit sigetekorn :-). Herunder Renault med modellen ZOE i VW Golfstørrelse. Kunne være noget for dig :-)?

Jeg finder de 5-8 min battefriskiftpauser på langture en meget lille pris at betale for miljøgevinsten - og så har du din fleksibilitet :-).

Min opfordring til dig må være at ta' med Flemming Andersen på tur til Better Place Besøgscenteret :-)
Go' tur :-) - og Go' Jul :-) til Jer begge.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Nielsen

til Steen.

5-10 øre maks pr. km
Dvs. jeg går benhård efter prisen i indkøb, da jeg selv laver service.

Derudover ??. Hvad er holdbarheden på batteriet ??

Til Peter

Det er korrekt. Men bare rolig, servicering af egen bil vinder mere og mere frem. Så en serviceregning fra en kammerat den anden dag. 190 kr/l motorolie + moms. Læg dertil timelønninger på 5-700 kr + moms.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mathias Vang Vestergaard

@Per Nielsen

Du kan godt regne med en levetid på 300.000 kørte km før end batteriet begynder at være slidt for meget. I Better Place sammenhæng betyder det ikke en dut, da de ejer batteriet, og derfor optimere/udskifter dem løbende. Et Li-ion batterierne er opbygget i celle-blokke, kan ikke huske hvor mange men tror det er 72 - 86 stk eller deromkring. Det betyder at man kan yde batteriet service diagnosticere med måleudstyr og herefter udskifte "døde" celler. En død celle vil have en effekt på resten af batteriet da de jo er forbundet. Men dermed kan man løbende holde det i live. De jo interessant hvis man køber el-bil udenfor abonnement/leasing sammenhæng. Hvis man derimod vælger en abonnementsløsning eller dele-ordning, så er det jo ikke et privat spørgsmål længere. Better Place har her god mulighed for at få serviceret og evt. oparbejdet de udtjente batterier, efterfølgende og ret systematisk. Sidst jeg talte med BP sagde de at de også var i gang med en del planer i den retning (noget med at gamle batterier skal agere buffer/energilager for central VE produktion - f.eks. fra vind).
Det kunne dog være rart at se nogle flere reelle modeller en Fluence Z.E, på det danske market snart, også så der kan komme noget konkurrence og nogle valg til forbrugeren e.g. ift. mikrobilerne

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

En elbil der er attraktiv er en Tesla. Ikke fordi den er grøn, men fordi den er cool.

Jeg betragter mig selv som veluddannet, men da økonomi indgår i den veluddannethed er jeg forhindret i at følge med over til Better Place.

Når Mathias Vang Vestergaard kommer med glade og gode indlæg om fordelene ved elbiler, er det , undskyld min analogi, som at diskutere sex med en jomfru - noget teoretisk.

Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mathias Vang Vestergaard

Bare i orden Lennart, jeg kører ikke bil og er derfor 100% jomfru;) Men arbejder med bilproduktionssystemer og mobilitetsspørgsmål på universitetet til hverdag. Man må vel godt have lov at interessere sig for teknologien, selvom man ikke benytter den. Prøver bare at komme med nogle gode og forhåbentlig faglige indlæg til debatten. I de fleste tilfælde vil jeg fra et miljøplanlægnings-sperspektiv sige, at man under alle omstændigheder skal kører sin benzin/diesel bil ind til den er udtjent. 50% af CO2 emissionerne i en bils livscyklus ligger nemlig i produktionen/distribution af maskinen. Men en reel fremtid har benzinbilerne ikke, i det mellemlange perspektiv.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

Der er langt mere perspektiv i at fremhæve den mindskede partikelforurening ved elbilen, i stedet for at blive ved med at tale om CO2. Den almindelige forbruger er fuldstændigt ligeglad med CO2. Når der skal købes bil handler det om pris og komfort. CO2 er et korrekthedsområde, hvor alle ved at man skal nævne det for det gør alle. Men ingen gider betale for det. CO2 handler om at kloden bliver varmere og det rammer først vores børnebørn, mens partikelforurening kan ramme os nu. Den almindelige forbruger er hverken ædel eller strategisk.

Biler sælges først og fremmest ud fra en value-for-money betragtning og elbilerne er bare ikke leveringsdygtige på det plan endnu. Som sagt ville jeg gerne køre en Tesla, men det er ikke fordi det er en elbil - den er bare sexet (og betragteligt dyrere end min nuværende mikrobil).

Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Andersen

Tja, og så er der vist et lille problem med mangel på resuser til i det hele taget at fremstille så mange batterier til Elbiler??

Så er der jo også bortskaffelsen, er det sådan ar vi blot skuffer foureningen til batterierne skal destrueres??

Når bil fabrikkern oveni til stadighed forbedrer og udvikler forbrændingsmotoren, hvor den medbrungne energikoncentration er langt større, så er der et godt stykke vej for Frederiks Elbil endnu.

En enkelt opdagelse fra Fiat gav 15-25% effekforøgelse med 10-20% mindre forbrug, og dertil skal medregnes at forbrændingsmotoren er gammelkendt teknik alle i hele verden kan reparere, hvor ELbilen er nogo.

Der er lidt lang til vi ser maskinkanonerne i mellemøsten på en ELbil i stedet for deres Hillux

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mathias Vang Vestergaard

Du har en celle/ et batteri, og dit lademønster på små mobile enheder er meget anderledes - mere skadeligt for batteriet - og meget sådan "lidt hist og her". Når det er dødt - er det dødt... er ikke ekspert i batterier, men det den hurtige forklaring.

jeg tror ikke man skal forvente mere i en bil, end hvad en normal benzin bil bliver brugt - dvs. 8-10 år.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Houmøller

@Søren Kristensen Helt anden type batterier, der slet tåler ganske almindelig brug. Alene Made in China borger vist ikke for kvaliteten. Altair nanoteknologiske batterier fra Nevada, som bruges i busser kan du nok ikke ødelægge på en generation. De koster også en hel del mere!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Poulsen

Gad vide om salget af disel personbiler havde været lige så højt, hvis ikke det var blevet et brugt drivmiddel i motorsport.
Umiddelbart skal der nok noget andet og mere funky til end Deltawing eller hva den der noget særprægede dims hedder, man skulle næsten tro den var lavet som en slags hetz imod anderledes drevne biler.

Nogle ordentlige El/Brint/??? Racere kunne nok sætte gang i en huleboer eller to med hang til gamle fossiler.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Andersen

Noget helt andet er så det rent forretningmæssige aspekter i en sådan ELbil.

Når jeg nu tager min slemme bil, der er enestetransport mulighed hvor jeg bor og kører glad afsted, så på et tidspunkt kommer jeg til at skal fylde noget brændstof på.
Det kan jeg gøre et anseeligt antal stedet fordelt på forskellige leverendører og på et utal af forskellige typer biler der umiddelbart kan kombineres, dette sikre mig en vis konkurrence.

Omvendt hvis jeg vælger en EL bil, hvor mange typer biler kan jeg vælge imellem.....max to.
Hvor mange steder kan jeg her i landet tanke op/skifte batteri..........få koncertreret omkring motorveje. Bor jeg der....næ.
Kan disse max to biler skifte batteri indbyrdes........næ.

Nå hvad nu hvis jeg køber en sådan bil uden batteri og batteriet er en andens(firmaets).
Hvis jeg nu bliver uens med min benzinleverandør, så finder jeg bare en anden.
Hvis jeg gør det med min ELbil leverandør= Halv bil uden batteri.
Dobbelt pris for bil og risiko for at ende med en halv bil
No go

Og så kommer alle de andre ting skrevet med småt.

Det var så her i landet, hvor mange og hvor skifter jeg batteri på vej til....eks. Prag...........nå ikke

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

Husk nu, hvad I alle har glemt i denne debat:

Når man kører i el- eller brintbil, er det ikke så slemt at
* få fingeren af andre bilister (især ikke, hvis de også bruger el-bil)
* sidde i kø 1½ time hver morgen og aften
* være involveret i et harmonikasammenstød med store lastbiler
* dreje til højre, når der er cyklister, der skal ligeud
* lade være med at holde tilbage ved fodgængerovergange

Man har jo miljøet på sin side, så hvad er problemet....

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Andersen

Peter Jensen

En rigtig god pointe.

Der var faktisk rigtig mange producenter af biler med forbrændingsmotorer i 1910, vi havde endda et par smede der forsøgte sig her i landet, fordi det er en teknologi der er til at have med at gøre, hvilket kun er et plus.

Det fortæller netop på hvilket stade ELbiler er endnu, efter faktisk lige så mange år på bagen som biler med forbrændingsmotor.

Antallet at benzinpumper i 1910 kender jeg ikke, heller ikke tallet for 2012, kun at i 2012 er det nok til mit behov.

Nej, jeg tror ikke at biler i 1910 var så billige at alle kunne købe dem, men det er nok det folk i virkeligheder frygter for: Det er de i dag.
Så selv udviklingslandene begynder at svine og forurene som vi har gjort og hvis det nu har en betydning for klimaet, så kan vi ikke leve med det.

Men hvis nu mere sofistikeret teknologi , der dels var for dyr, dels ikke kunne håndteres i de lande, så kan vi bevare rette til dytten og forureningen, for den bliver der jo ikke flyttet væsentligt på fordi midlet til fremdriften bliver et andet.

Sålænge vi anser vedvarende energi værd at investere i så koster det så og så meget forurenende energi at flytte en masse herfra og dertil.Plus transformerings, akkumolering og ledningstab

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lennart Kampmann

@ Peter Jensen

For øjeblikket kan kritisk masse med el-biler kun opnås hvis man uddeler ca. 20.000 stk gratis.

Tanken er ædel, men de nuværende tilbudte løsninger kan ikke konkurrere med de etablerede benzindrevne samme.

Med venlig hilsen
Lennart

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lene Timmermann

Jeg bor laangt ude på landet og kan absolut ikke undvære bil. Da jeg skulle skifte bilen for et år siden, ville jeg have en eldreven, fordi den er miljøvenlig - i mere end én forstand - den er lydløs, og den forurener mindre. Og så fordi den accelererer lynhurtigt.
Jeg købte dog ikke en alligevel, fordi den nærmeste batteriskiftestation ville betyde en stor omvej for mig.
Men jeg regner da med at det næste gang bliver en el-bil.

Beundrer iøvrigt Steen Frederiksen for hans valg. Hvad angår nogle af de mavesure kommentatorer her på tråden, genkender man jo navnene på dem, der altid optræder ifm artikler om miljø.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Helge Lyck

Flot bil han har ham Steen Frederiksen. Jeg købte en magen til i sidste uge så nu er vi da ihvertfald to Elbilejere i Danmark. Jeg har kun nået at køre et par tusinde kilometer i den, men hvilken uge !
Hvis jeg nu skal være ærlig, og det prøver jeg en gang imellem at være, så var det ikke den grønne tanke der drev mig for jeg har aldrig været særlig miljøbevidst. Jeg havde derimod læst lidt om Teslaens formidable accelerations data, men da jeg ikke lige havde 850.000 på legetøjskontoen så jeg mig om efter andre elbiler og faldt over Fluence Dynamic. Jeg læste en del intetsigende kommentarer fra folk der havde meninger om emnet uden at have prøvet en elbil. Faldt så over et par pionerer der havde kørt over 10.000 km i deres elbil, de eneste der havde den brugbare erfaring, og da der kun var positivt at læse bookede jeg en prøvetur i en Fluence ZE hos Better Place centret i København. DET SKULLE JEG IKKE HAVE GJORT !
Det kostede mig lidt over 200.000, for da jeg først kom ud at køre i den havde jeg tabt kampen, De biler jeg havde prøvet at køre i hidtil til en halv million, nåede ikke Fluencen til Sokkeholderne hvad angik komfort, udstyr, acceleration men samtidig helt lydløs kørsel. Nu holder den i indkørselen og jeg kan se på min telefon at den er 100% ladet op og klimaanlægget er sat til at smelte is kl. 07.00 imorgen. Noget der er inkluderet i abbonnementet hos Better Place, og tro mig jeg kommer ikke på kant med min batteri og strøm leverandør, det kan ikke lade sig gøre med den venlighed og service niveau man altid mødes med der. Jeg har krydset Jylland og Fyn et par gange og handlet billig ind i Tyskland i den (min handels moral er lige så lille som min miljøbevidsthed), og har ikke på noget tidspunkt de første 2000 km. haft antydning af problemer med rækkevidden takket være batteriskiftestationerne. Heller ikke i vinterkulden, mens den pløjer sig igennem sneen som Rudolf på Speed. Og Nej jeg har ikke fortrudt og jeg skal ikke have Benzin eller Diesel næste gang !

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Frederiksen

Kære Venner, det har været en fornøjelse at deltage i debatten, der opstod omkring artiklen med min el-bil. Dejligt at se gnisten hos Jer alle. Det har glædet mig! Så tak skal I ha' :-).

Husk vi er nogen der er nødt til at være pionerer - men tro mig: Pionerstadiet er overstået. El-bilen er nu klar til at blive indtaget af os alle sammen. Dén kan det vi forventer af en bil - og mere til. Og det næste år vil bringe endnu flere mærker og modeller at vælge mellem. Den VIL hjælpe den grønne omstilling.

Så jeg vil egentlig blot slutte af med at ønske Jer alle en Glædelig Jul & Og Et Elektrisk Nytår :-). Og så komme med en opfordring. Lad os nu sørge for at det lykkes denne gang - og ikke som I '96, Julegaveide med teaser følger her: "Who killed the Electrical car?"

http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8

Vi ses derude :-)
vh Steen

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Torbensen

Køb et afladsbrev køb en el-bil-når pengene i kisten klinger,du op ad skærsilden springer.

Det er en illusion-se bare på sparepæren den "grønne" fyldt med kviksølv,som aflastning for glødepæren,folket vil bedrages så lad de ske.

anbefalede denne kommentar

Sider