Kældermennesker i tordenfrost

Som altid er februars Frost Festival leveringsdygtig i musik af høj kvalitet, tilmed på uventede lokaliteter, fjernt fra de klassiske spillesteders business as usual-politik. Således oplevede vor anmelder de herrer Peter Sommer og Martin Ryum på nye åsteder og dermed også fra nye vinkler

På trods af den bizarre akustik i parkeringskælderen under Hotel Danmark, formåede Peter Sommer med band at levere et lydbillede, der var helt i top.

Malthe Ivarsson

Årene har været gode ved denne Peter Sommer, der i øjeblikket er aktuel med albummet Alt forladt, ti sange om en skilsmisse. Jeg husker med næsten skræmmende tydelighed første gang, jeg så ham på en scene.

Det var i starten af nærværende årtusind, hvor han som sanger i duoen Superjeg fremstod så anti-alting, at man måtte forbarme sig. Iført fedtet overfrakke og med hænderne i lommerne afsang han materialet tillukket og tvært, som var det hele ham inderligt imod.

På den anden side altså også sært uforglemmeligt. Nå, sådan er det ikke mere. Siden han debuterede som solist i 2004 med albummet På den anden side (hvorfra hittet om »Valby Bakke« gjorde ham landskendt) er han blevet stedse mere afslappet og imødekommende på en scene, og som tilskuer føler man sig faktisk næsten inviteret indenfor.

Det gjorde man i ekstra høj grad til et af den stadigt pågående Frost Festivals dybt originale arrangementer, der som tommelfingerregel finder sted på uortodokse åsteder. Dette var ingen undtagelse, idet det foregik i Parkeringskælderen under Hotel Danmark i Vester Voldgade, med alt hvad det indebærer af pudsige toiletforhold og bizar akustik.

Men hov, af uransalige årsager var lyden helt i top. Jeg kan ikke mindes en koncert i nyere tid, hvor vokalen har lydt bedre, hvad der er en vis pointe i, når talen falder på Sommer. Det skader så heller ikke sagen, at han havde karrierens til dato bedste album i bæltet, eller at han har et eventyrligt band at arbejde med: multiinstrumentalisten Stefan Kvamm, tangenttroldmanden Palle Hjorth og guitaristen Søren Zahle, hep, drenge, I styrer. Ifølge Sommer gav de, hvad han kaldte ’en Saybia’, hvilket tilsyneladende betød, at de udelukkende spillede det ny album (med lige en afstikker til førnævnte »Valby Bakke«), hvad der ikke skal lyde noget brok over herfra, for det er vitterligt en præsentabel flok sange, han der har hevet op af digterhatten. De blev spillet med nerve og fingerspidsfornemmelse af holdet bag ham og afsunget af en Sommer, der nu om stunder er cool, nærværende, snurrig og fit. Yay for en win-win aften.

Ør og lykkelig

Tirsdag aften i kælderen under Copenhagen Piano var det tid til en verdenspremiere, idet Speaker Bite Me’s Martin Ryum i selskab med de yderst velsyngende sirener, Maria Laurette Friis og Signe Høirup Wille-Jørgensen, præsenterede sine tonesætninger af en stak af Inger Christensens digte. Jeg er endog rigtig glad for Ryums til dato eneste soloalbum, Uden Garanti, fra 2004 og havde af samme grund set frem til begivenheden, der salvelsesfuldt indledtes af digteren Dy Plambeck. Det var naturligvis en ganske tyst for nu ikke at sige højstemt seance og man sad da også musestille på sin stol for at få det hele med, men desværre var lyden ikke af en sådan kvalitet, at det var muligt helt at fange teksterne, hvilket er mere end synd, når nu talen falder på Inger Christensen.

Nu er Ryum så ikke verdens mest teknisk velfunderede pianist, og han synes at være ret forelsket i nogle bestemte stilgreb, der så får lov til at dominere det kompositoriske på en facon, der tangerer det ensformige. Måske det bare er mig, men gik alle numrene ikke i samme toneart?Til gengæld er han en stærk og intens sanger, og så må de to syngende furier, Friis og Wille-Jørgensen, fremhæves for en indsats ud over det sædvanlige. Originalt og overraskende lod de deres stemmer væve sig ind og ud og rundt om solistens på en facon, der indimellem efterlod denne lytter både ør og lykkelig.

Ujævnt som det var, kan det ikke nægtes, at der var magiske øjeblikke nok til, at man hang på fra start til slut. Det skal blive spændende at høre pladen, hvis der da kommer en sådan.

 

 

 

Peter Sommer m/band, kælderen under Hotel Danmark, fredag den 15. februar

Martin Ryum m/ Maria Laurette Friis og Signe Høirup Wille-Jørgensen, Copenhagen Piano, tirsdag den 19. februar

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Relaterede artikler

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu