Cykelregister skal nedbringe antallet af cykeltyverier

Hvis Danmark vil være verdens førende cykelland, hjælper det ikke noget, at cyklerne hele tiden bliver stjålet, lyder det fra cyklistforbundet. Nu kræver et politisk flertal et offentligt register over de stjålne cykler. Justitsmisteren er ’positivt indstillet’

Politiet har ikke ressourcer til at opklare de mange cykeltyverier, og derfor vil et centralt register over stjålne cykler være kærkomment, mener et flertal i Folketinget.

Mikkel Østergaard

Du kender nok situationen. Du er cyklet på arbejde, til stationen eller til fest, og nu er det tid til at komme hjem. Men hvor er cyklen? Den er blevet stjålet.

Sidste år blev der anmeldt 68.000 cykeltyverier til politiet, men det reelle tal kan være helt op mod en kvart million, mener eksperter. Mange gider nemlig ikke bruge kræfter på at anmelde et cykeltyveri, da politiet kun opklarer en halv procent af tyverierne.

Nu vil et flertal på Christiansborg – om ikke tyverierne til livs – så i hvert fald gøre det sværere for tyvene at afsætte cyklerne, hvilket forhåbentlig får en præventiv effekt.

Det skal ske ved at oprette et offentlig register over de stjålne cykler, som alle kan slå op i, inden man køber en brugt cykel i GulogGratis, Den Blå Avis eller bare den lokale avis (mens andre cykler ender helt uden for Danmarks grænser): »Det skal være muligt at tjekke stelnumre, og det er interessant i to tilfælde: Hvis man står og skal til at købe en brugt cykel, eller hvis man i nogen tid har undret sig over, om den cykel, som bliver ved med at stå nede foran opgangen, egentlig er stjålet,« siger Konservatives retspolitiske ordfører, Tom Behnke, som allerede foreslog et sådan register, da partifællen Lars Barfoed var justitsminister.

Siden har forslaget imidlertid cyklet rundt uden at komme nogen vegne. Men efter Datatilsynet har fastslået, at det er muligt at lave sådan register over stelnumre »inden for persondatalovens rammer«, kræver et flertal uden om SRSF-regeringen, at den nuværende justitsminister, Morten Bødskov (S), realiserer forslaget.

»Vi må bare erkende, at politiet ikke har ressourcer til at opklare de mange cykeltyverier, så derfor er det nødvendigt at tænke alternativt,« siger Venstres retspolitiske ordfører, Karsten Lauritzen, mens Dansk Folkepartis ditto, Peter Skaarup, understreger, at ét er at få stjålet sin cykel:

»Noget andet er jo, at man – udover at stå og mangle den – også skal i gang med at melde den stjålen til politiet og forsikringsselskaber, hvorefter man skal ud og købe en ny.«

Enhedslistens transtportordfører, Henning Hyllested, kan heller ikke se noget til hinder for et sådan register.

»Cykeltyverier er noget af det, som vi bliver nødt til at gøre noget ved – samtidig med at det netop er lavt prioriteret hos politiet. Så hvis det kan hjælpe, er det klart en god idé, hvis det ellers kan håndteres administrativt. Og det burde det jo. Alle cykler er udstyret med et stelnummer,« siger Henning Hyllested.

De senere år har blandt andet Falck og Hviscykel.dk oprettet registre eller såkaldte sites/portaler, hvor bestjålne cykelejere kan melde tyveriet af deres cykel. Men forsikringsbranchen, som sidste år udbetalte 230 millioner kroner til de forsikrede ejere af 55.000 stjålne cykler, efterlyser ét sted på nettet.

»Vi mener, at der er behov for én national fælles løsning i regi af politiet,« siger Nanna Dalsgaard Wilkens, konsulent i brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Frits Bredal, kommunikationschef i Dansk Cyklistforbund, mener, at hverken administrative eller økonomiske problemer bør stoppe et sådan register: »Når man snakker om, at det kan koste penge at oprette et sådan register, så må man jo lige tænke på, hvad vi sparer, hvis der ikke var så mange cykeltyverier. Vi snakker hele tiden om, at vi skal være verdens bedste cykelland. Men regeringen er fuldstændig passiv over for det her problem og tænker ikke på effekten på folks begejstring for at tage cyklen, når de lige har fået stjålet den for tredje gang,« siger Frits Bredal.

I en mail understreger justitsminister Morten Bødskov (S) dog, at han vil afvente Rigspolitiets igangværende undersøgelse af, om oplysningerne i politiets cykelregisterne kan deles med andre myndigheder og borgere. Undersøgelsen ventes færdig senere i år.

»Cykeltyverier er til stor gene for dem, som det går ud over. Hvis man kan udvikle et mere effektivt cykelregister på en hensigtsmæssig ressourcemæssig og praktisk måde, vil jeg derfor være positivt indstillet,« skriver justitsministeren.

Cykeltyveri

I 1942 blev det besluttet, at alle danske cykelstel skal mærkes med en unik kode. Koden er en kombination af bogstaver og tal.

Hvis du stjæler en cykel for at bruge den uden at ville beholde cyklen, kaldes det brugstyveri. Brugstyveri straffes med bøde eller fængsel indtil ét år. Hvis du beholder cyklen, er det almindeligt tyveri og kan straffes med bøde eller fængsel indtil ét år og seks måneder.

Køber du en stjålen cykel, og bliver stoppet af politiet, risikerer du at blive sigtet for begge dele, medmindre du kan fremvise en kvittering eller kender identiten på sælgeren.

Kommentarer

Brugerbillede for Henrik Jensen

Jamen - selvfølgelig er Morten Bødskov, bachelor i samfundsfag, helt indstillet på at lave et REGISTER over stjålne cyckler.

Det kan jo give arbejde til en håndfuld arbejdsløse fra en fagforening, der begynder med stort D.

Og så er det dejlig nem symbolpolitik.

Ellers har både TV2 og Politiken i årevis bevist, hvor fuldkommen ligeglade politiet var med cykeltyverier, hvor længe betjentene var om at behandle sagerne - selv når der var tale om organiseret tyveri af niholaer og christiania-cykler - og hvor forbløffende lave, straffe, de skiderikker får.

Og i mellemtiden kan vi andre ærgre os over, at vi skal tjene mere end 20.000 kr. for at kunne købe en ny cykel, mens skiderikkerne har frit lejde.

Bødskov. Kan du ikke gøre det LIDT bedre. Ellers - Rend mig.

Brugerbillede for Peter Jensen

En ting er at der stjæles cykler, en anden ting er at det er livsfarligt at cykle.
Cykelstierne, hvis der er nogen er fyldt med huller og bygning af nye cykelstier bliver lavet med kassetænkning for øje. Det er billigst at male en streg på vejen og kalde det cykelsti.
Herudover er der alle billisterne der går deres yderste til at nakke cyklister overalt hvor de møder dem og sidst men ikkie mindst er der cykelrytterne eller dem der gerne vil være det, De blæser på alle love og regler og kører som det passer dem. De færreste af dem har ringklokke eller reflekser på for det er ikke mode i de kredse.

Samtidig forsøger medier og de frelse at bilde befolkningen ind, at de bare skal køre med cykelhjelm så sker der ikke noget. Vel nok årtiers største løgn.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Charlotte Jensen

Hvordan pokker vil det hjælpe det organiserede tyveri som kommer fra Litauen? De vil da pisse et register et stykke - og så kommer vi ikke videre med dén stjålne cykel som ender der.

Og Peter, når man bliver opdraget til at være individualist kan det jo være ligemeget med alle de andre. Den mentalitet skal først ændres på, hvis alle skal tage hensyn i trafikken. Jeg tror ikke regeringens idé om en bedre cykelkultur ændrer noget, når fællesmentaliteten er: Mig først, mig først!

Brugerbillede for Bo Carlsen

Det hjælper da ikke meget at registrere cykler, der allerede ER stjålet!
Hvis vi skal turde benytte vores gode, ret kostbare cykler til den daglige transport, er det nødvendigt at opdyrke en seriøs cykelkultur, der bl.a. omfatter sikre parkeringsforhold.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels  Mosbak

Henrik Jensen

Det nationale register over stjålne cykler findes jo allerede i politiets regi. Det drejer sig alene om at sikre adgang til registret for offentligheden, hvilket må være en ganske simpel opgave for nogle få IT-kyndige.
Registret opdateres af politiet ved anmeldelse af tyveri af cyklen, så ud over implementeringen på internettet, er dette forslag helt udgiftsneutralt.

Brugerbillede for Nic Pedersen

Niels Mosbaks udmærkede forslag er nok desværre for enkelt og praktisk til kunne blive vedtaget!? :-/

Er politiets IT-systemer for resten kompatible med IT fra dette århundrede?

Når mine bekendte indenfor korpset beretter om deres dagligdag tyder det ikke på det.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Østergård

Selvfølgelig burde der allokeres mange flere ressourcer til opklaring af cykeltyverier, men det offentligt tilgængelige register vil være et godt skridt på vejen. Jeg har aldrig fået stjålet en cykel (bank under bordet), men jeg melder jævnligt til politiet at jeg har fundet henstillede cykler (i en park nær min bopæl), som de så typisk en uges tid senere får en vognmand til at hente. Cyklernes videre skæbne afhænger vel af, om de er meldt stjålet og om forsikringen er udbetalt. Det ville være oplagt, hvis registrets hjemmeside også gav let mulighed for at indgive denne slags anmeldelser! - Jeg sætter cyklen ind på min grund og mailer adresse, mærke, farve og stelnummer til Nordsjællands politi, jf. flg. liste:

JYLLAND:
Nord njyl@politi.dk,
Øst ojyl@politi.dk,
Midt/Vest mvjyl@politi.dk,
Sydøst sojyl@politi.dk,
Syd/Sønder sjyl@politi.dk.

FYN: fyn@politi.dk.

SJÆLLAND:
Syd/Lolland-Falster ssj@politi.dk,
Midt/Vest mvsj@politi.dk,
Nord nsj@politi.dk.

KØBENHAVN:
Vestegn kbhv@politi.dk,
Bellahøj/City/Amager kbh@politi.dk.

BORNHOLM: bornh@politi.dk.
GRØNLAND: politi@politi.gl.
FÆRØERNE: politi@politi.fo.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Maj-Britt Kent Hansen

Ja, det eksisterende register bør åbnes for offentligheden, så kunne man vel også finde ud af Hamlets videre skæbne (forsvundet 1996) og Kildemoes' ditto (forsvundet ca. 2001) - begge fra samme adresse.

Frustrationen er stor, hver gang det sker. Hamlet skulle føre mig og et hav af bøger til skriftlig eksamen. I stedet kom jeg nu i sidste øjeblik på gåben og tilbragte 6 timer i stor ophidselse over det hændte. Bestod dog!

Kildemoes var ikke med i Valby til Bryan Ferry. Der gik den nu ikke glip af noget særligt, men ligefrem at forsvinde, bare fordi man ikke bliver taget med til koncert!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Madsen

Fint med et offentligt register - så kan vi se om den cykel vi har "lånt" bliver savnet.
DBA kommer til at bugne med stjålne cykler, som bare ikke er i registeret.
Det er den dummeste ide, jeg længe har hørt om.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole E. Mikkelsen

Samtidig med at cykeltyverier er fuldkommen skandaløst nedprioriteret hos politiet, hindrer det ikke politiet i at uddele bøder til højre og venstre for bagatelagtige trafikforseelser for cyklister.

F.eks. når man, - i permanent livsfare, kører på fortove, på fodgængerovergange osv. Det gør jeg, nemlig :-)

Det sindssygt, - på min daglige cykeltur til/fra arbejde er jeg overbevist om at jeg begår forseelser for ca 3000,- dagligt. F.eks, rækker jeg ikke hånden op til stop med mindre det alligevel ikke er nødvendigt. Jeg prioriterer at kunne bremse sikkert i stedet.

Som cyklist sætter man livet på spil, mens bilisten højst risikerer en skramme og en blodplamage, der hvor cyklisten ramte bilen.

Bøderne er næsten på højde med forseelser hvor der er liv på spil og derfor helt uden sammenhæng med forseelsens størrelse f.eks i form af trafiksikkerhed.

Men om et cykelregister vil hjælpe er nok tvivlsomt. Det er dog bedre end ingenting.

Det eneste der kan hjælpe er elektronisk låsnings- og sporingsteknologi IMHO.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tue Romanow

I gamle dage havde man nogle lygter, hvor man satte et lille tælle-lys ind i. Lygternes sider var som regel af horn og selve lyset, blev som regel benævnt "en fis"....Lyset var svagt og egentlig ikke frygteligt meget bevendt. Deraf udtrykket "En fis i en hornlygte". Ved ikke hvorfor jeg lige kom i tanker om det i forbindelse med denne artikel...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Charlotte Jensen

Ole E. Mikkelsen - det lyder som om, modsat mange andre cyklister, at du lever livet farligt ;)

Spar på farten og orienter dig i trafikken - så undgår du den "permanente" livsfare og du kan BÅDE vise de andre cyklister at du bremser og du kan bremse på samme tid.
Vis tegn - så undgår du også at blive kørt ned, når billisten og de andre cyklister ved hvad du har tænkt dig. Vi er desværre ikke, som du måske tror, tankelæsere.

- og så lever du livet mindre farligt!

PS: Husk hjelm ;)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Pedersen

Reelt er det da en syg prioritering fra samfundets side :

Hvis jeg stjal et par poser vingummi til en 20'er i Netto, (der under alle omstændigheder ville være forsikret, og afskrevet som tab),
kommer politiet straks farende og anholder mig, og der vil blive rejst sigtelse og tiltale,
men hvis jeg i stedet stjal en cykel til 2-10.000 kr.,
som oftest er særdeles vigtig for ejerens transport til og fra arbejde /skole /uddannelse, bliver sagen aldrig efterforsket,
men anmeldelsen kylet ind i bunken hjørnet, hvor den ligger og venter på at blive destrueret, når datoen for forældelse en gang er udløbet.

Jeg tror ikke på, at et cykleregister overhovedet vil have nogen effekt, medmindre Politiet får ressourcer og ordre på at prioritere anderledes, men det ville rent faktisk være passende at pålægge
FORSIKRINGSSELSKABERNE at oprette og betale for et register over TYVEKOSTER GENERELT - med adgang for alle danskere.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole E. Mikkelsen

@Charlotte Jensen
'Ole E. Mikkelsen - det lyder som om, modsat mange andre cyklister, at du lever livet farligt ;)'

Som cyklist lever man livet farligt. Det gælder alle cyklister, ikke bare nogle.

Færdselsloven siger at cyklister skal færdes sammen med biltrafikken. Det er problemet. Den regel bryder jeg adskillige gange dagligt for ikke at risikere mit liv. Det er min pointe.

Jeg kører altid med hjelm.- jeg har en gang for meget hørt lyden af min hjelm mod asfalten. Det skal jeg end ikke risikere en gang til.

Derfor cykler jeg hvor det er sikkert. Mit liv er mere værd end 700,- i bøde.

Politiet prioriterer bøder til cyklister frem for cykeltyveri. Sygt, - efter min mening.

anbefalede denne kommentar