Milliardaftale om hurtigere tog på plads

Regeringen har indgået aftale med DF og EL om togfond, der skal sikre hurtigere tog i Danmark

Transportminister Pia Olsen Dyhr kunne lukke forhandlingerne sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i dag. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Danskerne kan se frem til hurtigere tog og kortere rejsetid. Det er i hvert fald målet med aftalen om togfonden til 28,5 milliarder kroner, som regeringen tirsdag blev enig med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om.

Aftalen blev indgået efter et langstrakt forhandlingsforløb, hvor sidste store knast blev høvlet væk tirsdag eftermiddag - nemlig da DF's ønske om en potentiel letbane fra Vejle til Billund blev en del af den endelige aftaleformulering.

»Vi kommer til sammen med de lokale parter at undersøge alle muligheder for linjeføringer mellem Vejle og Billund og herunder også en letbane, men heri ligger så også en forudsætning om, at den skal finansieres med lokale midler også,« siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Hverken borgmestrene i Vejle, Billund eller direktøren for lufthavnen i Billund har ønsket en letbane, så den bliver efter alt at dømme ikke til noget.

Men Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, er alligevel tilfreds med aftalen.

»Jeg synes, at vi har fået landet en god aftale,« siger Kim Christiansen

Han er alene tilfreds med, at letbanen nu bliver undersøgt - også selvom den antageligt ikke bliver til noget.

»Jeg har ikke nogle forventninger om noget,« siger han.

Ud over en linjeføring til Billund indeholder planen blandt andet en ny bro over Vejle Fjord, samt en ny jernbane på Vestfyn. Målet er blandt andet timekørsel mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg, samt Odense og Esbjerg.

Togfonden indeholder i alt 28,5 milliarder kroner, som regeringen samt DF og EL har fundet ved ændret beskatning af de selskaber, der henter olie op af Nordsøen. Pengene er øremærket til at skabe hurtigere og bedre togdrift i Danmark.

EL: Ringsted i spil som stop

Ringsted og dermed Vestsjælland kan måske stadig få adgang til de nye superlyntog, som er et resultat af aftalen mellem regeringen, DF og Enhedslisten om en togfond.

Det glæder Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, som har kæmpet for at få Ringsted med.

»Vi er imødekommet på en række felter. Ringsted er igen i spil som et sted, superlyntogene kan stoppe,« siger Henning Hyllested.
Han fastslår, at selve køreplanen først skal fastlægges senere:

»Timemodellen fastlægger man om 12 år, når togfondprojekterne er færdiggjort. Og jeg er helt overbevist om, at man ender med at stoppe i Ringsted, fordi det er et helt centralt knudepunkt på Sjælland.«

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Katrine Visby

Ja, man kan undre sig over hvordan regeringen kan prioritere pengene på den måde.

Så er der også lige kampflyene for 30 mia, som den danske stat vil købe. Det bliver der ikke skrevet så meget om. Kunne vi ikke få en artikel om det her på Information.

Hør om det på Radio 24syv med Lars Trier Mogensen:
http://arkiv.radio24syv.dk/video/9172681/det-rode-felt-uge-3-2014-2

Der skal jo ellers skæres ned alle steder i disse krisetider. Specielt det offentlige, de ledige, som er syndebukkene for al elendighed i landet, og pensionisterne, som kan få mindst et bad om ugen hvis de er heldige.

Det er hovedrystende og skævvridende så det gør noget.

Brugerbillede for Enriquo Longo

Torben Selch

Ex

Tog fra Vejle til BiIlund

Enhver der kender Vejle vil vide at bykernen, (som stationen ligger i) ikke har kapacitet til pendlerparkering. Hvilket vil medføre at kun Vejlenserne og togtilrejsende kan bruge Billund banen.

Man skulle tro det var det "Vilde Vesten" hvor der var kamp om at få jernebanen til byen.
Det her er første skridt mod en total Urbanisering af Danmark.

Selve planen har en syg start - Man vedtager at bruge 28 mia på tog/timedrift, uden at vide hvad det rent faktisk koster. En helt typisk beslutning som alle de politiske efterplaprere så kan kun rundt og skryde med.

Læg mærke til at der ikke forud for beslutningen har været en bred folkelig infrastrukturdebat.

Brugerbillede for Leo Nygaard

? Et lokalt byrådsmedlem skelner mellem letbane og jernbane. Sporvidde ?
? Hvorfor denne bane ifb med hurtigtoget over broen. Der er ingen forbindelse !
? Er det planlagt om der skal etableres en ny trekantsstation. Hvor.
? Skal en Billund bane (hvis tilblivelse åbenbart er tvivlsom) betales (delvis) gennem togfonden. : " at den skal finansieres med lokale midler også,« siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF)."
? Hvornår har arbejder i den klasse og i den fremtid overholdt budgettet.
? Og til slut : Hvem har dog så travlt. Tag en slapper i toget, regnedreng.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kjeld Hansen

Det mest elementære for et velfungerende og velhavende samfund er infrastrukturen. Uden den ingen velstand. Med det i tanke hilser jeg en invertering i tognettet velkommen.

Et væsentligt element er i den forbindelse er elektrificering af hele nettet. Men det er også væsentligt, at tognettet når ud i hele landet. Også det umiddelbare såkaldte urentable udkants Danmark. Ligesom det er væsentligt at få alt godstransport fra vejnettet over på tognettet i videst muligt omfang - Så slipper vi af med en stor del af den larmende og forpestende lastbil særligt på motorvejene. Det sidste gerne i et samlet Europæisk godstogs samarbejde. Det vil alt i alt være en god og langsigtet investering.

- Men at bruge 28.000.000.000 kr. på kun at nedskære rejsetiden mellem de største byer med 10 - 15 minutter er uansvarlig og en kortsigtet galimatias løsning.

Brugerbillede for Lars F. Jensen

Peter Jespersen 14. januar, 2014 - 16:17 #
"Vel, han er jo opstillet i Skanderborg kredsen, så "letbane eller ej"-øvelsen er atter ren genvælgelses og lokalpolitik."

Og Tulle, hans formand, bor i Thyregod, der nu er en del af Vejle kommune.
Lokalinteresser er bare for meget og alt for ofte inhabile.

Billund banen koster 734 millioner. Projektet har en direkte negativ intern rente - det er et direkte tab - og vil koste omkring 45-50 millioner hvert år derefter i driftstilskud.

Lars :)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars F. Jensen

"Mogens Kristensen 14. januar, 2014 - 18:11 #
At forestille sig at Vejle kommune vil sige ja til en sporvogn (letbane) til Legoland,
er at være naiv.

Det var da ellers, hvad Vejles borgmester fremførte her til morgen i radioen, hvis jeg ikke hørte helt forkert!

Lars :)

PS! Han er vist kommet på andre tanker, vel fordi han var bange for at fornuften og busdrift til Billund ville blive resultatet.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben  Knudsen

(Så er der også lige kampflyene for 30 mia, som den danske stat vil købe. Det bliver der ikke skrevet så meget om. Kunne vi ikke få en artikel om det her på Information.)

Vi skal ud af bindingen til køb af kampfly?? dræber uden kamp!-dræberfly og udlægge besparelsen som tog og cykelstier-kom nu. selv de radikale er blevet militante.
Lad os få ukrainerne herop og indgå som hyrede demonstranter på Christiansborg og når Magrethe Vestager cykler hjem til Christianshavn

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars F. Jensen

"Enriquo Longo 14. januar, 2014 - 15:31 #
Tog fra Vejle til BiIlund
Enhver der kender Vejle vil vide at bykernen,... ikke har kapacitet til pendlerparkering.
Hvilket vil medføre at kun Vejlenserne og togtilrejsende kan bruge Billund banen.!"
Men bilparkering er der nu aldrig nogen der har forestillet sig. Sidder man først i en bil, så kører man da bare selv til Billund - der er kun 28-29 km.
Men nogen tror, der kommer gennemgående tog til Billund fra andre større byer end Vejle.
Det gør der ikke - det er mere end svært nok at betale underskuddet på strækningen Billund-Vejle, med det ringe antal passagerer, som kan forventes. Det er en strækning, der let kan falde for sparekniven, selv efter den er bygget.

Det er faktisk så galt, at banestyrelsen advarer om, at de gennemgående tog til/fra Herning/Holstebro/Struer evt. må opgives.

"Man skulle tro det var det "Vilde Vesten" hvor der var kamp om at få jernebanen til byen."
Det ligner det helt bestemt.

"... Man vedtager at bruge 28 mia på tog/timedrift, uden at vide hvad det rent faktisk koster"
Jo, man har ganske god viden om, hvad det koster og har også lagt store beløb til usikkerhed ind.
Problemet er mere, at de 28,5 millioner i indtægter afhænger af olieprisen over de næste 10-15 år, og den og/eller produktionen kan måske falde. Desuden vil Venstre ikke regulere olieskatten, som Togfonden bygger på, så alle betaler det samme.

Men lige der har de bestemt ikke en folkelig vindersag.

"Læg mærke til at der ikke forud har været en bred folkelig infrastrukturdebat."
Hvor var det lige, jeg læste din velunderbyggede kronik om emnet? Togfondens og dens størrelse har da været kendt op mod et år.

Lars :)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars F. Jensen

"Kjeld Hansen 14. januar, 2014 - 17:43 #
.... Ligesom det er væsentligt at få alt godstransport fra vejnettet over på tognettet i videst muligt omfang.

Glem det.

Der kommer kun gods på banen i særlige tilfælde og på meget lange stræk - gennemgående trafik fra Sverige, øl til Sjælland.
Der snakkes, der ønskes og håbes, men det sker bare ikke.

I forliget bruges 12-13 millioner i Hirtshals på bane og gods, men er det mere end et håb hos de lokale og politisk bestikkelse af Nordjylland?

Lars :)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

Forresten, bør togdriften ikke også normaliseres (jf. en andan artikel i Information)? Altså bringes tilbage til et niveau fra 1950'erne?
Man burde vel egentlig råbe Bjarne Corydon op, for der må være noget her, han har overset.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

1) Der kommer ikke tog (jernbane) fra Vejle til Billund. Der kommer en jernbane fra Jelling til Billund, koblet op på Herning-Vejle jernbanen. 1b) Det er muligt der kommer en letbane fra Vejle til Billund, men jeg tror ikke meget på det. [Og hvorfor kigger man dog ikke på en magnetisk bane, en såkaldt maglevbane?, (slå det op) som kan gå i ring mellem Kolding-Fredericia-Vejle-Middelfart]. 1c) Man kunne også udvide en letbane evt. så den gik mellem Kolding-Fredericia-Vejle-Billund...
2) Ang. Skanderborg, så er der ikke nogen af de her tog som stopper i Skanderborg, DSB's regionaltog stopper kun i Horsens og i Aarhus, fordi Arriva kører fra Skanderborg! Man vil lave en bane mellem Aarhus-Galten-Silkeborg og så vist også en bane mellem Aarhus og Hovedgaard? Hvorfor? Hvorfor skal alle ting vedt. jernbaner mv. næsten kun komme Østjylland til gode?
3) Hernede omkring Kolding - Vojens området venter vi stadig på at politikerne skal tage sig sammen og give en bevilling til at færdiggøre den dobbeltsporede jernbane mellem Kolding-Vojens-Sønderborg mv.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars F. Jensen

2)....Hvorfor skal alle ting vedr. jernbaner mv. næsten kun komme Østjylland til gode?"
Det er da noget vrøvl. Prøv at læse aftalen, som kan findes på trm.dk . Hastighedsopgradering fra Tønder til Bramminge Esbjerg, Varde, Holstebro, Struer og helt til Thisted. Fra Langå over Viborg til Skive, Fra Skanderborg til Skern, Fra Ålborg til Hjørring og Frederikshavn, fra Holbæk til Kalundborg. Vejle til Herning (og videre). Det er faktisk ganske fordelt over landet.
Og så en helt ny bane over det halve Fyn.

Men hovedbanen fra København til Aalborg dækker jo langt den største del af befolkningen og forbedringer her breder sig jo direkte til alle der skal fortsætte/starter på/fra en sidebane..

3) Hernede omkring Kolding - Vojens området venter vi stadig på at politikerne skal tage sig sammen og give en bevilling til at færdiggøre den dobbeltsporede jernbane mellem Kolding-Vojens-Sønderborg mv.

Den er vedtaget og er under projektering, Byggearbejdet begynder i år og afsluttes i 2015 http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=10712

Lars :)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Enriquo Longo

Igen ser jeg at debatten lider under politisk sporkøring.

Skyttegravene bliver dybere og kampen står til sidst mellem privatbilismen og den offentlige transport.

Det helt grundlæggende problem er hvad er det der er brug for og hvordan skal det udvikle sig.

Lad mig i flæng nævne et par katastrofer hvor hverken embedsapparat eller politikere havde styr på sagerne:

Digital Tinglysning
POLSAG
Skatteministeriets IT system
Nye signalsystemer (Banedanmark)
Rejsekortet
Indkøb af IC4 tog (forsinket udfasning af IC3 og ME)

Og nu en togplan hvor det hele skal køres af på engang.

Derfor mener jeg at den grundlæggende og seriøse debat aldrig har været til stede. Billund banen poppede op i elvte time. Det kan da godt være at ideen er god, men ligenu ligner det mere et politisk trofæ end en gennemtænkt plan.

Karsten Aaen nævner en tredie mulighed, nemlig en ringbane i trekantsområdet, og der kunne være flere muligheder.

Og lad mig så erindre om at det ikke er hjulet der skaber CO2 belastning, men fremdriftsmidlerne.

Vi kommer ikke uden om et både og i forhold til persontransport. Gå dog til biddet og stil krav til producenterne, eller endnu bedre - lav bilerne i Danmark og lav dem rigtigt.

Så får vi også arbejdspladser.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjarne Nielsen

Jeg er glad for, at der nu er politisk vilje til at indhente noget af jernbanernes efterslæb i forhold til vejnettet. Det lyder måske af mange penge, men det er en investering over en lang periode og stadig meget mindre end de penge, der er postet i vej-infrastrukturen.

Erfaringer fra bl.a Italien viser, at hurtige tog mellem storbyerne flytter virkeligt mange passagerer fra biler og fly over i togene. Og det er ikke IC4, de kører med der, men moderne tog, der er mere komfortable, selvom de kører 300 km/t.

Til gengæld vil jeg godt efterlyse en bredere og mere konstruktiv diskussion om, hvordan investeringerne i jernbane skal prioriteres. Det ser ud til at man er ved at presse "timemodellen" igennem på en måde, der går ud over betjeningen med andre tog end de såkaldte superlyntog, fordi man presser infrastrukturen og trods alt stadig taler om lappeløsninger. Der mangler stadig nogle milliarder, før togene kan køre tæt og overhale hinanden som på motorveje.

Billund jernbanen er en rimelig infrastruktur, men bør gennemføres som en ordentlig løsning. Enten ført igennem til Vejle eller med dobbeltspor på banen Vejle - Jelling.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Scheel Andersen

Peter Hansen

Mon ikke de fleste der skal rejse fra Aalborg, der har travlt, stadig foretrækker en flytur på 50 minutter til en pris på en 3-400kr, imod en togtur på 4 timer til mindst 850kr.

Hele øvelsen med at opfinde den dybe tallerken een gang mere for skatteydernes penge, for at forfølge et forlængst teknologisk forældet transportsystem, der alligevel ikke er istand til at levere brugbare resultater, er symptomatisk for evnen til selvstændig tankegang på Christiansborg.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bjarne Nielsen

Flemming Scheel Hansen,

Timemodellen giver 3 timers køretid København - Aalborg?
Hvor har du de 4 timer fra?

De 3 timer skal sammenlignes med fly
Knap 1 time plus transport til lufthavnen plus mødetid ca 1 time før plus transport fra lufthavnen. Banegårdene ligger i centrum og mødetiden er et halvt minut.

Priserne på fly er meget afhængige af prisen på petroleum, som der bliver stadig mindre af. Når planen gennemføres et stykke ude i fremtiden vil der være mindre tilbage af oliereserverne. Det må nødvendigvis påvirke flypriserne. Desuden har vi ikke råd til fortsat at satse så meget på fly og biler, hvis vi vil mindske CO2 belastningen. Togene er elektriske og kan køre på fx vindenergi.

Ved en tilfældig søgning lige nu starter flybilletterne ved 500kr for en enkelt, mens togbilletterne koster 420kr.

Ser vi ud over vor hjemlige andegård, er hurtige tog en meget stor succes i andre lande, fx Italien, også selvom det der er dyrere at benytte de hurtige tog.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Co2, lokalt miljø, trængsel, kørselsafgifter, stigende pendlerafstande, tidsspilde for erhverv og familier, befordringsfradrag, vejudgifter, ejendomspriser, erhvervsstruktur, bolig, lokalt tilhørsforhold, kollektiv nærtrafik, billetpriser........politiske ideologier.............. Er der noget at sige til at denne beslutnings gavnlighed for almenvældet er tvivlsom.
Hvem og hvor mange har så travlt hvor tit.
Hvem og hvor mange - af vore politikere - forstår, hvad der er i spil her.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Allan Hansen

Det er lidt trist at man anser "hurtig" for en kvalitet. Hvorfor skal alt foregå i opskruede tempi? Er det i princippet ikke ok at man fx. sidder 3 timer i et tog mellem Aarhus og København?
Jeg synes det er trist at mennesket i den vestlige verden er så forhippet på at nå en masse på kortest mulig tid. Tag dog at slap lidt af og nyd de ting der tages for givet. OG så kig da for helvede ud af de vinduer - bare en gang imellem. Mange folk sidder nærmest konsekvent og kigger ned i deres smartphones/computere fra de stiger på til de nødtvunget bliver nødt til at stå af midt i et vigtig digitalt øjeblik... Måske burde de nye supertog udstyres med en kupe uden vinduer, så digitaljunkierne kan få deres fix... det kommer jo alligevel til at køre så stærkt at man ikke kan iagttage omgivelserne man passerer...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen

"Hvorfor skal alt foregå i opskruede tempi? Er det i princippet ikke ok at man fx. sidder 3 timer i et tog mellem Aarhus og København?"

Det skruer også tempoet op at rejse med tog fremfor fx. at gå el. cykle mellem de to byer. I realiteten er nærmest kun lagt op til, at det danske jernbanenet bringes på niveau med europæisk standard.

"Måske burde de nye supertog udstyres med en kupe uden vinduer, så digitaljunkierne kan få deres fix... "

De passagertog i verden, som kører mindst 200 km/t nu, har vinduer, og det er muligt at iagttage omgivelser, der passeres med op til 300 km/t. Fra Danmark er Dortmund vist nærmeste station mod syd, der betjenes af så hurtige tog, men tyske IC-tog har vist kørt 200 km/t de seneste 20-30 år, og Iflg. Wikipedia har Frankrig haft højhastighestog kaldt TGV de seneste 32 år.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen

Passagererne ser selvfølgelig ikke ret meget, når togene kører i tunneller el. overdækkede perroner. Derfor er der ikke meget at se på ruten mellem Bruxelles og London. Fx. på strækningen mellem Köln og Bruxelles er der mere landskab at se på, omend der er bedst tid til observation af landskab og bygninger nogle km. borte.

Som dansker skal jeg bare ikke tænke for meget over landegrænser og rejsetider på togrejser mellem Jylland og Storbritannien, hvor en rejse fx. mellem Randers og Manchester byder på flere og til tider forholdsvis hyppige togskift. Eksempel på rejsetider: Randers - Århus: 35 min.; Århus - Hamburg: 4,5 t.; Hamburg - Køln: 4 t.; Køln - Bruxelles: 2 t.; Bruxelles - London: 2 t.; London - Manchester: 2 t. Med den rejseplan er der desuden 2 t. ophold i Køln og 12 t. ophold i Bruxelles. Toget, der benyttes fra Køln til Bruxelles med den rejseplan fortsætter til Paris, som nås 1 t. 20 m. efter Bruxelles. Geografisk ved jeg, Aachen er grænsestation mellem Tyskland og Belgien, og en 20 min. lang tunnel udgør grænsen mellem Storbritannien og Frankrig, men aner ikke, hvor grænsen mellem Belgien og Frankrig er, udover den må være et sted mellem Bruxelles og Lille og mellem Bruxelles og Paris.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

Når jeg skal fra Kolding til Kastrup en gang op året, er en halv time uden betydning.
Det må være de faste kunder, der ugentlig eller tiere, har behovet.
Det arbejdende folk på det plan, en gang imellem, arbejder undervejs og bruger tiden. Andre læser avis o.a.. Også her er en halv time uden betydning.
Er konklusionen ikke, at hurtigere tog, for ret få, er med til at øge pendlerafstandene.
I stedet for at søge afstandene formindsket gennem alle mulige andre samfundsfaktorer.
Hvad gør dette ved det enorme tidsspille på vejene ved de store byer, læs København.
Det tidsspilde er der skønnet om. Prøv at skønne tidsgevinsten ved timemodellen.
Hvis tidspræmissen accepteres et øjeblik.
Resultatet vil sikkert blive, at travlhedsvanviddet er spild af tid - og penge.
Og trængslen er der stadig. Det kan ingen kørselsafgift ændre på.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Scheel Andersen

Bjarne Nielsen

Sorry tre timer til Aalborg

Resten står

Om du har transport til en lufthavn eller en banegård er ligegyldigt, da de færreste har bolig eller mødested på ankomsstedet og dermed slipper for spildtid på tilslutning.
Bortset fra at der er p-pladser ved de fleste lufthavne, men at de mangler på banegårdene allerede som det er nu.
Indenrigs er der ikke mødetid 1 time før i lufthavnen, men du kan boarde hjemmefra og gå lige ombord.

Togets force er ikke hurtighed men punktlighed og billighed, allerhelst gratis så matriellet udnyttes mest muligt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars F. Jensen

"Mon ikke de fleste der skal rejse fra Aalborg, der har travlt, stadig foretrækker en flytur på 50 minutter til en pris på en 3-400kr, imod en togtur på 4 timer til mindst 850kr."

Men du kan også få en Orange billet - jeg har pt en retur til 508 kr inkl plads. Med et 10 turskort er prisen Alborg København 630 retur + evt. 60 kr plads.

Et forsøg på at finde en ca morgen flyver ud og en ca aftenflyver hjem midt i februar gav priser over 1000 kr. Man skal være meget ude om sig for at få de helt lave flypriser.

Men med Alborg lufthavn meget tæt på byen vil selv 3 timers togtid ikke blive en total "airline killer" lige der, men det vil blive en more lige kamp.

Lars :)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Flemming Scheel Andersen

"Men med Alborg lufthavn meget tæt på byen vil selv 3 timers togtid ikke blive en total "airline killer" lige der, men det vil blive en more lige kamp."

Ja, til en pris på 28 milliarder i forældet teknologi kan toget "næsten" gøre sig gældende, i stedet for at bruge samme beløb på at udnytte mulighederne til bedre transport.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Allan Hansen

@ Børge Rahbech Jensen

Jeg tror at du misforstår mit tidl. indlæg i tråden. Det var som sådan ikke en kritik af statsbanerne - men derimod dens brugere og deres typiske adfærd. Stille-/hvilekupéen er jo ikke eksisterende grundet folks aggressive indhamring af updates på det stakkels mac-tastatur. Er det ikke ligegyldigt om det pågældende device er på lydløs, hvis brugen er det larmende/forstyrende element.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

Det er jo ikke bare toget i sig selv, der skal køre hurtigere på en eksisterende strækning. Ved at udligne kurvede strækninger og forny skinnerne (og vel at mærke ikke, som man har gjort det hidtil ved ikke at forny skiftesporene med 100 år gamle træsveller) kan rejsetiden forkortes, uden at hastigheden behøver at blive øget.
At hastigheden så naturligt kan blive højere på de nye strækninger, er blot en sidegevinst.
Det er måske rigtigt nok, at lidt kortere rejsetider ikke betyder alverden - når man sidder hjemme i sofaen eller foran computeren og skriver debatindlæg. Men hvor ofte er man ikke glad for bare 10 minutters sparet tid i det virkelige liv? Og læg dertil de energimængder, der kan spares ved ændrede linjeføringer.

anbefalede denne kommentar