At improvisere er at lytte

Filminstruktøren Jonas Elmer har brugt både improvisationen og Internettet i skabelsen af sin nye film, ’Monas verden’, en skæv komedie med Sidse Babett i titelrollen

(2. sektion)

Interview
»Det, jeg vil fortælle, skal ligge forholdsvis tæt på mig selv,« siger Jonas Elmer, da vi en varm sommerdag mødes for at tale om hans anden film, komedien Monas verden. »Jeg tror, at det er der, de gode historier ligger for mig. Så om 40 år laver jeg kun film om pensionister, som sidder i en lænestol og ser på prøvebillede hele dagen.«
Monas verden handler om den nogen-og-30-årige og lidt kedelige Mona (spillet af Sidse Babett Knudsen), der ikke rigtig kan få sit rigtige liv til at fungere og derfor lever meget i sin frodige fantasi. Først da hun møder bankrøveren Thorbjørn (Thomas Bo Larsen) og mod sin vilje forelsker sig, begynder der at ske noget.

En drømmer
Monas verden er i høj grad en historie, som Jonas Elmer har skabt sammen med Sidse Babet Knudsen, der også spillede en af hovedrollerne i hans første film, det friske og meget roste generationsportræt Let’s Get Lost.
»Sidse og jeg kunne godt tænke os at lave film sammen og finde en figur, som hun kunne arbejde med,« siger Elmer. »Vi var blevet meget kritiske i den fase, så det tog faktisk et pænt langt stykke tid, inden vi fandt noget, vi begge to tændte på. Og det, vi tændte på, var en kvinde med enormt mange muligheder og stort potentiale i sit liv, men fordi hendes forventninger til livet aldrig bliver indfriet af hendes meget, meget høje idealer, så vælger hun ligesom at være i sin egen drømmeverden.«
»Mona er én, der ikke helt kan træde i karakter i sit eget liv, men til gengæld accelererer det i hendes egen fantasi,« siger Elmer, der sammen med Sidse Babett Knudsen skrev et 12-13 siders oplæg til de øvrige skuespillere, der bl.a. tæller Jesper Asholt, Klaus Bondam, Bodil Udsen, Bjarne Henriksen og Mads Mikkelsen.
Som Let’s Get Lost er Monas verden improviseret frem i et filmet prøveforløb og så omsat til manuskript af Nikolaj Peyk, tekstforfatteren bag MC Einar og Østkyst Hustlers.
»Jeg startede med at samle alle skuespillerne, fordi der var en stor del af dem, som jeg ikke havde arbejdet med før,« fortæller Elmer.
»Vi havde tre dage sammen, hvor jeg dybest set bare gerne ville have, at de skulle være på den samme side i bogen. Så de fandt ud af, hvad det var, jeg gik og tænkte på. Den vigtigste ting ved at improvisere er at lytte, ikke
at snakke, og det ville jeg gerne have skuespillerne med på.«

Improskole
»Vi prøvede os ud i alle mulige ting. Hvad kan karakteren? Hvilken vilje har karakteren i denne her scene? Hvordan kunne karakteren finde ud af at approache den her situation – skal hun være fremme på beatet, eller skal hun være tilbagelænet,« forklarer instruktøren, der lige er kommet hjem fra et månedlangt improvisationskursus i Chicago.
»Chicago har været en comedyby de sidste 20-30 år. Jeg var på et teater, der hedder Improv Olympic. De arbejder med forestillinger på 25-30 minutter, hvor du sammen med et hold af andre improvisatører fortæller en historie med hovedplots, biplots, karakterer og temaer – alting improviseret fra
scratch. Du har selvfølgelig et system at spille efter – de kalder det the group mind – og det væsentlige er troværdige karakterer og oprigtige relationer figurerne imellem.«
»Det var fascinerende, at se, hvordan en gruppe mennesker kunne fortælle en historie, hvis de var i sync. Tingene flyder på en organisk måde, og det var bare så naturligt og rigtigt, det, der skete oppe på scenen. Det er sgu næsten som musik – når det altså lykkes, for som al andet improvisation lurer elementet af katastrofen altid.«

Stramhed
Trods den store glæde ved improvisationen og spontaniteten har det med Monas verden også været Jonas Elmers intention at skabe en mere stram og genremæssigt afgrænset fortælling end kammerspillet Let’s Get Lost, der har en ganske løs struktur – for at udfordre sig selv og prøve noget nyt.
»Jeg håbede på, at jeg – ved at bruge improvisation i prøveforløbet og en stringent fortælling på optagelserne – kunne kombinere de to udtryk med hinanden. Det, der tænder mig, når jeg skal lave film, er at bygge et regelsæt og et system op, som giver mig de optimale betingelser for at fortælle den historie om de mennesker, som jeg nu gerne vil fortælle. Hvordan man får nogle andre muligheder, end hvis man laver en helt konventionel fortælling.«
»Jeg vidste fra starten, at Monas verden ville blive større og mere stiliseret,« forklarer Jonas Elmer og hentyder bl.a. til filmens distinkte visuelle stil.
»Det visuelle sprog i filmen kunne jeg aldrig have fået, hvis jeg havde improviseret. Det kræver jo forberedelse – man skruer op på nogle knapper og skruer ned på nogle andre.«
»Jeg ville gerne have, at tilskuerne oplevede fantasisekvenserne, som om de skete på et realplan. Så de ikke var helt bevidste omkring, at de var i en fantasi. Jeg forsøgte at lave Monas verden – i stedet for noget, som skulle være så naturalistisk som muligt. Det var den vej, vi gik alle sammen, det tekniske hold og alle skuespillerne. Det var enormt spændende, når vi snakkede om en figur, som levede i en fantasiverden, at man så lige twistede den virkelige verden en lille bitte smule.«

Idébank
Det er ikke kun, fordi historien er improviseret frem, at Monas verden adskiller sig fra de fleste andre danske film. Det kommende biografpublikum har haft mulighed for at påvirke filmens handling og karakterernes gebærden ved at foreslå replikker på filmens hjemmeside, hvor de også har kunnet følge filmens tilblivelse.
»Fra mange andre, også fra en del på selve filmholdet, har jeg mødt stor mistillid til, hvad det nu gik ud på,« siger Jonas Elmer om sit usædvanlige initiativ. »Men en af ideerne med Internetsiden var simpelthen at åbne op for porten ind til det, der for mange mennesker fremstår som noget helt uopnåeligt og særligt og magisk – nemlig det at lave en film.«
Men hovedformålet var dog at give brugerne mulighed for at være med til at forme Monas verden.
»Mange af de spørgsmål, jeg har stillet brugerne, er de samme, som jeg stiller skuespillerne i prøvelokalet. Derfor har jeg fået nogle svar, som var helt anderledes, end jeg ellers ville have fået, og det har præget filmen. Det har givet noget energi, og det har også givet et helt uoverskueligt kaos af informationer,« siger Elmer, der har kunnet bruge et forslag fra hjemmesiden i en af filmens hovedscener – dog vil han ikke afsløre hvilken.
»Da optagelserne startede, blev jeg mere og mere usikker på scenen,« forklarer Elmer. »Jeg vidste, at den skulle kunne noget helt bestemt, og vi havde ikke ramt den. Under optagelserne var jeg inde på hjemmesiden for at læse
ideer til de figurer og karaktertræk, som jeg var lidt usikker på, og jeg fandt så en idé, som dannede baggrund for en improvisation, der intet har med manuskriptet at gøre.«
Til at begynde med var filmens producenter en smule usikre på, hvad Jonas Elmer ville med sin Internetidé, men de overgav sig alligevel. »De har været meget loyale og har stolet meget på mig, men de er ikke vant til at arbejde på den måde,« siger instruktøren.
»Det er da rigtigt, at det er en idé, som jeg ikke kunne gennemskue konsekvenserne af, da jeg fik den. Det eneste, jeg kunne gennemskue, var, at det ville koste rigtig mange penge. Men fordi jeg havde arbejdet med improvisation før, kunne jeg overbevise mine producenter om, at det ville være interessant at koble et ekstra led på, så jeg fik en bank af informationer og ideer uden for det lukkede kredsløb, som et filmhold er.«
»Og så kunne de selvfølgelig også se noget markedsføringsmæssigt interessant i at prøve den teknik af. Jeg opfatter det selv, som om vi har prøvet at afsøge nyt område, som passer til den måde, jeg arbejder på,« siger Jonas Elmer, der har store planer for sin hjemmesideidé i fremtiden.

*Monas verden får premiere den 7. sep. og bliver selvfølgelig anmeldt her i avisen

*Mere på monasverden.tv2.dk

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu