’Van Gogh gik for langt’

Den myrdede hollandske filminstruktør Theo Van Gogh overskred ytringsfrihedens grænser, mener to af Danmarks førende imamer

Den myrdede hollandske filminstruktør Theo van Gogh har forarget muslimer over hele verden med sin bastante kritik af islam. Især den kontroversielle dokumentarfilm Submission (Underkastelse), som blev vist i aftes på DR 2, har bragt sindene i kog med sin sammenkædning af islam og kvindeundertrykkelse.
Herhjemme mener mange muslimer, at Theo van Gogh selv har været ude om det, fordi han har krænket islam.
To af Danmarks førende imamer, den tyrkisk-fødte Fatih Alev og den palæstinensisk-fødte Ahmed Abu Laban mener helt klart, at den hollandske filminstruktør har overskredet ytringsfrihedens grænser. Men det retfærdiggør ikke mord, understreger de.

Helt uacceptabelt
Fatih Alev, der ud over at fungere som imam også leder det lukkede debatforum Danmarks Forenede Cybermuslimer, tager klart afstand fra mordet.
»Det er trist, at han er blevet gjort til en martyr. Det er fuldstændig forkert at slå folk ihjel, blot fordi man er uenig med dem. Det er helt uacceptabelt. Jeg fordømmer kraftigt, at muslimer i stedet for at argumentere og blande sig i debatten, gør noget, der er endnu mere primitivt end det, van Gogh har gjort,« siger han.
Samme holdning har den indflydelsesrige københavnske imam Ahmed Abu Laban: »Jeg tager skarpt afstand fra mordet. Alle muslimer, der har opholdstilladelse og statsborgerskab i Europa, ved udemærket, at det er uacceptabelt at anvende vold, og det er også ifølge islam,« siger han.
Alligevel forstår Fatih Alev godt, hvad der har motiveret van Goghs morder.
»Det er jo ressourcesvage mennesker, der kan finde på at gøre sådan noget. Men hvis man ønsker at skabe debat, så er det samtidig enhver debattørs pligt at sørge for, at debatten ikke foregår på den grove måde, som van Gogh desværre anvendte,« siger han.
– Mener du dermed, at van Gogh selv har været ude om det?
»Der er så mange andre islamkritikere og islamhadende intellektuelle i Europa, der kritiserer på en måde, der ikke er så primitiv og uciviliseret som den måde, Theo van Gogh har anvendt. Han har blandet utrolig mange uislamiske fænomener sammen og præsenterer det som noget, Koranen har dekreteret. Det er jo faktuelt forkert. Det er
ikke et bare spørgsmålet om, at han har fremhævet nogle ting, som muslimer har svært ved at forsvare. Han har simpelt hen løjet om islam,« siger Alev.

Over grænsen
Både han og Ahmed Abu Laban mener, at van Gogh har overskredet ytringsfrihedens grænser.
»Alle har ret til at kritisere islam, men her er der tale om overdrivelser og fordrejninger. Van Gogh burde have haft en rådgiver, der kunne fortælle ham, hvor grænsen for en anstændig debat går. Jeg anerkender fuldt ud van Goghs ret til at udtrykke sig, men han bør også vide, at ingen muslim ønsker at se Koranens hellige vers printet på en nøgen krop. Det er en film, der appellerer til folk, der ikke bryder sig om islam,« siger Abu Laban og fortsætter: »Jeg går ind for kunstnerisk ytringsfrihed, men frihed er ikke anarki. Alle samfund har værdier og normer, som man ønsker at forsvare. Van Gogh baserer sin kritik af islam på misinformation og fordrejninger, og det er at strække ytringsfriheden for vidt, siger Laban.
»Det svarer jo til, hvis jeg kritiserer Anders Fogh Rasmussen, så siger alle, at Abu Laban er demokrat, men hvis jeg går over grænsen og sviner Anders Fogh til, så vil alle synes, at jeg er gået for langt.«
Fatih Alev mener, at problemet er, at van Gogh lyver om islam.
»Selvfølgelig har van Gogh ytringsfrihed, men han har ikke ret til at lyve. Han påstår f.eks. at tvangsægteskaber skulle være noget islamisk. Han præsenterer også voldtægt som en islamisk praksis og er i det hele taget ekstremt sarkastisk over for islam. Det er blasfemisk film. Van Gogh har kun tænkt på, hvordan han kunne forarge muslimerne,« siger han.
Begge imamer understreger, at det ikke er filmens emne som sådant, de har noget imod.
»Jeg tager selv emner som tvangsægteskab og vold mod kvinder op som imam,« siger Fatih Alev.
»Man skal bare ikke blande tingene sammen og præsentere kvindeundertrykkelse og vold mod kvinder, som om det er et religiøst fænomen. For det er det ikke.« Hans københavnske kollega er enig:
»Man må gerne diskutere kvindeundertrykkelse i islam. Problemet er den måde, van Gogh diskuterer det på. Han fordrejer islam. Kvindeundertrykkelse foregår jo ikke kun i den islamiske verden og har ikke nødvendigvis noget med islam at gøre,« siger Ahmed Abu Laban.

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu