film Seneste artikler   Følg emne

En hyldest til det tålmodige favntag

Har man aldrig rigtig erfaret, at andre folk vil én det godt, så skal det læres. Nogen skal tage én under armen og holde fast igen og igen. Destin Daniel Crettons charmerende indiefilm ’Short Term 12’ om utilpassede unge og deres tilsynsførende er en inderlig hyldest til det tålmodige favntag

Brutal propagandakrig

Katniss Everdeen, den slagfærdige hovedperson i ’The Hunger Games’, bliver symbolet på oprør og frihedskamp i den tredje af fire film baseret på Suzanne Collins’ populære bøger om et fremtidigt diktatorisk USA

Vingeskudte eksistenser på snor

’The Turning’ er en tre timer lang australsk novellefilmsamling med hele 18 instruktører. Den er kvalitativt ujævn, men giver et komplekst, ofte voldeligt billede af en lille kystby og dens mange skæbner

Galopperende grådighed

Paolo Virzis flotte, italienske Oscar-bud ’Human Capital’ fortæller stærkt om et grådigt samfunds forfald med et mindre vellykket spændingsplot som motor

Et opgør med ondskab

Joshua Oppenheimers ’The Look of Silence’ er måske ikke lige så formsprængende som ’The Act of Killing’, men det er en uomgængelig og vigtig film, der viser, at det også som filmmager kan betale sig at kæmpe for en sag

Bræk- og blodsmag i munden

Krigsfilmen ’Fury’ er nådesløs i sin beskrivelse af krigens helvede. Den indrammer en brutal dehumanisering og skildrer kammeratskabet og dets sprækker – men kan alligevel ikke holde sig fra heltedyrkelsen

En mands vision

Der er mange ting galt med Hollywood, men Nolan og hans film er ikke én af dem

Det er uhyggeligt, at alting er muligt

Atom Egoyans film handler ofte om mennesker, der prøver at stykke livet sammen efter en stor sorg. Således også thrilleren ’The Captive’, selvom instruktøren interesserer sig mere for den følelsesmæssige spænding end at følge opklaringen af en sag

Døden gennemtrænger hver en fiber

Det er et kontroversielt emne, der driver Bille Augusts nye film, nemlig retten til at bestemme over sin egen død. Sobert og nuanceret diskuteres det, så den dybe sorg og den aktive dødshjælps berettigelse langsomt skyller tilskueren i møde

Konstrueret karakterleg

Atom Egoyan skuffer igen med thrilleren The Captive, som trækker tematiske tråde tilbage til hans klassiske værker – og blegner i sammenligningen

Sider