film Seneste artikler   Følg emne

Gotisk psykedelia

’The Duke of Burgundy’ er filmkunst som et dunkelt sanserum fuld af faldlemme og løngange. Sidse Babett Knudsen spiller hovedrollen, og filmen er i øvrigt befolket udelukkende af kvinder

Dødens og nødens dokumentarist

Den brasilianske fotograf Sebastião Salgado er en mester i dokumentationen af de fattige og forfulgtes lidelser med sit kamera. Dét formidler dokumentaren ’The Salt of The Earth’. Men den smører også Salgados værk ind i banaliteter og irriterende musik

Et mesterligt portræt af en sidste rasende slingrevals

En sygeplejerske ledsager en invalid patient til Schweiz – til assisteret selvmord. Lige ud ad landevejen, javist, men den danske film ’I dine hænder’ destabiliserer alligevel fornemt vores forventninger

’Der laves mange dårlige film af hvide mænd’

Der er blevet diskuteret køn og ligestilling i filmbranchen i Cannes. ’Det lader sig ikke stoppe,’ siger franske Claire Denis, mens Salma Hayek mener, at det er op til kvinderne selv at gribe den magt, når de nu udgør 50 pct.

Er det retfærdigt?

Jagten på retfærdighed, værdighed og en mening med livet og døden er et gennemgående tema i mange af de film, der bliver vist på filmfestivalen i Cannes. Det giver stof til eftertanke hos Informations filmredaktør

Jag är Ingrid

Ingrid Bergman var en modig kvinde, som trods omverdenens modstand insisterede på at leve sit liv og forme sin karriere, som hun ville. Den svenske skuespillerinde, der døde i 1982 og ville være blevet 100 år i år, er hovedpersonen i en ny dokumentarfilm, der har verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes

Et forenet folk er et farligt folk

Ken Loach fortæller historien om virkelighedens socialistiske ildsjæl Jimmy Gralton. ’Jimmy’s Hall’ foregår i 30’ernes Irland, hvor godsejere undertrykker den landløse arbejderstand, men ikke overraskende fortæller den os en del om vores egen tid

Løgnen sælger biografbilletter

’McFarland, USA’ er en socialt anfægtet feel good-film med et ubeslutsomt hjerte og et udglattende budskab. Et stokkonservativt forsvar for kernefamilien og den amerikanske drøm. Men også et overraskende integrationsprojekt, der foreslår, at der findes en anden drøm

’Man kan ikke have kvindekvoter i en filmkonkurrence’

Køn er på dagsordenen i Cannes, der i år lancerer et såkaldt Women in Motion-program, der sætter fokus på den måde, kvinder fremstilles på i film. Men hvad nytter det, når 85 procent af festivalens nominerede film fortsat er instrueret af mænd?

Køn i Cannes

Filmfestivalen i Cannes bliver ofte kritiseret for ikke at invitere nok kvindelige instruktører med i hovedkonkurrencen. Svaret har altid været, at kunst kommer før køn, når filmene skal udvælges. I år sætter festivalen dog fokus på kvinders vilkår i filmbranchen

Sider