underholdningsindustrien Seneste artikler   Følg emne

’Trick eller behandle’

Ansvaret for bedre undertekster ligger hverken hos dem, der producerer dem, eller dem, der bestiller dem. Ansvaret er forbrugernes, og derfor må vi hjælpe hinanden med at sige fra over for dårlige undertekster
Nogle af værkerne på udstillingen ’Unendlicher Spaß’ har selvet i fokus, eksempelvis de 250 gummimasker, som alle er modelleret over værkets kunstner, Maurizio Cattelan.

Uendelig underholdning og dyb depression

I en verden, hvor det er blevet et krav at have det uendeligt sjovt, efterlades mennesket som den triste klovn. Værkerne på en tysk udstilling viser de momenter, hvor underholdningen bliver deprimerende og depressionen en lille smule komisk

	’Når jeg fået make-up på og har lavet håret, føler jeg mig som en pind, for så kan jeg slet ikke bevæge mig,’ lød det fra Klara på 12 år, der er danser i Sofia & The Sugarcubes

’Vi vil gerne signalere tydeligt, at konkurrencen kun er for sjov’

Det er svært at passe på børn og deres uskyld, når deres fritidshobby pludseligt bliver en sag for hele Danmark. Information snusede rundt bag kulissen til sidste weekends MGP i Herning for at se, hvad de voksne gør for at støtte de begejstrede små i en kæmpekonkurrence, som DR tidligere har haft meget svært ved at styre

Ny fundraising skaber nye problemer

Kollektiv fundraising til kreative projekter som hjemmesiden Kickstarter kan indvarsle en kulturel renæssance. Men det kan også cementere konformisme og magtforhold i underholdningsindustrien
Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget

Der er så meget, blondiner forstår

Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget

Underholdningsindustriens minivoksne

Underholdningsindustrien elsker at tage børn lige så seriøst som voksne – for så at glemme, at det er børn, de fremstiller. Det er TV3’s juniorkokkedyst ’Masterchef’ et eksempel på
I George Orwells ’1984’ truer overvågning frihed og demokrati, men i dag er overvågning i mange tilfælde reduceret til underholdning – i realityprogrammer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ og i sjove videoklip, der florerer på nettet.

Overvågning er underholdning

Tv-programmer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ samt de mange finurlige videoklip, vi deler på de sociale medier, har gjort overvågning underholdende. Måske medvirker det til, at vi har lettere ved at acceptere, at tusinder af kameraer kigger os over skulderen hver eneste dag
Underholdningsbranchen står foran et kæmpe wake up call, siger kulturminister Uffe Elbæk

Krokodilletårer for ophavsretslobbyen

Underholdningsbranchen står foran et kæmpe wake up call, siger kulturminister Uffe Elbæk
Patriark. Den stigende interesse for det 20. århundreds plagede mandetype, som den er skildret i ’Dirch’ knytter sig til længslen efter en tid, hvor manden var den naturlige autoritet i både familie og samfund.

Vi vil se store mænd, der falder

De plagede. ’Dirch’, kommende film om Frederik IX og tv-serier som ’Mad Men’ og ’The Kennedys’ er alle eksempler på en stigende interesse for det 20. århundreds store mænd. Fælles for filmatiseringerne er fokus på figurernes menneskelige svagheder og mørke sider
Siden internettet og fildelingen gjorde deres indtog omkring årtusindskiftet, er den etablerede pladebranche kommet med den ene dommedagsprofeti efter den anden. Men en ny rapport dementerer påstanden om, at kunstnerisk produktion vil gå i stå, hvis ikke internettet tøjles. Her indspiller Steffen Westmark fra bandet The Blue Van i Feedback Studiet i Aarhus.

Uafhængig rapport: Kulturindustrien lever og har det godt — trods fildeling

Underholdningsindustriens indtjening er vokset markant de seneste ti år, fastslår en ny uafhængig rapport, der dermed dementerer påstanden om, at fildeling udgør en trussel mod kunsnerisk produktion. Tværtimod havner flere penge i kunsternes lommer end tidligere

Sider