
 
Dokumentation. Dagbladet Information har i en række store artikler gennem flere 
måneder sat sig selv på anklagebænken for  
politisk ensretning i 1970erne – for i sidste uge pure at frikende sig selv. En gennemgang 
af avisen i januar og april 1976 afslører,  
at det kræver endog meget store skyklapper ikke at se bladets revolutions-dyrkelse. 
 

»Det rene vås« 

 
 
 
 
Af Bent Blüdnikow og  
Bo Bjørnvig 
 
 
 
 
 
 

INFORMATION satte sig selv på anklagebænken og bad Bent Blüdnikow om at komme 
med sine anklager om ideologisk ensretning i 1970erne, så skulle avisen nok selv 
undersøge dem. I en række artikler spurgte man  nogle af de »anklagede« skribenter, 
hvad de mente om anklagerne, og dem var de mærkværdigt nok ikke enige i. Hvorefter 
den dybdeborende journalist og bladets chefredaktør i en leder kunne konstatere:  
 
»Intet ville være lettere nu end at pege fingre ad Blüdnikow og affærdige hans anklager om 
fortidige fejl som det rene vås. Trods Blüdnikows stort anlagte madding har ’fangsten’ i 
det store og hele været minimal, måske på grund af hans løse håndtering af kilderne til de 
angivelige fakta bag hans kritik ... Selv om tidsånden har bevæget sig voldsomt de forløbne 
snart 63 år, har Information aldrig været præget af politisk ensretning endsige udraderet 
retten til at have en anden mening.« 
 
Det er så skamløs en frikendelse, at den selvfølgelig må udfordres. Selv en Tøger 
Seidenfaden måtte sidste lørdag konstatere, at nok var Bent Blüdnikows anklager 
overdrevne, men »...så nem en frikendelse af Information er på den anden side heller ikke 
rimelig. For i alle de omtalte sager har Bent Blüdnikow sådan set ret i det centrale: der var 
en stærkt venstreorienteret stemning og tendens i Information, og de socialistiske 
diktaturstater blev ikke kritiseret nær så ofte eller konsekvent som de vestli ge 
demokratier og USA. Der var en bias i avisen, som afspejlede en stærk tidsånd. Og avisen 



har dermed et medansvar for både udbredt hjemlig uvidenhed om kommunistiske rædsler 
og et stort miljøs manglende demokratiforståelse i en periode.« 
 
Der ligger en større forskningsopgave i at gennemgå  Information i de år, så i den aktuelle 
situation valgte vi en overkommelig løsning med alle de faldgruber der er, nemlig at plukke 
et par måneder ud og se på, hvordan avisen så ud i en sådan periode, for dog at få et 
rimeligt repræsentativt billede. Det blev nogle måneder midt i 70erne, dét årti det gik 
hedest til. Januar og begyndelsen af april.  
 
 
 
 
 
 

DET viste sig, at avisen de første 14 dage af januar var præget af den kinesiske leder 
Chou En-Lais død 8. januar 1976. Chou havde gennem årtier været Maos trofaste 
politiske hjælper og støtte, men i de sidste år blev han beskyldt for vestlig tankegang. 
Den seneste kinesiske biografi skildrer ham som en mere moderat mand end Mao, men 
ikke en, der gjorde modstand mod den katastrofale undertrykkelse i landet, heller ikke 
under Kulturrevolutionen. 
 
Chous død satte gang i januar måneds skriverier i Information. Få dage efter hans død 
bragte bladet en forsideleder med titlen »Efter Chou En-Lai.« Det var en overvældende 
hyldest til Chou, der sluttede med ordene: »Det Kina som Chou-En-Lai har været med til 
at skabe, bliver ikke rystet af hans død. For i sidste instans er det bønderne og arbejderne, 
der har hovedæren for de opnåede resultater. Sammen med Mao har Chou været i spidsen 
for at slå dette fast igen og igen... Det er deres særlige fortjeneste, at det ikke blot var en 
pragmatisk indordnen sig under realiteterne, der lå bag denne konstatering, men at det 
udtrykte en grundlæggende respekt, ja kærlighed til mennesker, på hvilken de byggede 
deres revolutionære socialisme. Den de håbede og håber engang af deres efterfølgere kan 
kæmpes frem til kommunisme. Men kæmpes skal der.« Lederen var skrevet af Ejvind 
Larsen.  
 
Men det var ikke nok, inde i bladet er der 3 digte af Mao og lederskribenten spekulerede 
over, om Mao mon havde tænkt på Chou i digtet om fuglen Peng, som lyder: »På sine 
vældige vinger løftes fuglen Peng/ halvfemsindstyve tusind mile op i vejret/ der rejser sig 
en rasende orkan/Bærende den blå himmel på ryggen skuer han/ud over menneskenes byer 
og lande.« Der var også en rørstrømsk artikel af journalisten Poul E. Svejstrup »Chou En-
Lais ukendte tanker«, der lovede, at hvis disse ukendte tanker var nedfældet i en lille rød 
bog, så ville den have fået lige så stor udbredelse som Maos lille Røde, for hans viden 
kendte ingen grænser og alle havde respekt for ham. Og der blev også plads til en lang 
artikel af Peter Neersø, som begejstret beskrev det socialistiske samfund, hvor man nu 
udlignede forskellen mellem rige og fattige i de fattige folkekommuner. Det hele var præget 
af en troskyldig tro på Kina som et idealsamfund og der var ikke et ord om ofren e og 



lidelserne. 
 
Det var dog blot opvarmningen, for nogle dage senere ryddede man flere sider for en større 
gennemgang af Chous tanker og storladne gøren og laden. Man skrev i følgeteksten 
beundrende: »Karakteristisk for Chou En-Lais udtalelser er deres enkelhed og ligefremhed 
og karakteristisk for hans synspunkter og vurderinger er deres afbalancerede realisme.« 
 
Og sandelig så fremkaldte den elskede leder Chou atter en refleksion denne januar 1976 i 
form af en forsideleder under titlen »Proletariatets diktatur«. Grunden var at en læser, 
Steen Achton, i en helsides kronik havde brokket sig over, at DKP nu opgav begrebet 
»proletariatets diktatur«. Det var her lederskribenten kunne gribe til den vise Chous ord 
og fremholde, at Chou havde forsvaret privatejede jordlodder på landet og begrænsede 
markeder: »På den måde oversætter Chou til kinesiske forhold, hvad Marx mente med 
proletariatets diktatur; selvstyre på alle niveauer i så stor udstrækning som muligt under 
stadig opmærksomhed omkring farerne for gale tendenser.« Dette fik lederskribenten til at 
belære om, at også i Danmark var det nødvendigt med konkrete anskuelige forsøg: »For de 
praktiske forsøg må i en lang periode foregå på delvis kapitalistiske betingelser og er 
derfor truede af alle mulige misbrug. Den risiko er nødvendig at løbe, hvis kritikken af de 
vestlige kommunistpartiers udvikling ikke skal ende i gold bogdyrkelse.« 
 
Man skrev også om Sydkorea, for nu at blive i Asien. Det var nu ikke sulten i fangelejren 
Nordkorea, der havde avisens interesse, men derimod Sydkorea, hvor man bragte kritiske 
artikler om demokratiets tilstand. Bladets udsendte korrespondent Bo Gunnarsson 
berettede, at diktator Park Chung-Hee brugte alle midl er til at undertrykke befolkningen.  
 
 
 
 
 
 

EN hyppig skribent var bladets sikkerhedspolitiske skribent Jørgen Dragsdahl, som blot 
her i januar optrådte med flere store artikler. Den mand havde en forrygende arbejdsevne. 
De handlede alle om USA og CIA og det var ikke noget hyggeligt syn, der mødte 
læserne. I en helsides artikel berettede Dragsdahl, at FBI havde fabrikeret »snedige« 
karikaturtegninger om De sorte Pantere for at smæde disse mennesker. Sagen viste ifølge 
Dragsdahl, at de amerikanske myndigheder ikke skyede nogen midler for at bekæmpe 
deres modstandere. Og det var da også temaet i månedens andet bidrag af Dragsdahl, 
nemlig om CIAs moral. Han citerede en tidligere CIA agent Philip Agee for at sige, at 
CIA var en kriminel organisation på linie med mafiaen. 
 
Information havde også en kommentator fra Sovjetunionen tilknyttet, nemlig en vis 
Spartak Beglov fra nyhedsbureauet APN i Moskva. Han var statsansat nyhedsformidler, 
eller rettere propagandist, og han fulgte hurtigt op på Dragsdahls oplysninger. Han kunne 



nemlig fortælle om »CIAs tyste intervention med dollars«. Historien gik ud på, at CIA 
havde overført et millionbeløb til antikommunisti ske aktiviteter i Italien, men det kun 
»var toppen af et vældigt isbjerg«. Et rædselsscenario blev rullet ud af denne herre fra det 
russiske nyhedsbureau, der viste, at amerikanere brugte bestikkelser og meget andet for at 
skabe et ny-fascistisk Europa, der vendte sig mod Sovjetunionen og kommunisterne: 
»Tager man situationen i Vesteuropa i sin helhed ser man, at på den ene side forsøger 
afspændingens modstandere at bremse bevægelsen frem mod en sikrere fred ved at råbe op 
om ‘den sovjetiske trussel‘ og stille allehånde absurde krav om forandringer i de interne 
socialistiske lande under påskud af, at de vestlige lande frembyder et sandt ‘mønster på 
demokrati‘,« mens på den anden side denne »frie verdens facade skjuler politisk pression, 
komplotter og attentater mod folkenes suveræne ret til at vælge frit«.  
 
Der var i Information i denne måned ingen kritik af forholdene i Sovjetunionen, mens 
Spartak Beglov kunne udbrede sig med sovjetiske synspunkter, der lå tæt op ad tonen i 
Jørgen Dragsdahls indlæg. Derfor kunne han også følge op med en kanonade med en 
anklage mod  de vestlige aviser, der benyttede Helsinki-aftalen til at rette anti-sovjetiske 
anklager mod Rusland. 
 
 
 
 
 
 

ET af de helt store slagnumre i denne måned var et ofte tilbagevendende tema i 
Information og i det hele taget på venstrefløjen, nemlig Berufsverbot. Unge mennesker 
nu vil næppe vide, hvad dette Berufsverbot stod for, men det blev et velkendt begreb i 
1970erne. Det var den tyske stats forbud mod, at kommunister og andre der blev vurderet 
som en sikkerhedsfare kunne få arbejde i det offentlige. På samtidens venstrefløj viste 
dette Berufsverbot det tyske samfunds sande karakter, nemlig et kryptofascistisk 
samfund. Og det skortede da heller ikke på artikler i Information om emnet, blot for 
denne korte tidsepoke i januar 1976. En stor forsideleder hed sigende »Vesttysk 
demokrati?«. Det var formet som et brev til Danmarks udenrigsminister og satte altså et 
alvorligt spørgsmålstegn ved, om Tyskland overhovedet kunne regnes for et demokrati, 
når det praktiserede Berufsverbot. 
 
Efter nok en række artikler om misèren satte man trumf på med en lang kommentar af  
Anders Stig Møller fra Danske Studerendes Fællesråd, der skrev om 
»undertrykkelsesmaskinen« i Vesttyskland, som var udtænkt for at »smadre al politisk 
opposition«. Han udmalede i sit indlæg et rædselssamfund med undertrykkelse og censur. 
Og så nåede han til pointen, nemlig at det danske uddannelsessystem lagde op til selv 
samme disciplineringstortur: »Koncentrationen af kritiske/socialistiske potentialer på 
nogle enkelte institutioner gav staten og reaktionen immanente muligheder for at skride 
repressivt ind.« 
 



 
 
 
 
 

SÅ var der lagt op til den helt store sa om Berufsverbot. Avisen kunne nemlig i 
slutningen af måneden vise en forsidetegning af Marx med bånd for munden, som viste, 
at marxismen havde fået taleforbud. Inde i bladet fulgte man op: »På tema-siden side 4 
giver Mette Fugl eksempler på, hvilke uhyrligheder, dette vesttyske fænomen kan føre 
til.« I artiklen blev en juraprofessors angreb mod venstreorienterede studenter 
sammenlignet med SS-fører Stroops ord under nedkæmpelsen af Warszawa-ghettoen i 
april 1943: »I løbet af dagen brændte flere husblokke ned. Det er efter min mening den 
eneste og letteste måde, når man vil fjerne denne pøbel og disse undermennesker fra 
Jordens overflade.« 
 
Vesttyskland var i en vanskelig situation midt i Den kolde Krig. Stasi fra Østtyskland 
havde deres spioner i det vesttyske samfund og Rote Armee Fraktion udgjorde en 
konstant fare. Myndighederne var presset og forsøgte at gardere sig. Afvisningen af at 
ansætte folk, der var en sikkerhedsrisiko, var selvfølgelig problematisk i en demokratisk 
stat, når disse mennesker ikke var dømt, men det interessante er, at Information i denne 
måned ikke med et ord nævnte undertrykkelsen i Østtyskland, men altså gang efter gang 
langede ud efter Vesttyskland og indblandede nazismen i denne kritik. Det var denne kritik 
og sammenligning mellem det vesttyske retssamfund og nazismen, der gav legitimitet til de 
vesttyske terrorister. 
 
 Information var i denne måned en blandet landhandel. Der var seriøse alsidige artikler og 
så en overvægt af sludrende marxistiske analyser og kommentarer. Læserbrevssiderne flød 
over med venstrefløjsretorik. Fra denne landhandel kan man nævne, at Norge blev 
behandlet under overskriften »Norges økonomiske mirakel bygger på udpint arbejdskraft« 
– så var den marxistiske pointe vist feset ind. En marxistisk kritik af Lenins teoridannelse 
blev positivt anmeldt af Søren Kjørup uden at det blev nævnt med et ord, at manden 
havde stået fadder til terrorsamfundet. At en leder advarede mod ensidig anti-
kommunisme i form af boykot af kommunistpartierne i Europa. At Israel fik de 
sædvanlige håndkantslag i flere artikler, hvor en overskrift hed »En israeler anklager sit 
lands system« og en anden »De ikke-zionistiske jøder advarer mod Israels holdning«. Der 
var selvfølgelig ikke noget positivt om Israel og ikke et ord om undertrykkelsen i de 
arabiske lande. 
 
Et andet af tidens temaer var Angola, der under Den kolde Krig var stedet, hvor Cuba, 
Sovjetunionen og vestmagterne blev konfronteret. Information havde en balanceret 
dækning af konflikten ved Jan Stage. Desværre var Stage ikke alene om dækningen og 
Afrika-opgøret blev snart sovset ind i avisens ideologiske medløberi. Journalist Tyge 
Petersen roste Jugoslaviens, Sovjetunionens og Cubas indsats til støtte for MPLA og var 



også positiv, fordi den ifølge Tyge Petersen hvilede på erfaringerne fra deres egne 
»autentiske revolutioner«. Og Jørgen Dragsdahl var som altid parat til at give USA 
skylden for konflikten i en kommentar senere i januar. 
 
Det var en ganske almindelig januar måned i 1976, hvor der ingen tvivl herskede om at 
revolutionen lå lige om hjørnet. 
 
 
 
 
 
 

DET var der heller ikke tvivl om i første halvdel af april samme år: 
 
Den sovjetrussiske opinionsdanner ansat ved det statslige nyhedsbureau Spartak Beglov 
forklarer, hvor åben Sovjetunionen er for samarbejde med den vestlige verden, og 
Dragsdahl beskriver CIA’s betænkelige aktiviteter på næsten en hel side. Når vestlige 
lande beskrives, er det næsten altid negativt, en stor artikel om England fortæller, at 
»Nationen styrer sikkert mod en position som Vesteuropas Argentina og Nordeuropas 
Sicilien«,  og USA annekterer Mikronesien, og Sydkorea er et rendyrket diktatur og 
»Forholdet Sovjet-USA skadet af den anti-sovjetiske kampagne« under den amerikanske 
valgkamp, fortæller Informations Moskva-korrespondent Dev Murarka. Som om det 
grundlæggende er Vesten, der er den aggressive og forulempende part. 
 
Også Danmark er slem, »Efterretningsvæsenets virksomhed: Interneringslejre allerede 
parat,« skriver Mads Nissen Styrk, med underrubrikken: »I 1964 var 400.000 danskere – 
fortrinsvis politiske og seksuelle mindretal – registreret i efterretningstjenestens 
kartoteker.« Mens vi hører meget lidt for ikke at sige intet om kartotekerne østpå, for 
eksempel S tasis. 
 
Der er lange begejstrede artikler om socialismens fremmarch, for eksempel Wilfred 
Buchetts »Opbygningen af et socialistisk Angola begyndt«, og endnu længere interviews 
med marxistiske tænkere om fremtiden, hvor det fremgår, at der kun er én vej frem: Ejvind 
Larsen refererer og hylder Rudi Dutschke og det hele illustreres med et foto, der 
fuldstændig ligner helte-billederne fra den russiske revolution. Et fremhævet citat: »Der 
finder en proletarisering sted af de intellektuelle, og proletariatet intellektualiseres af de 
øgede krav til faglige kvalifikationer. Det er den nye arbejderklasse.« Hokus pokus: de 
intellektuelle og arbejderne tilhører samme klasse. 
 
Det er bedst, fremgår det nede i teksten, hvis vejen til socialismen sker ad legal, fremfor 
illegal, vej. Men: »Det sidste kan man blive tvunget til.« 
 
Tine Vammen og Kristof K. Kristiansen interviewer den marxistiske revolutionshistoriker 



Albert Soboul under overskriften: »Den franske revolution, proletariatets diktatur og 
kommunistpartiet.« Dar Janekovic interviewer Tito, der »taler åbenhjertigt om sit lands 
politiske problemer ... og en kommunists moralske forpligtelser.« Om hvilken vestlig leder 
ville avisen mon skrive »åbenhjertig«?  
 
Henrik Heie anmelder langt og grundigt Eggert Petersens bog Plan 77, hvor forfatteren 
skoses for sin tro på, at staten kan reformeres, denne stat, skriver Henrik Heie, der, hvis 
det for alvor brænder, har »andre undertrykkelsesmidler, fra den milde repression til den 
grusomste vold eller endog fysiske udslettelse af det herskende systems modstandere.« 
Her hjælper det ikke, at Eggert Petersen »er et menneske af god vilje«. 
 
 
 
 
 
 

MEN ser vi bort fra den politiske og ideologiske dækning har Information på dette 
tidspunkt en række glimrende kulturskribenter, som ikke umiddelbart fremstår som dybt 
præget af den ideologiske ensretning: Torben Brostrøm, Hans Edvard Nørregård-Nielsen, 
Karen Dissing Melega, Hans Hertel og ikke mindst Hans Georg Lenz. Sidstnævnte så 
således ikke Wagner fra en marxistisk synsvinkel. 
 
På den anden side ser man ingen af dem gå imod strømmen, Brostrøm skriver således 
causerende om at være arbejdsgiver for sine håndværkere, uden at det kan genere nogen, og 
Hans Hertel har jo – hvor god en skribent han ellers er – aldrig vovet et øje. Så disse fine 
skribenter opvejede på ingen måde ensretningen, de undgik den snarere ved at insistere på 
kulturens egenværdi. Hvad de selvfølgelig aldrig ville have vovet at sige offentligt, hvis de 
var blevet spurgt. Undtagen Lenz. 
 
På den måde kan man godt sige, at Information var en pluralistisk avis, personlighedernes 
avis og hvad selvrosen nu ellers går ud på. Men det kan ikke skjule, at bladet på det 
politiske og ideologiske område var énsporet. 
 
Ingen sagde dén linie imod. For dét ville de være sluppet meget dårligt fra. Dengang. 
 
Så chefredaktør Palle Weiss & Co. burde sætte sig og læse deres egen avis fra dengang. Og 
blive røde i hovederne, ikke så meget over hvad de skrev dengang – dét har de lissom ikke 
ansvaret for – men over hvad de selv tillod sig at skrive i sidste uge, da de pure frikendte 
avisen.  
 
Citat: »Det er deres særlige fortjeneste, at det ikke blot var en  
pragmatisk indordnen sig under realiteterne, der lå bag  
denne konstatering, men at det udtrykte en grundlæggende  
respekt, ja kærlighed til mennesker, på hvilken de byggede  



deres revolutionære socialisme.«  
Leder i Information om Mao og Chou En-Lai. 
 
  
 
  
 
Citat: »Der finder en proletarisering sted af de intellektuelle, og proletariatet 
intellektualiseres af de øgede krav til faglige kvalifikationer. Det er den nye 
arbejderklasse.« 
 
  
 
Billedtekst: Revolutionshelte, trætte af at have stået i positur så længe: »Hvad blev der af 
revolutionen?« »Nu har jeg stået her i årevis.« 
 
  
 
 


