Fotobloggen Billeder af stort format

World Press Photo 2012

World Press Photo løftede sløret for årets vindere i dag. Ikke overraskende fylder Det Arabiske Forår en del i år – vinderbilledet er fra Yemen, og i andre kategorier har vi vinderbilleder fra Egypten og Libyen.

Politikens Lærke Posselt løb med prisen for årets portræt, og Jyllands-Postens Jan Degø fik en tredieplads for sin serie fra Tahrirpladsen – tillykke herfra til begge.

Mine egne favoritter fra årets konkurrence er også de to mest quirky. Den ene er lavet af Alexander Gronsky, som fik en tredieplads for sin serie Pastoral. Hans billeder af moskovitter, der nyder fridagen i alt andet end pastorale omgivelser er fine og tilføjer lidt humor til sortsynet.

Den anden er Simon Norfolks fremragende serie Burke & Norfolk – også en tredieplads. Med udgangspunkt i krigsfotografen John Burkes billeder fra den anden anglo-afghanske krig 1878-80, og viser Norfolk os en række moderne krigsportrætter lavet efter samme opskrift i dagens Afghanistan. Originalt, tiltrængt.

Nedenfor et lille udvalg af vinderne. På WPP hjemmesiden kan man se dem alle.

Opdatering:
Både Joerg Colberg og Jim Johnson har et par kritiske ord til juryens valg af vinderbillede. Begge meget læsværdige.

Opdatering II:
Buzzfeed har samlet et galleri med alle vinderne fra 1955 og frem til nu.

Opdatering III:
Simon Norfolk, omtalt ovenfor, har disse ord:

I can't stand the kind of news photography that's coming out of Afghanistan - photographs of 'our boys' bravely defending our interests despite the fact they don't have enough helicopters. It makes me really angry. The thing I love about photography is that it gets me out of the house and looking at the world, but that's the thing I hate about it too - it makes me look at the surface of things and how they look.

I couldn't give a stuff about how things look, I want to know why things happen, and why they happen again and again. The photojournalists who go to Afghanistan may be very brave, and their photographs may be very good, but I think their politics suck.

Der er mere på Jim Johnsons blog.

Årets pressefoto. En kvinde holder en såret mand i en moske i Sanaa, Yemen, under de blodige demonstrationer mod præsident Ali Abdullah Saleh. Fotoet er taget af Samuel Aranda

Kategorien 'General News Singles' blev vundet af Alex Majoli med dette billede fra Tahrir-pladsen i Kairo umiddelbart efter at præsident Mubarak trådte tilbage.

Kategorien 'General News Stories' blev vundet af Rémi Ochlik med serien Slaget om Libyen

Yuri Kozyrev vandt 'Spot News Singles' med dette billede fra Libyen.

Damir Sagolj vandt kategorien 'Daily Life Singles' med dette billede fra Nordkorea

Politikens Lærke Posselt vandt portrætkategorien (singles) med dette billede af den iransk fødte skuespiller Mellica Mehraban

Donald Weber vandt serieprisen i portrætkategorien med en meget gribende serie fra et ukrainsk forhørslokale

'Arts and Entertainment singles' blev vundet af David Goldman med dette billede fra Afghanistan af et lidt specielt øvelokale

Kategorien 'Nature Series' blev vundet af Brent Stirton med en serie om næsehorns-jægere i Zimbabwe

Samme Brent Stirton vandt også kategorien 'Contemporary Issues' med dette billede af Marie, en sydafrikansk stofbruger og prostitueret

'People in the News' kategorien blev vundet af Yasuyoshi Chiba med dette billede fra efterdønningerne af den japanske tsunamikatastrofe

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Arash Shariar

"World Press Photo 2012"

Igen ser vi hvordan vores synsvinkel bliver projiceret og gjort til "verdens".

Vi ser her afbildningen af det konsensus medierne har bildt folket ind. Verden er blevet vestens sandkasse hvor vi øjensynligt leger krigslege og andet godt med dem der ikke er "en af os".

De første 8 ud af 11 billeder er klart politiseret og gode eksempler på hvordan vores geopolitiske interesser bliver tilbredt og serveret til folket. Dette bliver cementeret med den "Iransk fødte" kvinde. Man må spørge hvorfor mon vi skal vide hun er født i Iran?

Så har vi selvfølgelig billeder der skal repræsentere vores humanisme. Som en slags, "see we do care", vi er ikke ligeglade.

I denne kategori har vi et billede af en hornløs næsehorn fra vores tidligere kolonier i Afrika. Et billede af en hvid prostitueret syd afrikaner der essentielt leger med tanken om racer og tilhørsforhold. Problemet er bare at det ikke pigmentet der er kriteriet for om du kan blive anset som værende fra "vores verden" eller de "vildes".

Til sidst har vi Japans tsunami. En af de høj teknologisk udviklede lande med stor organisatorisk muligheder til at takle en sådan katastrofe, og ikke mindst vigtig for vores økonom,i bliver ramt af en naturkatastrofe.

Som startet, må konklusionen være "A westernized World Press Photo 2012"

For kan nogen ærligt udtale at billederne ikke havde andre motiver hvis man ikke befandt sig uden for de vestlige lande?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arash Shariar

Jens Christoffersen

Wow there you go, jeg føler mig godt dum nu... Her havde jeg brugt energi og tid på mine overvejelser hvor jeg bare kunne have søgt på nettet og få dem serveret. Og kritikken som dine links beskriver er mange gange bedre argumenteret end min. :P Tak for linkene.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arash Shariar

Jette Abildgaard

Netto effekten må siges at være nul, hvis ikke negativ. Og tænk hvis jeg feks havde fundet en kur mod kræft i stedet? ;)

Det er sjældent nogen af mine kommentar nogensinde er produkter af min egen tankevirksomhed. 98% af tiden klippe klistrer jeg tanker jeg allerede har læst og hørt. Men de få kommentar jeg så bruger knolden selv, er jeg "stolt" over. Jeg kan se mange anbefalede kommentaren, så jeg kunne have ladet det være der, men det ville ikke være fair.

Essentielt sad jeg her i min lille verden og troede at det kun var mig der havde set lyset, hvor jeg så bliver præsenteret en noget bedrer version af det arbejde jeg fremstillede.

Lidt ligesom børn der former en ler skål ude i skolen og stolt som de er løber hjem med den for at finde ud af at der ligger en designer skåle derhjemme. Det er en flad følelse især når skålen kommer ned i kælderen og aldrig bliver brugt.

Jeg havde feks ikke bemærket kompositten i det billedet fra Yemen. Simpelthen fordi jeg ingenting ved om kunst på det plan. Noget andet var at der normalt ikke er billeder af Fukushima værket når man læser om tsunami ramte Japan, noget jeg heller ikke havde bemærket bare generelt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jette Abildgaard

Altsaa, kaere soede Arash Shariar,

Vil, du nu lige gaa ind her igen...laes din kommentar til mig en gang mere...og, dernaest gaar du ud til spejlet, kigger paa dig selv - smiler og, siger til personen i spejlet: ''Jeg er god og, grunden til jeg er god er fordi jeg VIL vaere god!!''

Du kan selkvfoelgelig ogsaa vaelge at sige: ''Jeg er ikke god, ingen kan lide mig og, alt det jeg tanker paa, er noget andre har taenkt foer mig'', MEN Arash....faar du det ikke bare en lille smule bedre af at sige den foerste saetning? - Og husk saa ogsaa,a t der jo maa vaere en temmelig god grund til at folk jo netop enbefalede hvad du sskrev her...korrekt!?

Det er Valentines Day...ud efter en buket blomster...afsted med dig!!! Og....bliv saa ved med at skrive dine gode tanker....always POSITIVE thinking...always!!!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Olaf Tehrani

Uanset om der skulle ligge kristen ikonografi bag årets pressefoto eller ej... Det er godt nok et fantastisk billede!
Jeg føler mig i grunden heller ikke overbevist om, at protesterne mod Saleh skulle være Vestens opfindelse.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Olaf Tehrani

@ Shariar
Netop, her er vi nogenlunde enige.
Saleh var nok ikke ligefrem opfundet af Vesten, men hans regime blev støttet herfra.

Med hensyn til Mehraban, så er hun vist slet ikke født i Iran.
Hvis hun var, ville det naturligvis være en pointe, at hun her i landet har lov til at vise sit hår - og oven i købet på så sensuel en måde. Det ville hun næppe have fået lov til i det bigotte Iran.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arash Shariar

Jeg er ikke sikker om vi taler om Saleh biologisk, sådan med "kød og blod", eller om vi taler om Saleh som "præsident", når vi taler om hvem der opfandt ham?

Men du har ret, amerikanerne bombede kun "lidt" oprørene, og "kun" 3 til 7 mio sulter (alt efter hvem man spørger), det blev aldrig rigtig et hit i vores medier. øv øv for dem...

Hmm mht Mehraban er det mærkeligt at der står at hun er iransk født, når du fortæller at hun ikke er. Hvad mon man skal ligge i det?

Nu hvor vi er der, er du også ikke iransk født? For det virker til at være en essentiel information nu om dage, altså hvem der er iraner og hvem der ikke er... (Jeg ønsker ærligt ingen svar!)

Ydermere synes jeg nu ikke at billedet af Mehrabans hår er så "sensuel" som du gør det til. Jeg fandt nogle jeg kunne sammenligne det med, de er alle sammen med min personlige garanti iransk fødte.

http://eiraniangirls.com/wp-content/uploads/2011/11/12.jpg
http://eiraniangirls.com/wp-content/uploads/2011/11/57214.jpg
http://eiraniangirls.com/wp-content/uploads/2011/11/13.jpg
http://eiraniangirls.com/wp-content/uploads/2011/11/24.jpg
http://eiraniangirls.com/wp-content/uploads/2011/11/34.jpg

Jeg fik endda lyst til at citere lidt mere fra det bigotte Iran, nu hvor vi taler om sensualitet:

“Lovers
Don't tell all of their
Secrets.

They might
Count each other's moles
That reside in the shy
Regions,

Then keep that tally strictly
To themselves.

God and I
Have signe a contract
To be even more intimate than
That!

Though a clause
Mentions

Something about not drawing detailed maps
To all His beautiful

Laughing
Moles.”
― Hafez, The Gift

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Olaf Tehrani

Kære Arash Shariar

Hafez levede og skrev i det lykkelige 14. århundredes Iran, hvor mænd og kvinder kunne opholde sig side om side på madrassaerne. Siden er det unægtelig gået ned ad bakke, og nu begynder de ’hemmelige zoner’ for kvinderes vedkommende helt nede ved håndleddene.
Og tak for links’ene til billederne af de pæne og ærbare fruer. Det er interessant at sammenligne dem med billedet af Mehraban.
Du har selvfølgelig ret. Billedet af Mehraban er ikke sensuelt. Det særlige er naturligvis øjnene. De er levende, vidtåbne, og de ser direkte på beskueren. Øjenomgivelserne er spændte, og det giver indtryk af sårbarhed og insisteren. Hårlokkerne foran ansigtet kan være forårsaget af stærk bevægelse..
En kvinde mishandlet af et undertrykkende regimes håndlangere kunne vel i grunden se sådan ud.

Venlig hilsen
Olaf Tehrani

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Arash Shariar

Igen kommer jeg i tvivl om vi taler om Hafez, som i "kød og blod" der levede flere århundrede siden, eller om den Hafez der befinder sig i alle hjemmene i Iran?

Det jeg ser i billedet af Mehraban er at hun er i en positiv stadie. Det virker for mig som om hun ikke er langt fra et smil. Hendes øjne er åbne og reflekterende, hun ser klart igennem håret. Det giver mig en følelse af at hun har overblik og måske derfor føler jeg ingen irritation eller anden negativ signal fra hende. Hun virker til at være hævet over det hår der prøver at dække hendes øjne.

Pletterne på hendes ansigt virker for mig en slags autencitet over billedet. Hun har ingen maske af makeup på. Så autentisk at man kan se porerne i hendes hud. De pletter hendes ansigt har bliver ikke lagt skjul på.

Jeg synes derfor at det er fint i overensstemmelse af den mentalitet vi er blevet præsenteret hvad angår "arabiske forår" vores medier. At oprørene er selvsikre autentiske bevægelser, der ser klart igennem den tåge af hår der ellers ville skygge deres udsyn.

Det er her det så begynder at blive interessant, vi kan under billedet læse at kvinden er iransk født. Noget du, Tehrani, klarificere at Mehraban slet ikke er.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Margrete Rasmussen

Hej Alle
Jeg studerer kunsthistorie på AU og er i gang med en eksamensopgave netop om årets World Press Photo 2012, men jeg er stødt ind i et lidt forvirrende problem:

Jeg undrer mig over årstallet for pressekåringen. Det hedder World Press Photo 2012, men samtlige billeder er fra året 2011? Samtidig er det som om, at der online generelt hersker tvivl om det rette årstal. Ved I om dette års World Press Photo officielt er 2012 - og i så fald, hvad er årsagen til, at det ikke blot hedder World Press Photo 2011?

Håber I kan hjælpe :)
På forhånd tak
Margrete

anbefalede denne kommentar

Om Fotobloggen RSS

Fotobloggen er et forum for dansk og international kunst- og dokumentarfotografi. Udkommer ugentligt.