folkeskolen Seneste artikler   Følg emne

Den moderne lærer er en autoritet, der ikke er autoritær

Lige siden de forlod deres ophøjede plads bag katederet for at blive jævnbyrdige med eleverne på gulvet, har lærerne måttet kæmpe for at genfinde deres tabte autoritet. Men hvad vil det overhovedet sige at være en autoritet – og er det noget, man er eller bliver?

Pigerne efter drengene på Byskolen

Forfatter Kristina Nya Glaffey og skribent ved Information Anders Haahr Rasmussen delte fire års folkeskoletid i slut-80’ernes Frederiksværk. Her husker de tilbage

Reform er for billig til at nytte

Hvad der skulle være en folkeskole for alle, bliver snarere til en folkeskole for dem, der ikke har råd til privatskolen

Stop dæmoniseringen af folkeskolen

Skal man tro den offentlige debat, er folkeskolen på vej lukt i afgrunden. Som lærer og pædagog på en helt almindelig skole har vi svært ved at genkende den fremstilling

I dag var jeg tæt på at dumpe i matematik

Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært

Den dygtige lærer ved langtfra altid, hvad han gør

Den nye folkeskolelovs krav om skriftlige, individuelle læringsmål er udtryk for en dybt fantasiløs undervurdering af lærerens opgave. Ofte er det svært at undgå en fornemmelse af, at nogle af de, der kloger sig på lærernes arbejde, tilhører den type af voksne, der ikke selv gider børnene for alvor

Drømmenes folkeskole

Årets hidtil mindste roman kortlægger folkeskolens mentale geografi. Den viser sig fuld af forformede følelser, sære drømmelogikker, vilde dyr og helt ubændige sætninger

Meningsløse test i folkeskolen

Jeg synes, at man skal forbedre ressourceanvendelsen i folkeskolen sådan, at elever, der klarer sig dårligt til prøverne, får støtte med det samme

Reformamok i klasseværelset

En handlekraftig regering, der ikke kan sit politiske håndværk, er en farlig cocktail for folkeskolen

Vi fastholder illusionen om, at mønsterbruddet venter lige forude

Skolen er ikke den sociale løftestang, politikerne håber på. Det er urimeligt at forvente, at den skal løse strukturelle, økonomiske og politiske problemer, der opstår helt andre steder

Sider