folkeskolen Seneste artikler   Følg emne

Inklusion er svær, men vi er beredt

God inklusion er en stor, ambitiøs og ikke mindst vigtig opgave, for vi ved, at det er afgørende for børn og unges trivsel og indlæring, at de er en del af fællesskabet

Folkeskoler lykkes med den integration, daginstitutioner kæmper med

Mens forældre i daginstitutioner takker nej til ordninger, der skal integrere etnisk danske børn med tosprogede børn, har de såkaldte ghettoskoler formået at tiltrække etnisk danske forældre. Borgmester Pia Allerslev (V) mener, at daginstitutionerne skal lære af folkeskolerne

Krav om loyalitet kvæler folkeskolen

Offentlige ledere kræver i stigende grad loyalitet fra medarbejderne. Visionerne om den myndige borger i det demokratiske samfund, der opstod på ruinerne af Anden Verdenskrig, er afløst af krav om den lydige og nyttige borger, der stiller sin arbejdskraft til rådighed uden brok

Hvis du kan læse dette

Som barn kunne jeg ikke forestille mig noget mere skræmmende end at være lærer. Jeg vidste, hvor nådesløse vi var, og at jeg ville blive en af dem, der forlod lokalet tudende

Kulturmøde i skolegården

Tusindvis af flygtninge fra verdens konfliktområder kom til Danmark i 1990’erne, og i vores klasse startede en håndfuld. De blev hurtigt klassekammerater som alle andre, men selv om vi havde de bedste forudsætninger for at blive venner for livet, så vi dem aldrig siden

På tværs af sociale skel

Det siges, at det kræver en landsby at opdrage et barn til at blive et helt menneske. Gennem vores søns folkeskole er vi blevet en del af Nørrebros inkluderende landsbyfællesskab

Drop ideen om den hyggelige og sjove skole

Hvis man forberedte børn på, at de ikke skulle underholdes non stop, ville meget være nået, når det gælder målet om at højne niveauet i skolen

Lektien lært: Bare lad være!

Folkeskolereformen vil reducere hjemmearbejde. Lektier har nemlig altid handlet om alt mulig andet end indlæring: Om gudsfrygt, disciplinering, selvstændighed og forældreansvar. Danske lærere giver lektier for uden at vide, om de har en eff ekt. ’Fordi det gør man bare’, siger forsker

Når det ringer ind

Truslen om noget ubehageligt har en positiv effekt på evnen til at komme til tiden. Men hvad er ubehageligt for en 13-årig – og må skolen betjene sig af det?

’Nu skal De ikke lave pjat, hr. Mortensen!’

I begyndelsen ville man slet ikke se forældrene på skolen – i dag hedder det en skolefamilie. Forældrene skal engagere sig mere og mere, men en sideeffekt er, at lærerne bruger en stor del af deres arbejdsliv på at informere kritiske forældre. Eleverne, som vi gerne så udvikle sig til selvstændige individer, får til gengæld ikke så meget at vide

Sider