folkeskolen Seneste artikler   Følg emne

Indforstået informationsoverload

Hvor vi alle steder i samfundet taler om inklusion og integration, bidrager systemer til det modsatte gennem vækst i skriftlig kommunikation og digitalisering

Ny kanon

Revisionen af litteraturkanonen er lusket igennem af en lille arbejdsgruppe under folkeskolen. Og ændringerne er sket uden begrundelse og diskussion

Politikere afviser at pille ved støtte til privatskoler

Vi er i færd med at skabe et polariseret skolesystem, hvor de ressourcestærke familier vælger folkeskolen fra, siger professor Ning de Conick-Smith. En del af problemet er ifølge hende statsstøtten til privat- og friskoler. Men det er både regeringen og oppositionen uenige i

Jeg tør, fordi jeg skal

Når lærerne ikke er syge, så brokker de sig. Det er i hvert fald det billede, der tegnes i medierne. For os, der hver dag står i velfærdssamfundets frontlinje, ser verden noget anderledes ud. Vi kæmper fra hus til hus for at gøre børnenes hverdag bedre. Også selv om det ofte er ubehageligt

’Vi har den skole, vi fortjener’

Skolepolitikken er ikke kommet sig over Anders Fogh Rasmussens krigserklæring mod ’faglig slaphed’, siger professor Ning de Coninck-Smith. Folkeskolen er stadig kampplads for indenrigspolitiske slag. I stedet bør politikerne tage ansvar i en tid, hvor folkeskolens skæbne er ved at blive beseglet, mener hun. Det bør vi alle

Folkeskolen belaster frie skoler

Det er klart, hvorfor mange forældre sætter deres børn i en fri skole. De er trætte af eller utrygge ved folkeskolen. Men som lærere og fagforening vil vi meget hellere, at børnene kom, fordi forældrene aktivt valgte de frie skoler

Inklusion kræver medinddragelse

Jeg har arbejdet som specialskoleleder i 17 år, og jeg har igennem mit arbejde mødt mange børn med behov, som en folkeskole ganske enkelt ikke er egnet til at imødekomme

Rapport: Folkeskolen er ikke klædt på til at hjælpe flygtningebørn

Flygtningebørn har oftere problemer med depression, angst og tristhed sammenlignet med indvandrerbørn og danske børn. Men skolerne har meget lidt viden om området og er ikke gearet til at hjælpe børnene. Det viser ny forskning, der for første gang sætter særligt fokus på flygtningebørns trivsel i folkeskolen

’35 timer – det er fandme en lang uge’

Efter fire måneder med den nye folkeskolereform har Information igen besøgt Ålholm-skolen i Valby. Flere timer til eleverne og mindre fleksible arbejdstider til lærerne, kan mærkes

Børns værd kan ikke måles

Hvordan skal jeg måle værdien af den samtale, jeg igen og igen førte med den elev, der ikke kunne klare sit skolearbejde, men som med hjælp og støtte gennemførte alligevel?

Sider