Operaen Seneste artikler   Følg emne

Vellykket Nielsen i Operaen

Karl Nielsens gammeltestamentlige drama ’Saul og David’ fra 1901 er behændigt sat ind i en politisk virkelighed. Det er dog Nielsens ophøjede uvirkelighed, der virkelig fænger

Prestige på pumperne

I årene før og efter indvielsen havde Operaen opsat kæmpe produktioner med international anerkendelse, blandt andet Wagners gigantiske Nibelungens ring. Men store satsninger blev der ikke råd til efter besparelserne
De famøse samlejescener er tegnefilmagtigt overdrevne, Anne Margrethe Dahl er perfekt castet vokalt og skuespilmæssigt som den opmærksomhedshungrende, teenageagtige Katerina.

Kvindelystens ultimative pris

Konen keder sig og vil bare gerne elskes, til hun segner. Men Katerinas begær får dødbringende konsekvenser i ’Lady Macbeth fra Mtsensk’, som blev forbudt af Stalin, men nu spiller i en genial iscenesættelse på Operaen
Det var som én fysisk enhed med Porgy and Bess’ indtog af Operaen, når hele sangerholdet med stemme og krop gang på gang udgjorde et nyt stærkt tableau i den sparsomme, men fine krykkeagtige scenografi.

Sort stærkt og strålende

Det er flot, at Det Kongelige Teater igen har påtaget sig den svære opgave at opsætte operaen ’Porgy and Bess’. Det fortjener at blive en publikumssucces. Men sangere og orkester skal finde hinanden, før det bliver helt godt
Macbeth (den karismatiske Dario Solari, t.v.), Lady Macbeth synges af Anne Margrete Dahl (t.h.). I midten Banquo, hvis rolle deles af Arutjo Kotchinian og Henning von Schulman.

Det uhyggelige, tomme rum

Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode
Donnie Ray Alberts alder, hans til lejligheden udvidede korpus, hans furede kontrafej – det hele passer fortrinligt til den forædte, fordrukne, grovkornede Falstaff.

Verdi-fejring med den mirakuløse Falstaff

For en tid kunne man omdøbe Verdis sidste opera ’Falstaff’ til ’De lystige koner i Windsor’. For det er først og fremmest kvinderne, der er den attraktive komponent i Den Kongelige Operas nye produktion

Shakespeare og musikkens magi

Det Kongelige Kapel fejrede Shakespeare med et spændende koncertprogram ledet af en sympatisk fransk dirigent

Alt for Balanchine

Balletmester Nikolaj Hübbe satser alt for at bringe sit gamle kompagni, New York City Ballet, på gæstespil i Operaen fra på torsdag
Den visuelle side af ’Den fiffige lille ræv’ er spektakulær. Produktionen må være en overhænger fra den tidligere operachef, Keith Warner, som havde indkaldt scenografen Es Devlin til sin ’Parsifal’ i foråret. Devlin kendes bl.a. som arkitekten bag afslutningsceremonien i årets Olympiske Lege – nu er hun tilbage i København med den rene magi, hjulpet af eksperter i lyssætning og videoprojektioner.

Eventyrlig opsætning af ’Den fiffige lille ræv’

Den Kgl. Opera har skabt en forestilling, der bør blive et tilløbsstykke for børn og voksne. Det er musikteater med en overrumplende visuel udtrykskraft, med humor, tragedie, hverdagsproblemer og livets dybeste spørgsmål

Når storhed er for flad

Operaen ’Semiramis’ er hård at komme igennem og en dramatisk slatten forestilling

Sider