Skip to Content
Onsdag 15. februar 2012

New York

Forskning: Øl er godt for knoglerne

Publiceret: 04:45, 9. februar 2010
De gyldne øldråber er ikke kun godt for ganen. Øl kan også styrke dine knogler, viser en amerikansk undersøgelse.

Øldrikkere i hele verden har fået en god undskyldning til at bestille en ny omgang. Ifølge en ny undersøgelse kan drikken nemlig hjælpe med at holde knoglerne stærke.

Forskere fra afdelingen for fødevareundersøgelser og teknologi på University of California har fundet frem til, at øl indeholder store mængder silicium, som styrker knoglerne og kan hjælpe med at undgå knogleskørhed.

100 øltyper er blevet testet i undersøgelsen.

Blandt topscorerne indenfor mængden af silicium er pale ales, mens alkoholfrie øl, lyse lagerøl og hvedeøl havde det laveste indhold af stoffet.

Holdet bag undersøgelsen advarer dog mod, at deres resultater gør det til en nødvendighed at drikke øl. De har nemlig ikke testet optagelsen af øllens silicium på forsøgspersoner.

- Jeg vil først og fremmest vælge min øl ud fra dens smag, lød det fra en af forskerne, Charles Bamforth.

/ritzau/Reuters

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på information.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m. Tilmeld dig her

And now for somw good news! Woohoo! I’m loving it!