Nyt gebyr for at betale med kreditkort

Virker chippen ikke på betalingskortet, må forbrugeren i fremtiden betale et gebyr på 7,50 kroner.

Chippen virker ikke. Prøv magnetstriben.

De fleste kender problemet med kreditkortets lille chip, som fejler, fordi butikkens terminal er i stykker, eller fordi kortet er slidt og beskidt.

Hidtil har disse tekniske fejl udelukkende skabt irritation.

Men fremover bliver forbrugerne straffet med en bøde på 7,50 kroner, hver eneste gang de bliver tvunget til at bruge magnetstriben i stedet for de små og mere sikre chips på MasterCards, Eurocards og American Express-kort, skriver metroXpress.

Der er tale om kort, som folk i forvejen betaler et gebyr for at bruge. Landets dominerende kortindløser, Teller, der før hed PBS og er delvist ejer af de danske banker, kan ikke oplyse, hvor mange millioner kroner det nye gebyr forventes at indbringe.

Men uanset størrelsen er det forbrugerne, der må til lommerne - også selv om fejlen ikke er kundens, men butikkens, fastslår butikkernes organisation, Dansk Erhverv.

- Tellers gebyr kan minde om en dummebøde, som der kun er en part til at betale, nemlig kunden, siger Henrik Hyltoft, Dansk Erhvervs markedsdirektør, der vil i forhandlinger med Teller om gebyrets størrelse.

Ifølge Henrik Hyltoft vil butikkerne i nogle tilfælde opkræve gebyret kontant - andre gange indirekte - ved, at detailhandlen afholder omkostningen og dernæst lægger den oven på forbrugerpriserne. Det, synes han, er helt fair.

- For oftest er fejlen nemlig kundernes. De lader kortene ligge i lommen, hvor kortenes chip går i stykker, siger han til metroXpress.

Teller mener modsat, at de ustandselige fejl oftere skyldes dårlig hygiejne i butikkerne.

- De er simpelthen for dårlige til at rense terminalernes chiplæsere. Gebyret, som vi faktisk er kede af at indføre, skal hjælpe til at opdrage butikkerne til at rengøre terminalerne, siger Søren Winge, pressechef i Teller, til gratisavisen.

/ritzau/

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Lars  Poulsen

" For oftest er fejlen nemlig kundernes. De lader kortene ligge i lommen, hvor kortenes chip går i stykker"

Nu må de fandengalemig tage sig sammen. Hvad med om BANKERNE udvikler nogle BEDRE kort der ikke går i stykker hele tiden.

Deres frækhed vil ingen ende tage.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alan Strandbygaard

Hvad pokker er dette her?

Skal vi betale for bankernes mislykkede kortindkøb?

Det gør vi nok alligevel. Udgiften bliver lagt på et eller andet sted, og forbrugerne betaler.

Det irriterer mig grænseløst at vi er TVUNGET til at føre penge gennem bankerne.

Ikke nok med at de krakker på stribe oveni den katastrofe de har lavet, og får hjælpepakker vi betaler til dem over skatten, men nu vil de også have penge fordi de har kvajet sig?

Den er helt gal med bankerne efterhånden.
Smålig tale?
Ja, måske, men det er nok fordi man efterhånden er mere end overfølsom overfor disse samfundsnassere der ikke bidrager med noget. Det eneste de gør er at forvalte og flytte penge. Lige som en lagerforvalter. Men jeg synes denne lagerforvalter er blevet mig lige lovlig dyr og grådig efterhånden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen

Heldigvis reparerer mit korts chip sig selv, så hvis kortet en enkelt gang ikke virker i en automat, så vupti så virker det pludselig i den næste. Omvendt med magnetstriben: Hvis først den er beskadiget, så er er der kun at anskaffe et nyt kort. Alle burde have en chip som min.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Romme

Jeg husker tydeligt den tid, hvor alle betalte med kontanter, og lønnen blev udbetalt i kontanter eller på en check.

Dengang gjorde bankerne meget, for at få borgerne til at gå over til checks og lønkonti, som de selv kunne styre. Således var det selvfølgelig helt fri for gebyrer.

Så kom det første kort, Dankortet, og folketinget var usikker på at give sin tilladelse til en "kortlov".
Det var efter en tid hvor bankerne faktisk havde "snydt" gebyrer ind over kunderne på check- og lønkonto-systemet, som de nu kontrollerede 100%. Derfor måtte bankerne nu love regering og folketing, at dette nye system ville forblive afgiftfrit og risikofrit for forbrugerne - også ved tab af kortet.

Men nu, hvor alle borgere har "kort", og mange varer og serviceydelser kun kan betales med kort, ændre man vanen tro på vilkårene.
Forudsætningerne holder ikke mere, siger bankerne, og politikerne accepterer på brugernes vegne denne ret udokumenterede holdning.
Og når man (bankerne) så ikke kan finde på mere at tage gebyrer for, kan man jo bare opfinde denne form for dummebøde.

Der er jo ingen tvivl om, at opfindsomheden ikke stopper her, så nu er det spændende hvad den næste "bøde" skal gives for. Eller om man blot forhøjer dummebøden alt efter bankernes behov for tabsdækning ved deres kasino-investeringer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tom Andreæ

Om ikke andet er det da godt nyt for beskæftigelsen. For der skal da ansættes en del medarbejdere til at sætte varer tilbage på hylderne. For mon ikke der er en del magnetstriber der ophører med at fungere.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kristian Laursen

Jeg vil stille mig over i den anden grøft og sige "fornuftig ide".

Når man tænker over det, så har bankerne også gjort meget for os forbrugere. Det var bankerne der forslog dankortet, og lykkeligvis valgte vi skatteydere at betale for det. Dankortet gav bankerne mulighed for at slanke deres organisationer, lukke filialer, og derved koncentrere og maksimere den gode service i langt færre filialer. Alle er glade.

Vores taknemmelighed til bankerne manifesterede sig derfor efterfølgende i den meget retfærdige dankortgebyraftale fra 2005, muliggjort af den daværende VK-regering, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, og Radikale Venstre, hvor bankerne kunne tage et gebyr hver gang en forbruger benyttede dankortet i én af de større butikker.

Jeg synes derfor også at dette er et fair forslag. Det er jo ikke bankerne eller butikkernes skyld, at en forbruger går rundt med et dårligt kort. Naturligvis må den slags koste en smule. Det skylder vi bankerne.

Og de er jo i øvrigt kede af at måtte indføre gebyret, så man ved at de mener det. Det er jo faktisk mest for vores skyld.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

Problemet er behovet for vækst på alle områder i den finansielle sektor.
Set fra et forbrugersynspunkt, så indgik man med dankortets indførelse, og senere de øvrige kortmuligheder, der kom til, en handel med bankerne, der betød færre filialer og færre medarbejde, fordi man selv overtog langt mere af arbejdet. Aftalen blev senere udvidet med netbank; men de teknologiske fremskridt, der har minimeret bankernes udgifter, har ikke været tilstrækkelige til at stille begærligheden, derfor findes der på nye gebyrer i en lind strøm, hvor folk snarere burde have mere og mere lempelige vilkår for alt det arbejde, de aflaster bankerne for.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kristian Laursen

Netbank, ja. Vi ved jo alle hvorledes pengetransaktioner slider på servere... og det kan altså virkelig ikke være bankens opgave at vedligeholde disse.

Gudskelov har flere banker allerede indført netbankgebyr for at kompensere for disse omfattende omkostninger. De er jo ikke bygget af penge.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mercedes   Sanz

Løsning er at trække lønnen helt fra lønkontoen, i starten af måneden og betale med kontant alle steder. Der skal bankerne nok fortryde og komme sikkert med tilbud. Der skal pres til, hvis vi ikke vil blive snydt af de nassere. De penge de har fået tilovers med de nye teknologier, har de, i stedet for at bruge dem til bedre service, har de brugt på spekulation. Og det gør de også med vores løn, så vi må prøve og se hvad de tør efter boykot. :(

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lykke Johansen

@Jarl Artild

Varen retur?Det kan blive meget værre end en enkelt vare.

Jeg ser for mig kunder i f.eks. Bilka, der har fyldt indkøbsvognene til randen, lade varerne stå ved kassen, hvis chippen ikke virker. Dette vil hurtigt medføre kaos, der hurtigt vil få forretningerne til at få deres kortmaskiner til at fungere med chippen, eller forlange af bankerne, at kortene gøres mere robuste.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert  Kroll

Der er blevet for meget "gebyr-rytteri" i banksektoren og det breder sig også til det øvrige erhvervsliv.

Magnet-stribe -gebyret bliver vel ssnart fulgt af gebyr for betaling med sedler og mønter, for det koster jo penge , at tælle pengene , pakke dem i poser og afleverer dem til banken, der så skall eftertælle o s v o s v ???

Det er vel dyrere for butikker og banker at håndtere kontanter end at håndtere kort ???

Butikkerne begynder vel også hen ad vejen at opkræve et "kasse-dame -gebyr" for at tvinge folk over i de "kasser" hvor man selv scanner varerne og betaler med kort.

En mere bastant og forebyggende lovgivning er vist desværre nødvendig m h t gebyrer og hvad man ellers kan finde på at bruge at betegnelser for det her "små-rapseri".

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Roepstorff

@ Robert Kroll

"Det er vel dyrere for butikker og banker at håndtere kontanter end at håndtere kort ?"

Jeg er selvstændig og har en butik, og det er klart dyrere at håndtere kort end kontanter. Jørgen Horwitz afslørede årsagen i et interview under dankortgebyrdebatten for nogen år siden, hvor han sagde, at ethvert forretningsområde skal kunne betale sig. Med andre ord skal bankerne tjene på alt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Høybye

Søren Andersen

Kan du ikke forklare, hvorfor der ikke er udgifter for banken, hvis Dankortchippen ikke virker, især hvis Dankort bruges 99,999999% af gangene?

Udgiften for banken er den samme, hvad enten den udsteder det ene frem for det andet kort. Det er kun kontoen (kontonummeret) i banken der er forskellig.

Og det er den forhåbentlig også, hvad enten det er hr. Jensen eller frk. Hansen der bruger Dankort. Så er kontonr. forskellige. Altså ligesom mellem Dankort og Masterkort.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gorm Petersen

Jeg har aldrig haft betalingskort, og overvejer seriøst at tømme bankkontoen for at undgå, at de smarte bankfolk hugger mine penge.

Kapitalister skal ikke have mine penge - kapitalister skal bare dø.

Dette er ikke kommunisme (den er for human) dette er Kristendom (Jakobsbrevet kap. 5).

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Soren Andersen

Niels

Der står en liste over de kort det vedrører, og et Dankort er slet ikke et kreditkort. Så inden folk begynder at sy pengene ind i dynebetræk og grave dem ned i haven......

Fra Kilden til "nyheden"

"Gebyret vil fremover blive pålagt de kendte interantionale kreditkort Visa og MasterCard, og butikken kan selv bestemme, om gebyret skal betales straks eller om det skal blive fordelt ud på forbrugerpriserne.

Dermed berører det nye gebyr ikke dit Dankort/Visa-Dankort, der ikke betragtes som et kreditkort, men som et debetkort."

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Soren Andersen

@Jens

Skal jeg forstå det sådan, at du brokker dig over at gebyret som folk brokker sig over rent faktisk viser sig ikke at eksistere?

Skal jeg redegøre for hvorfor det ikke koster noget at bruge Dankort eller hvad er det du beder mig om?

anbefalede denne kommentar

Sider