FAKTA: Så meget togtid kan du spare

Der er politisk flertal for, at rejsetiden mellem storbyer skal være lavere. Se her hvor meget tid du sparer.

Ny togfond på 27,2 milliarder kroner skal give hurtigere tog og samtidig reducere udledningen af CO2.

Pengene stammer fra en øget skat på mindre olieselskaber.

Visionen er en rejsetid på en time på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg - den såkaldte timemodel.

Her kan du se rejsetiden i antal timer:

* Aalborg - Aarhus - I dag er rejsetiden 1.19, mens den i fremtiden bliver på 1.

* Aalborg - Odense - I dag er rejsetiden 3.04, mens den i fremtiden bliver på 2.

* Aalborg - København - I dag er rejsetiden 4.21, mens den i fremtiden bliver på 3.

* Aarhus - Odense - I dag er rejsetiden 1.24, mens den i fremtiden bliver på 1.

* Aarhus - København - I dag er rejsetiden 2.45, mens den i fremtiden bliver på 2.

* Horsens - Aarhus - I dag er rejsetiden 0.30, mens den i fremtiden bliver på 0.19.

* Horsens - Odense - I dag er rejsetiden 1.10, mens den i fremtiden bliver på 0.50.

* Horsens - København - I dag er rejsetiden 2.27, mens den i fremtiden bliver på 1.50.

* Odense - København - I dag er rejsetiden 1.15, mens den i fremtiden bliver på 1.

* Esbjerg - Odense - I dag er rejsetiden 1.23, mens den i fremtiden bliver på 1.

* Esbjerg - København - I dag er rejsetiden 3.08, mens den i fremtiden bliver på 2.

Kilde: Trafikstyrelsen.

/ritzau/

Prøv information gratis i 4 uger – helt uforpligtende. Du får både adgang til hele information.dk, den trykte avis og e-avisen. Bestil her »

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Robert  Kroll

Jeg troede, at man også ville få rigtige ""højhastigheds-tog" - det ville bl a lette "trykket" på København og udjævne boligpriserne i København og omegn.

De nævnte "tidsgevinster" er ikke på nogen måde "fantastiske" , men projektet er vel godt nok alligevel ??.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins

Robert, Nu er det jo ikke kun persontransport, men også godstransport, der vil blive flyttet over på forureningskontrollerbat eletrificeret jernbanenet...

...de privatkapitalistiske medier fokuserer naturligvis på det mindst betydningsfulde i et kollektivt projekt...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert  Kroll

Kære Bill Atkins.

Jo - men om f eks "piskefløden" kommer 1 time hurtigere til København fra Jylland er da vist ret ligegyldigt ?

Hastigheden er mest interessant for persontransporten - jo hurtigere, jo flere vil med toget - og når så elbilerne og brintbilerne er blevet en realitet , så duer forureningsargumentet ikke helt så godt ( så er hastigheden det vigtige).

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum

Bill Atkins: Jeg tror ikke der bliver flyttet meget gods transport. Der er ikke megen plads paa skinnerne til gods tog - og ligegyldig hvad saa koerer de ikke hurtigere. Jeg er enig med Robert Kroll - hastighedsforbedringerne ser ud til at vaere i underkanten hvis dette skal rykke noget.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

Hvis man først indfører motorvejsafgift for lastbiler (men det har man jo opgivet - HULK) og dernæst laver et system som det, der allerede fungerer i lande som Schweiz og Østrig, hvor lastbiler kan køre direkte op på togvogne, så ville landsdækkende godstransport kunne foregå med tog og lokal/regional kørsel stadig finde sted på vejene.
Der er altså lande, hvor togtrafikken er tættere end i Danmark - trods to spor.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins

De planlagte investeringer varsler en ny fremtid i dansk transport...

...og selv om jeg ikke er togtransportnørd og derfor ikke kan vide det, så vil jeg tro, at der er rimelig god plads til godstransport i nattetimerne

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Engelsted

Togtransport er mere energibesparende og dermed mere økonomisk effektivt og økologisk bæredygtigt end alternativerne biltransport og flytransport. Togttransport skal derfor bare kunne konkurrere med alternativerne tidsmæssigt og prismæssigt for at blive en enorm samfundsmæssig gevinst. Det er vel denne gevinst, den nye plan skal sikre?

anbefalede denne kommentar