Læsetid: 5 min.

Det globale marked og Helvegs danske demokrati

8. januar 1997

Frygt for at EU allerede nu er så langt inde i WTO-forhandlinger, at det er for sent for danske politikere at påvirke de store linjer

I Bruxelles er EU-kommissæren, Martin Bangemann, på jagt efter nye arbejdsopgaver og mere ansvar. Det giver problemer i København, hvor udenrigsminister Niels Helveg Petersen (R) hverken vil af med arbejdsopgaver eller ansvar, mens Folketingets Europa-udvalg forsøger at gafle sig ind på Niels Helveg Petersens revirer.
Striden handler først og fremmest om, hvordan det globale fællesmarked i WTO, World Trade Organisation, skal indrettes. Dernæst, men slet ikke uvigtigt, handler den om, hvornår Folketingets politikere skal have indflydelse.
Indtil nu har udenrigsminister Niels Helveg Petersen ikke været videre meddelsom i sine orienteringer om, hvad han og særligt Martin Bangemann arbejder med.
Et arbejde, der er i gang, selv om der indtil dato ikke ligger nogen officiel dansk beslutning om, hvordan WTO's globale fællesmarked skal indrettes.
I november måned søgte ministeren at forklare sig over for Folketinget i et samråd i Europa-udvalget. Nu viser det sig, at det ikke rigtig lykkedes - om godt en uge skal udenrigsministeren forklare sig i et nyt samråd, når Europa-udvalget træder sammen til sit første møde efter nytår.

Samrådene tyder på, at Folketingets Europa-politikere vil tage magten fra både Bangemann og Helveg Petersen.
Indtil nu er det ikke lykkedes, de danske politikere halser til deres store fortrydelse bag efter udviklingen, hvor Bangemann allerede er godt i gang.
Sammen med sin kollega, englænderen sir Leon Brittan, har han gennem det seneste halve år arbejdet målbevidst for at indrette det globale fællesmarked i WTO efter den opskrift, der har skabt EU's eget indre marked.
Det er på høje tid at gå i gang, de to kommissærer bekymrer sig i en 31 sider lang rapport over, at alt for mange lande stiller alt for forskellige krav til varerne. Dermed skal den europæiske industri levere den samme vare i flere forskellige versioner med det resultat, at produktionen bliver dyrere og mere kompliceret.
De to kommissærer fokuserer påfaldende nok først og fremmest på krav, WTO-landene stiller for at beskytte forbrugernes sundhed og sikkerhed samt landets miljø.

Bangemann og Brittan fremlagde deres rapport i midten af november måned sidste år som en offentlig meddelelse til EU's udenrigsministre.
Dermed tog de et vigtigt og meget velforberedt skridt for at få den politiske opbakning fra EU-landenes femten udenrigsministre til den nye, omfattende og globale EU-strategi.
På det tidspunkt var de mere overordnede principper for EU's WTO arbejde lagt fast.
Det skete allerede i juli måned på et møde bag lukkede døre i EU's såkaldte 113-komité, der har ansvaret for EU's samlede politik i WTO-sager.
Bangemann og Brittan fik grønt lys og kunne gå i gang med at kulegrave og revidere de eksisterende WTO-aftaler om tekniske standarder.
Selve WTO-aftalen om tekniske standarder skal sikre, at standarderne ikke fungerer som tekniske handelshindringer for den fri handel i verden.
For Bangemann og Brittan indeholder aftalen to interessante punkter.
En enkelt og helt afgørende formulering i aftalen siger direkte, at WTO's medlemslande skal arbejde for "den størst mulige harmonisering af tekniske forskrifter og standarder."
Desuden indeholder aftalen en tidsplan, der forpligter WTO-landene til at gå i gang med en revision af aftalen til efteråret 1997, altså kun et års tid efter at Bangemann og Brittans afgørende juli-møde med 113-komiteen.
Med udgangspunkt i tidsplanen sætter Bangemann og Brittan gang i arbejdet for den størst mulige harmonisering af tekniske standarder i WTO med direkte henvisning til aftalens egne formuleringer.
Sir Leon Brittans talsmand, englænderen Peter Guilford, siger i følge dagbladet Politiken, at "Danmark har godkendt strategien for, hvordan hele problemet skal gribes an".
Det overrasker politikerne i Folketingets Europaudvalg. De har nemlig ikke godkendt noget som helst, siger de og frygter, at EU allerede er så godt i gang med forhandlingerne i WTO-systemet, at Folketingets politiske indflydelse kommer til at ligge på et meget lille sted.
"Det er ikke nok at henvise til eksisterende WTO-aftaler og sige, at EU blot genbekræfter den oprindelige køreplan og det oprindelige mål. Harmoniseringen kan udmøntes på mange forskellige måder, vi må sikre, at der tages hensyn til miljøet, at der tages hensyn til u-landene, og at WTO anerkender forsigtighedsprincippet," siger SF-medlemmet af Folketingets Europa-udvalg, Jørn Jespersen, der er en af de få danske politikere, der har arbejdet for at få politisk indflydelse på forhandlingerne i WTO og andre internationale organisationer.

Helveg Petersen afviser i et notat til Europa-udvalget, at Bangemann og Brittan har sat gang i et arbejde, der udfordrer danske interesser for højere sikkerhed og sundhed. Ministeren mener samtidigt, at der stadig er tid til politiske diskussioner af EU's udspil.
Forbrugerrådets direktør, Benedicte Federspiel, er ikke enig.
Hun betegner direkte Bangemann og Brittans strategi som "uacceptabel".
"Forbrugernes interesser står meget svagere i dag, når man betragter hensyn til forbrugerne som en teknisk handelshindring. Det er uacceptabelt," siger Benedicte Federspiel.
Heller ikke Jørn Jespersen er tilfreds. Han frygter, at EU allerede er så langt i forhandlingerne med de andre WTO-lande, at det er for sent at påvirke de store linjer i udviklingen.
Problemet er ifølge SF'eren, at EU har præsenteret WTO-landene for et uformelt udspil i form af et "non-paper". Det er udformet på baggrund af juli-mødet i EU's 113-komite og blev præsenteret for WTO-landene i september sidste år.
"Alle oplæg i WTO-forhandlingerne udformes som "non-papers", der ikke har været fremlagt til godkendelse. Når så det rigtige oplæg fremlægges for os, så er løbet kørt," siger Jørn Jespersen.
SF'eren kritiserer på den baggrund udenrigsminister Niels Helveg Petersen og hans embedsmænd for at "afskaffe demokratiet" med deres arbejdsform.

Dermed kaster Jespersen sig ud i den gamle strid mellem Folketingets Europaudvalg og Udenrigsministeriet og den til enhver tid siddende udenrigsminister.
Folketingets formand, socialdemokraten Erling Olsen, har tidligere peget på problemets kerne i en samtale med Information.
"I dag er udenrigspolitik et spørgsmål om krig eller fred. Så snart det handler om bøffer, miljøpolitik og sundhedspolitik, så er det indenrigspolitik og ikke udenrigspolitik".
Dermed forsøger Folketingets formand at udvide de danske politikeres arbejdsfelt og anbefalede i samtalen, at politikerne inddrages i de første principielle overvejelser af større EU-udspil.
Lige præcis den diskussion er meget uafgjort. Folketingets Europapolitikere og regeringen har i mere end et halvt år uden resultat diskuteret, hvornår udenrigsministeriet skal orientere udvalget om forhandlinger i forskellige internationale organisationer som for eksempel WTO. De er heller ikke enige om, hvornår der blot er tale om en orientering, og hvornår Udenrigsministeriet og Niels Helveg Petersen skal sikre sig politisk opbakning til de internationale forhandlinger.
Kampen mellem Bangemann, Helveg Petersen og Folketingets Europaudvalg er kun begyndt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu