Læsetid: 4 min.

Blue note dengang og i dag

18. august 1997

20 bits-klassikere - Lester Young - Performance Series

Det er verdens ældste nulevende jazzplademærke.
Karakteristisk nok blev det startet af to tyske emigranter, som i årene omkring 1930 havde været medlemmer af den daværende hotklub i Berlin, men et par år senere fandt det tryggere at slå sig ned i New York, hvor de også kunne være nærmere på den musik de holdt af.
I 1937 havde jazzfolk i Paris startet det franske Swing, og året efter fik Commodore Music Shop i New York sit eget plademærke, men det var Blue Note, ligeledes i New York, som under ledelse af Alfred Lionog Francis Wolf i 1939 lagde det grundlag, som der har kunnet bygges videre på indtil i dag, da 60-året nærmer sig.
Fra begyndelsen var det sorte musikere de fortrinsvis indspillede (Sidney Bechet og de førende boogie woogie-pianister), og fra slutningen af 40'rne fortsatte de med yngre musikere som Thelonious Monk, Bud Powell og Miles Davis.
Senere blev Horace Silver og Art Blakey vigtige navne i Blue Note-kataloget, og den velkendte blå-hvide etikette og den musik der var forbundet med den, overlevede efter Lions og Wolfs død, efter nogle år med fusions-fremstød, og efter at mærket blev solgt til EMI-koncernen, som nu markedsfører det via Capitol.
Der indspilles stadig ny musik af værdi på mærket (f.eks. Geri Allen og Joe Lovano), men det er næsten uundgåeligt at genudgivelserne af det klassiske Blue Note-repertoire vejer mest til.
En serie for kendere
Det sker i disse år især på mærkets "conoisseur cd series", som drager fordel af den ny 20-bits digitalteknik og bibeholder det oprindelige lp-udstyr med tilføjelse af hidtil ukendte musikerfotos og i mange tilfælde supplerende optagelser. Indtil videre foreligger 46 cd'er, udsendt portionsvis og i éngangsoplag, hvilket betyder at man skal gribe lejligheden, når den er der - udsolgte plader genoptrykkes ikke.
På den måde gik jeg til min ærgrelse glip af Wayne Shorters The All Seeing Eye, men den senere udsendte Etcetera (833.581-2/43 min.) fra 1965 med en Hancock-rytmegruppe skulle stadig kunne fås.
Det samme gælder den seneste batch på seks cd'er. Af dem fremhæver jeg især Further Explorations (856.583-2/42 min.), som i mange år har været en af mine favoritplader med Horace Silver.
Der har været bedre Silver-temaer på andre af hans plader, men ingen kvintet der, takket være Art Farmer (trompet), Clifford Jordan (tenor) og Louis Hayes (trommer) måler sig med denne.
Desværre indspillede den kun denne ene plade, men Farmer, Jordan og Hayes går igen på Jordans Cliff Craft (856.584-2/43 min.), med pianisten Sonny Clark i en Silver-lignende rolle, og herfra er det nærliggende at gå videre til en tredie plade fra denne 1957-58 periode, Sonny Clarks Dial "S" For Sonny (856.585-2/46 min.), igen med Farmer og Hayes, men nu Hank Mobley (tenor) og Curtis Fuller (basun).
Ja, på mange afBlue Note-pladerne fra disse år optræder musikerne som Tordenskjolds soldater, men med skiftende kapelmestre og deraf følgede repertoirer kan der alligevel komme forskellig musik ud af det.
Anderledes forholder det sig med de tre sidste plader i portionen: Art Blakeys 1957-projekt med den ikke så tillokkende titel Orgy In Rhythm (856.586-2/68 min.) overfører to lp'er til én cd, for første gang i stereo, en fordel når der medvirker fire jazz-trommeslagere og fem latin-percussionister, foruden fløjte, klaver og bas; Horace Parlan høres med sin egen faste trio i 1960 på Us Three (856.581-2/40 min.), en påmindelse om hvilken fin pianist han var længe før han kom til Danmark; og Jackie McLean spiller sin bedste parkerske altsax i kvartet med bl.a. Art Taylor på Swing, Swang, Swingin' (856.582-2/38 min.) fra 1959, før han kom under indflydelse af Coltrane.
Som det ses, er der ikke noget med Wayne Shorter i denne omgang, men ellers er det jo nok den hidtil bedste leverance i denne kender-serie, som der er grund til at følge med opmærksomhed.
Lester Young
fra Aladdin
Da EMI-Capitol overtog Blue Note, begyndte man også at bruge den berømte etikette til genudgivelser fra andre mærker. I 1975 kom således et lp-dobbeltalbum med angiveligt "the complete Aladdin combo recordings" af Lester Young, men som i så mange andre tilfælde er det først cd-versionen der får det hele med, for The Complete Aladdin Recordings of Lester Young (832.787-2/60 + 64 min.) medtager både 1942-trioen med Nat Cole, One O'Clock Jump og Tea For Two fra 1947, og seks optagelser fra en Helen Humes-session i 1945, altsammen oversprunget i lp-udgaven.
Youngs medspillere er ikke altid på omgangshøjde, men her er vidunderligt spil af Young, især i balladerne, f.eks. I Can't Get Started (1942), These Foolish Things (1945), She's Funny That Way og On the Sunny Side of the Street (1946), Confessin' og East of the Sun (1947).
En udgivelse at stille ved siden af Verve-cd'en med Oscar Peterson (1952), som jeg omtalte for nylig.
Performance Series.
På det sidste har Blue Note så startet en såkaldt performance series med optagelser fra koncerter og klubber. På One Night Stand (832.139-2/64 min.) udgives for første gang en koncert i Town Hall i november 1947 med Sarah Vaughan plus rytme (8 numre) og Lester Youngs sekstet (7 numre).
En optagelse hvor Vaughan og Young forenes, fordunkler ikke det gamle samarbejde mellem Billie Holiday og Young, men der er gode ting af Vaughan og Young hver for sig.
Halvanden måned tidligere var der koncert i Carnegie Hall med Dizzy Gillespies big band, der havde Charlie Parker og Ella Fitzgerald med som gæstesolister.
Dette materiale har tidligere været ude på diverse pirat-78'ere og -lp'er, men nu er ti numre med orkestret og fem med Parker, Gillespie og orkestrets rytmegruppe blevet samlet på Diz 'N Bird At Carnegie Hall (857.061-2/73 min.), der både fremtræder som en Roost- og en Blue Note-cd. Formidable øjeblikke, både med Parker og orkestret.
I samme serie (?) kommer sidst på måneden Dexter Gordon fra det gamle Montmartre, glemte radiobånd fundet af Ib Skovgaard.
Den vender vi tilbage til.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu