Læsetid: 2 min.

Børn skal testes i skolen

16. august 1997

Lærer børnene
nu også noget i
den moderne skole, spørger mange forældre. I Slangerup kommune vil man gerne kunne svare

Fra i år indfører Slangerup kommune systematisk testning af samtlige børn i folkeskolen på samme tid af året.
Derefter sammenligner kommunen resultaterne for at se, om nogle klasser eller skoler skiller sig ud - og for at undersøge hvorfor.
"Vi har ligesom alle andre selvfølgelig diskuteret resultaterne af læseundersøgelserne. Derfor er det vigtigt for os at finde ud af, hvor vores børns standard er, siger forvaltningschef Peter Christensen fra Slangerup kommune.
Samtidig er skolerne i færd med at fortælle forældrene, hvad børn i kommunen helt konkret skal lære i hvert enkelt klasse.
Resultaterne af testene skal først og fremmest bruges internt. Lærerne får et redskab til at se, om børnene lærer nogle helt specifikke færdigheder. I læsning måles f.eks. sikkerhed, hastighed og forståelse. Et enkelt barn kan score helt forskelligt på hvert område.
Elever og forældre kommer kun til at mærke testene, fordi de - i fortolket form - skal danne baggrund for skole-hjem-samtaler. Børnene bliver ikke rangeret ind i dygtige og mindre dygtige.

Opgør med enemærker
I skoleforvaltningen i Slangerup siger Peter Christensen, at testen er et redskab til at se, om de mål, der bliver sat for hver enkelt klasse, opfyldes.
"Tidligere var der en berøringsangst for at gå direkte ind og lave test på hver enkelt klasse og elev. Det var at træde ind på lærernes enemærker. Men i dag kan vi tale om det", siger forvaltningschefen, som selv er uddannet lærer. Han synes, at det er en god ide, at forældrene kan se, hvad børnene skal lære i hver enkelt klasse.
"I gamle dage havde man den blå betænkning, som fortalte helt konkret, hvad man skulle. Nu har man i en periode været lidt i den anden grøft. Og her forsøger vi at ramme midten", siger Peter Christensen.
Testene og målene hænger sammen med en kommunal beslutning om at satse på de tre-ti-årige børn i kommunen og blandt andet læseindlæring.

Tre-årige testes
Sammen med Danmarks Pædagogiske Institut skal kommunen konkretisere, hvad pædagogisk aktivitet er i dagpleje, børnehave og skoler.
De tre-årige i børnehaverne skal også testes, så man kan se, om deres sprogudvikling er alderssvarende, eller om der skal sættes ind med hjælp. Et forsøg med test af de tre-årige foregår allerede i børnehaven i den lille landsby, Uvelse, hvor man også i flere år har arbejdet systematisk med test i skolen.
Samtidig skal pædagoger og lærere til at arbejde bedre sammen, i hvert fald i de første klasser.
"Men det bliver svært, for der er en meget stærk modsætning i dag", mener forvaltningschefen.
Både i Slangerup og andre kommuner bruger man i forvejen test til at finde ud af, hvilke børn, som skal have specialundervisning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu