I Paris, Lyon, Lille og Strasbourg blev der tirsdag målt ozon-mængder på mere end 180 mikrogram pr. kubikmeter luft
Paris-regionen oplever for tiden en stærk atmosfærisk forurening, som skyldes en blanding af heden, solen og bilernes udstødningsgas.
Tirsdag kl. 16.15 registrerede Airparif - den institution der måler luftkvaliteten i hovedstadsområdet - at forureningen to steder i Paris havde nået Niveau 2, dvs. mere end 180 mikrogram ozon pr. kubikmeter luft.
Kort efter viste alle de andre måleapparater det samme resultat. Hovedstadens indbyggere har ikke indåndet så forurenet luft siden sommeren 1995.
Men de er ikke de eneste, der kender til sviende øjne og irritation af hals og luftveje.
Det samme fænomen - som udløste advarsler til myndighederne, medierne og offentligheden - er forekommet i Strasbourg, Lille og Lyon.
Ingen vind, brændende sol og kvælende varme (32 grader i skyggen i Paris tirsdag) er de ideelle meteorologiske betingelser for, at bilernes udstødning af kvælstofilter og kulbrinter kan forvandles til ozon, en meget giftig fotokemisk forbindelse.
Luftens kvalitet vil blive ved med at være ringe, indtil hedebølgen tager af. Det afhænger af vindforholdene, om den kritiske tærskel (Niveau 3) bliver overskredet:
Svag eller meget svag vind giver stærk eller meget stærkt forurening. "Men vi skal op på 40 grader for at nå Niveau 3," forklarer direktøren for Airparif, Philippe Lameloise.
"Vi bliver nødt til at revidere varselssystemet. Lørdag var luftkvaliteten allerede forfærdelig, men det fik offentligheden ikke at vide. Det er uacceptabelt, for når niveauet er så højt, må der træffes forholdsregler for at beskytte befolkningens helbred," siger en læge.
Undgå fysisk aktivitet
"Vi forventer maksimumkoncentration mellem kl. 17 og 20. Derefter tager den ret hurtigt af, og kl. 3 om morgenen er der næsten ingen ozon i luften. Så øges forureningen indtil kl. 10-11, men niveauet er relativt lavt indtil kl. 13," forklarer Philippe Lameloise.
Hvis man vil beskytte sig, må man altså så vidt muligt undgå enhver fysisk aktivitet om eftermiddagen og om aftenen.
"Folk skal også huske at gennemlufte deres bolig om natten og om morgenen. Svagelige mennesker, folk med astma og andre luftvejssygdomme samt spædbørn og gamle skal søge læge, hvis de får problemer som åndenød eller svien i hals eller øjne," anbefaler en læge.
Hvordan skal man bekæmpe denne ozonsky?
Et af våbnene er at reducere trafikken. Men en reduktion af biltrafikken på 20 procent vil ikke nedbringe forureningen tilvarende.
"Vi arbejder på en model, der skal gøre det muligt at målrette og effektivisere de beslutninger, der træffes, men den kan ikke tages i brug før i 1998," siger Airparif-direktøren.
Myndighederne har fremsat de sædvanlige formaninger om at køre mindre i bil. En lov, der blev vedtaget den 31. december 1996, pålægger politiet at gennemføre indskrænkninger i trafikken, hvis forureningen kommer op på Niveau 3 - "eller i tilfælde af en fast-slået risiko" for at overskride denne alarmtærskel, der i henhold til gældende europæiske normer er fastlagt til 360 mikrogram pr. kubikmeter.
© 1997 Libération & Information.
Oversat af Birgit Ibsen.