Læsetid: 4 min.

Fransk miljøminister i krig mod billobby

23. august 1997

Begrænsning af bilernes top-hastigheder ved fabrikationen og forhøjelse af prisen på dieselolie, bebuder ministeren

PARIS
Miljøminister Dominique Voynet er "vendt frygtelig tilbage" efter sit meget bemærkede fravær midt under luftforureningskrisen i de franske storbyer, og hun har bebudet eller foreslået en række drastiske forholdsregler.
Blandt disse er begrænsning af bilernes tophastigheder ved fabrikationen og forhøjelse af prisen på dieselolie - skridt, der omtrent er ensbetydende med en krigs-
erklæring mod den franske bilindustri og billobbyen.
Denne modoffensiv, som ministeren lancerede på en pressekonference ved sin hjemkomst fra ferie, kommer efter beskyldninger mod hende for passivitet, forsigtighed og tilbageholdenhed.
Franske politikere og medier har tilsyneladende villet gøre ministeren - der overtog sin post for mindre end tre måneder siden - ansvarlig for forureningskrisen, og man synes at betragte hende som en slags civilforsvarschef, hvis primære opgave er at gribe ind mod akutte krisesituationer. Men hun har været et let bytte for kritik, fordi hun var rejst på ferie, først i Sydfrankrig, derefter i Irland, og begik den fejl at afskære sig fra telefonisk forbindelse i flere dage.
I mellemtiden fortsatte luftforureningen på alarm-
niveau i denne uge. Torsdag eftermiddag nåede forureningen i Paris sit hidtil højeste niveau under den nuværende runde, og både i Paris, Nancy og Marseille nåede man op på alarmniveau 2 (næsthøjeste).
Dominique Voynet afbrød sin ferie i denne uge og tog til genmæle i flere interviews i dagblade, tv-aviser og radioudsendelser. Hun understregede navnlig, at hun så det som sin opgave at føre en langsigtet kamp mod luftforureningen, og at de tilbagevendende forureningskriser skyldtes forsømmelser i miljøpolitikken gennem mange år.
På sin pressekonference sagde hun, at de akutte luftforureningskriser "kun er symptomet - den virkelige sygdom er de allestedsnærværende biler i byerne. Det er behandlingen af dette problem, jeg vier mine kræfter til... Der må gøres en ende på 30 års overherredømme for bilen, der er blevet et magtobjekt i folks bevidsthed".
Det grønne mærke
Miljøministeren meddelte dels nogle konkrete beslutninger med hurtig virkning, dels nogle initiativer, forslag og ønsker på længere sigt.
Det "grønne mærkat" vil blive realiseret allerede fra begyndelsen af 1998, og vil blive solgt i slutningen af 1997 samtidig med mærkatet for den årlige bilskat, der klæbes på forruden. Det grønne mærkat er forbeholdt biler, der er godkendt ved en renhedstest, og kun med dette mærkat vil man have ret til at cirkulere frit i storbyerne under forureningsalarm. Biler uden grønt mærkat vil kun få lov at cirkulere hver anden dag under forureningslarm - idet man skiftevis udelukker biler med hhv. lige og ulige tal på nummerpladerne. Denne restriktion er forudset under alarmniveau 3 - eller ved udsigt til dette niveau.
Ministeren ønsker en hurtig forhøjelse af afgiften på
dieselolie, en af de værste forureningskilder. Dieselolie er beskatningsmæssigt favoriseret i Frankrig, der er verdens mest "dieseliserede" land: 40 pct. af den franske personbilpark - for ikke tale om lastbilerne - er dieseldrevet, og Peugeot er verdens næststørste producent af dieseldrevne biler. Miljøministerens argument er, at en forhøjelse af afgiften på dieselolie automatisk vil føre til en formindskelse af denne del af bilparken.
Det mest drastiske skridt på længere sigt i ministerens program er begræsning af bilernes tophastigheder i fabrikationsledet.
"Man fabrikerer i dag biler, der kører 180 km i timen, mens hastighedsgrænsen er 130 km i timen - det er fuld-stændig usammenhængende", sagde Dominique Voynet på sin pressekonference.
Hun ønskede bilernes tophastighed bragt ned på samme niveau som hastigheds-grænsen.
"Jeg opfordrer bilfabrikanterne til at yde deres bidrag til vores fælles bestræbelser", sagde hun.
Bomber under bilisme
De to forholdsregler vedrørende dieselolie og hastighed kan betragtes som to bomber kastet lige i centrum af billobbyen - ikke blot bilindustrien, men de økonomiske og beskæftigelæsesmæssige interesser, der er knyttet til den - og den fremherskende mentalitet i Frankrig, der forguder bilen, elsker høje hastigheder og hader alle indgreb mod den frie og uindskrænkede bilisme.
Hvad angår dieselolien, vil den blive forsvaret af de mange dieselbilister og af bilgiganten PSA (Peugeot-Citroën) under anførsel af den altid gnavne og højrøstede generaldirektør Jacques Calvet. Herudover er der de mange lastbilvognmænd og små uafhængige chauffører med egne lastbiler, der altid er parat til at blokere landevejene, hvis man prøver at gennemføre love, der ikke passer dem.
Det er heller ikke svært at forestille sig reaktionen blandt bilfabrikanterne mod forsøg på at begrænse bilernes tophastigheder. Hvis alle biler højst kan køre 130 km/t, hvilken fordel er der så ved at købe en Peugeot 406 VC, når en Renault Twingo har samme ydeevne? spørger man. Salget af en stor bil er langt mere indbringende end af en lille, og modstanden fra bilindustrien vil uden tvivl være så massiv, at den grønne miljøminister ikke har store chancer for at få vedtaget denne foranstaltning. Bilindustrien er en formidabel modstander, og den vejer tungt alene i kraft af, at den repræsenterer 1 million arbejdspladser i Frankrig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu