Læsetid: 5 min.

Hvem ejer retten til billederne?

29. august 1997

Louisiana danner på onsdag ramme om et vigtigt debatmøde om Ophavsretsloven fra 1995, der er blevet lidt af et problembarn for hele kunstverdenen, fordi man har strammet reglerne utilbørligt hårdt.
Følger f.eks. forlagene lovens bogstav - hvad de jo skal - så vil den sørgelige konsekvens blive, at der udgives skammeligt få bøger om samtidskunst i Danmark, og de, der trods alt trænger igennem, vil være forsynet med stregtegninger efter originalerne. Stribevis af bøger om ældre kunst vil til gengæld finde vej til boghandlerdiskene, da ophavsretsloven ikke omfatter værker, skabt af kunstnere, der er døde for 70 år siden eller mere.
Man ser for sit indre blik stabler af (flere!) nye bøger om den danske guldalderkunst, om kalkmalerierne, om barokkunst med flotte illustrationer ligge 'lit de parade' ved siden af uillustrerede hæfter om f.eks. den nye installationskunst.
Debatmødet, der er arrangeret af Louisiana i samarbejde med Danmarks Radios P1 - med kulturfrontkæmperen Ulla Strømberg som ordstyrer - sætter fokus på denne yderst problematiske lovstramning. Debatten kan i øvrigt høres på næste fredag kl. 13 på DR's P1 under overskriften Med og mod strømmen.
Det er evident, at lovens ånd er til benefice for billedkunstnerne, som jo er det nederste og helt essentielle led i den billedkunstneriske fødekæde, og som har det økonomisk hårdt. At man nu sørger for at honorere kunstneren, når hans værk reproduceres i bogform, er altså kun ret og rimeligt.
Men da fotografiloven er ophævet i dag, og fotografen, der har affotograferet kunstværket også skal honoreres, bliver det efterhånden mere end dyrt at udgive en bog om billedkunst.
Hertil kommer, at det stort set aldrig har været nogen blomstrende forretning at udgive kunstbøger i Danmark med de meget små oplagstal, vi nødvendigvis må operere med her tillands. Uden fondene havde hylderne med billedkunstbøger uden tvivl været anderledes magre, end tilfældet har været indtil for nylig.
Stigende udgifter
I pressemeddelelsen til debatmødet står der: "På den ene side står museer og bogforlag med stigende udgifter til de kunstneriske ophavsmænd. På den anden side står naturligvis rettighedshaverne og kræver deres betaling. Midt imellem befinder brugerne sig, der bare gerne vil se billeder og helst så mange og så gode som muligt."
De elektroniske medier får også problemer, når de skal afregne billedkunstnere, fotografer m.v. Internet ligeså.
I Politiken i søndags skriver kunstkritikeren Peter Michael Hornung: "Dersom så mange led skal tjene på den samme vare, bliver den til sidst ubetalelig. Det er et økonomisk faktum. Med andre ord: Når prisen på en illustration både skal betale dét museum, der ejer kunstværket, og den fotograf, der har optaget det, og den kunstner, der har udført det værk, som museet har erhvervet...må det nødvendigvis løbe op i summer så store, at man ofte kan erhverve et helt nyt fotoapparat for det fakturerede beløb."
Han konkluderer, at det til syvende og sidst nok er kunstnerne, der bliver taberne, i og med at man ikke kommer til at se deres værker i bogform.
DR 2 og kulturen
Som skrevet stod i denne klumme sidste fredag, så vil DR2 glædeligvis hellige sig kulturen mere intenst end hidtil i den kommende tid. Dermed kommer tv-kanalen til at leve op til sin bestemmelse. Filmen får sin aften - tirsdag - mens billedkunsten m.v. generelt vil være 'på' om fredagen.
Adrian Hughes, som de seere, der er i stand til at se DR2, allerede kender, skal være vært på Kulturfredag, og han lancerer den nye kanal med følgende ord: "Kulturfredag er et tilbud til alle dem, som interesserer sig meget for kultur - men ikke føler, de kommer nok ud af døren. Og for de, der kommer ud af døren, men som kunne tænke sig lidt inspiration til at vælge i det kolossale udbud." Bl.a. vil Peter Laugesen divertere os, og det lyder jo ikke så tosset. Lad os se.
Første kulturfredag bliver sendt den 5. september kl. 20.10. Kultur i prime time. Et godt signal fra DR2.
Kunsthåndværk-offensiv
I mandags åbnede craft.dk, Informationscenter for Kunsthåndværk i Danmark på Amagertorv i København. Det er Designfondens nye tiltag, som skal synliggøre kunsthåndværket herhjemme.
Der er i Danmark et meget stort vækstlag indenfor kunsthåndværk, så initiativet til at gøre et fremstød for denne kunstart, der lever en mediemæssig skyggetilværelse i forhold til f.eks. den mere veleksponerede billedkunst, må hilses velkommen. Crafts.dk's lokaler skal fungere som showroom og kontor, og institutionen vil eksistere foreløbig et år.
DCA får ny adresse
DCA - Danish Contemporary Art Gallery i New York har i sin nu treårige periode rådet over nogle fornemme lokaler på den celebre adresse 420 West Broadway i Soho, men nu har man opsagt lejemålet og flytter til bydelen Chelsea.
Det sker efter at Center for Dansk Billedkunst har fået accept af de syv involverede gallerier - Galerie Mikael Andersen, Galerie Asbæk, Galleri Bie og Wadstrup, Galleri Faurschou, Galerie Moderne, Galleri Susanne Ottesen og Galleri Weinberger. Soho er ved at skifte image og lægger i stigende grad adresse til modebutikker og restauranter, medens kunstlivet flytter ud til bl.a. Chelsea.
Driften af DCA Gallery finansieres af Center for Dansk Billedkunst, men nævnte syv gallerier betaler alle øvrige udgifter i forbindelse med deres udstillingsaktiviteter. I øvrigt åbner Galerie Moderne i Silkeborg i morgen den udstillling af Jens Birkemose, man kunne se i DCA-galleriet i januar- februar i år.
DCA Gallery er det fremmeste udstillingsvindue for dansk kunst, og det er allerede nu kendt på den amerikanske kunstscene, der må betegnes som verdens hårdeste. Den nye adresse er 525 West 22 nd. Street og er den mest centrale gade i Chelsea, hvor også Dia Foundation for the Arts og en række hotte gallerier for samtidskunst ligger.
Første udstilling her bliver med Kehnet Nielsen fra 1. november. Good luck!
Kunstmessen
Til slut vil jeg henlede opmærksomheden på årets store kunstshow i det nyrestaurerede Forum: Messen. Den åbner for offentligheden på torsdag (4. september. Søndag 7. september er sidste dag).
Det er den femte kunstmesse, som Dansk Galleri Sammenslutning afholder, og her vil man i en stor pærevælling kunne se fremragende, god og mindre god kunst linet op ved siden af hinanden som i de foregående år. Messen har åben torsdag-fredag 12-20 og lørdag-søndag 10-18.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu