Læsetid: 3 min.

Latin, latin, cha-cha-cha

29. august 1997

FESTUGE
Latinamerikansk dans skal til at skylle ind over Århus Festuge - rumba, tango, cha-cha-cha. Og de latinamerikanske danserytmer vækker spontant eksotiske turistbilleder til live:
Sådan en farverig strøm af samba-billeder fra karnevalet i Rio med sensuella-damer i frynser og pailletter, men allerhelst det rene ingenting. Og først derefter billeder af hormonorgiets vage afskygning: De danske mesterskaber i latinamerikanske danse. Altså de udskejelser, som fjernsynsreportere og andre insidere kalder LAtin - med hyperkorrekt tryk på første stavelse, kort, konkret og krukket.
Palle Granhøj har kastet sig over danskernes forventninger til det latinamerikanske og skabt en sparkende morsom forestilling, der er hans hidtil mest originale. Også selvom titlen er hans mest umulige: LA ca-la-sh LA latin.
Aldrig har Granhøj brugt danserne så nuanceret, aldrig har han fået så mange forskellige udtryk, både kropslige og mimiske, frem hos sit kompagni, der denne gang består af seks af Danmarks mest garvede dansere - samt en latindanselærer-skuespiller-sangerinde.
Disse kroppe ved alt om den pirrende knæbøjning, det sanselige fingerstrejf hen over læben, den udfordrende stramning af skulderbladene, det uhæmmede flirteblik mod publikum. Musklerne er hårde, fodsålerne er slidte, ansigterne er vant til projektørlyset. Og de kan lide det sådan. Og det kunne premieretilskuerne også - de var ellevilde.
For forestillingen er først og fremmest en spiddende parodi på vores forhold til det latinamerikanske. På vores fascination af den opgejlede sanselighed, som vi formoder oser inde mellem tylsskørter og frynser - og på vores billede af den kælne danserinde og den muskelstærke macho.
Gejl og frynser
Granhøj klæder vores indre billeder af, så vi får mulighed for at genkende os selv i disse tilsyneladende så perfekte danserkroppe. Dermed formår han to ting på samme tid: At give os alle de latinamerikanske danseklichéer - forædlede og forvrængede med ypperste virtuos-teknik. Og samtidig at skildre seks virkelige mennesker omme bag facaden, både omme bag kostumerne og bag de tillærte dansemanérer.
Netop dette er forestillingens overvældende afsløring: Kroppens afdækning af menneskene bag bevægelserne.
For Granhøj søger fortsat nye bevægelser gennem sin såkaldte 'obstruktionsmetode', hvor han groft sagt begrænser danserens bevægelsesmuligheder og dermed skaber nye og uventede bevægelser.
I dette latin-univers er det en fastholdt arm, der er begrænsningen - uanset hvordan danseren snor sig, holder partneren urokkeligt fast i den ene arm. For eksempel. For Granhøj varierer hele tiden sit tema - fra skøjtebevægelser nede i dødsspiraler for knæene og danseskoletraumer over at holde pigerne i hånden (addd!!!) til vilde brystvorteniv og kropslige jordskælv, der fører psykiske sammenbrud med sig lynhurtigt.
Tyl og lak
Quick-quick-slow... Denne forestilling kan en masse og meget mere end sin neon-overflade - også selvom Per Victors design som altid er et scoop i sig selv. Denne gang er MBT Dansescenens tilskuere sat på langs i rummet, så der er blevet plads til hele to scener: Et officielt latin-konkurrence-felt og et uofficielt danseskole-felt. Og så rigeligt med udklippede sort-hvide gummifødder, der lægges på gulvet foran nybegynderne i listig latin-rækkefølge af Anne Dalsgaards ubetalelige danselærerinde iført tyl og lak til op over begge ører...
Men forestillingen er først og fremmest er en sjælden chance - både for festugetilskuerne og for festugens 'ægte' latinamerikanske dansere - for at se danske dansere i verdensklasse: Kvindetrioen den hidsigt-sanselige Cecilia Eliasson, den trods-smukke Malene Hertz og den showoff-skægge Karin Nedergaard - og mandetrioen den stunt-ustandselige Søren Sundby, den charme-tossede Bill Eldridge og den gak-skæve Ole Birger Hansen.
Udi de mest fascinerende og muntre kropsforskruninger, der ikke bare vil underholde det faste dansepublikum, men enhver med næse for kvalitet, der vover sig ind på MBT Dansescene. Og jo - disse kropsudgydelser minder faktisk næsten om rumba og samba - og cha-cha-cha.

*LA ca-la-sh LA latin. Koreografi: Palle Granhøj og danserne.Visuelt design: Per Victor. Granhøj Dans på MBT Dansescene i Århus. Til 6. sept.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her