Status for Suzuki-instituttet pr. 20. august 1997. Fornem orden til norsk komponist, Stravinskys musik til Kølpins trup i Landbohøjskolens have
KLASSISK Nødråbene fra dansk musikliv i forbindelse med det lukningstruede Suzuki-institut er blevet hørt. Statens Musikråd har bevilget en akut nødhjælp på 140.000 kr., således at instituttet er sikret økonomisk frem til 1. januar 1998.
Statens Musikråd valgte ikke, som tidligere Musikråd har gjort det, at tolke loven negativt i forhold til Suzuki-instituttets ønsker og behov. De nuværende medlemmer af Statens Musikråd har med deres behandling af sagen udvist betydeligt mod, idet de har gået imod strømmen af mange års Musikrådsbeslutninger med dertil hørende automatiske afvisninger af anmodninger om dialog.
Ønsket om dialog er netop et kendetegn ved det siddende Statens Musikråd, der gang på gang har vist åbenhed og vilje til at gå i kritisk dialog med det omgivende musikliv. Det er nye toner i kommunikationen med de statslige musikrødder.
I den forstand har det siddende Musikråd allerede indskrevet sig i dansk musikhistorie. Skribenter, musikfolk, journalister og andre kulturinteresserede med den lange hukommelse, vil huske et Musikråd, der tør at 'åbne' sig og korrigere sig selv (og dermed vise sårbarhed) over for offentligheden. Det er tegn på betydelig styrke.
Fremtidig finansiering
I forhold til Suzuki-instituttet er der naturligvis ingen zweck i at symptombehandle med en check. Det kan enhver forstå. Derfor vil der i samarbejde med Musikrådets musikskolekonsulent snarest muligt blive udarbejdet et realistisk musikskolebudget, der skal gælde fra den 1. januar 1998. Det fremgår af oplysninger, som Information er i besiddelse af.
Ordet 'musikskolebudget' er i denne sammenhæng vigtigt, idet Musikrådet hermed har anerkendt Suzuki-instituttet på linie med andre musikskoler. Det skal nu vise sig, om andre naturligt involverede instanser også har mod og tilstrækkelig historisk indsigt og faglig viden til at se nødvendigheden af samarbejde. Her tænkes på Københavns Amt, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Den fremtidige finansiering må snarest muligt lægges i faste rammer. Herunder løsning af de helt umulige lokaleforhold, som længe har gjort undervisningen usammenhængende. I øjeblikket turnerer skolens lærere og elever på gymnasier og kirker i det grønne område.
Da instituttets ledelse er forankret på Frederiksberg, er det naturligt at rette en henvendelse til Frederiksberg Kommunes kulturdirektør med henblik på at finde et egnet hus, så der kan skabes den ro, stabilitet og kontinuitet, der er nødvendig for undervisningen.
Medierne vil følge udviklingen. Hvis De er interesseret i at orientere Dem om sagen, kan De med fordel se udsendelsen om instituttet i DR 2 29. august (genudsendes 30. august). Programmet hedder Spor 2. I udsendelsen fortælles om instituttets historie og om undervisningsmetoderne. Der vises klip fra instituttets koncert i Tivoli den 2. maj i år, der er interview med instituttets leder, Tove Detreköy, og der gøres status over de nuværende problemer.
Endelig er der klip med hr. Suzuki himself fra hans besøg i Danmark i 1981.
Bestyrelsesformand i Suzuki-instituttet, Nikolai Dragsted, siger til Information, at man har modtaget Musikrådets svar med glæde og at instituttet nu går videre med at planlægge fremtidige aktiviteter. Dette i tiltro til at en permanent finansiering kan opnås på kort sigt.
Dragsted fortæller, at der i oktober er arrangeret en storstilet workshop, som private fonde og legater har gjort mulig. Senere på efteråret har instituttet besøg af de unge violinister Ithaca fra New York, der skal spille sammen med danskerne.
Orden til Nordheim
Problemer med bolig, husleje og stabil finansiering, er ikke overhængende for den norske komponist Arne Nordheim. Han har længe boet i den Norske Stats Æresbolig Grotten.
Han er faktisk nabo til kongen. Bor i naturskønne omgivelser, eller som det hedder i ejendomsmægler-jargon 'en markant bolig med stor herlighedsværdi'.
Nordheim kan godt være pavestolt, thi i går blev han ved en højtidelighed i sit hjem, Grotten, udnævnt til kommandør af den kongelige orden St. Olavs Orden (Nordheim er i forvejen ridder).
Udnævnelsen kommer som en foreløbig kulmination for Arne Nordheim - ordenen er et ydre tegn på hans betydning som komponist, og det er en anerkendelse af Nordheims status som kulturpersonlighed.
Nordheims musik udgives blandt andet på de norske pladeforlag Hemera og Aurora. Prøv og lyt til værker som Epitaffio for orkester og tape, Evening Land for sopran og orkester, Floating, Greening og Magma, alle tre for orkester. Glimrende musik.
Musik og ballet
Balletmusik har Nordheim også skrevet. The Tempest er udgivet på Aurora (1988) med Süddeutsche Rundfunk Sinfonieorchester und Chor. Hvilket leder skriften hen til en beskrivelse af begivenheder i hjemlige omgivelser. Hjemlig skal forstås bogstaveligt. I klummebestyrerens baghave har der i længere tid huseret andre end svin, høns og andre dyrevæsener. Baghaven har været befolket af danseren Alexander Kølpin og hans lårsvingende venner.
Kort sagt: Sommerballetten 1997 Copenhagen International Ballet i Landbohøjskolens have.
En rigtig god tradition er ved at blive etableret: Den ene dag til picnic-opera i Søndermarken, den anden til ballet med Kølpin & co i Landbohøjskolens have.
Mandag aften blev der ikke danset til Nordheims The Tempest, men blandt andet til Igor Stravinskys Agon. Den moderne klassiker med dans koreograferet af George Balanchine, blev danset af Silja Schandorff og Peter Hansen.
Alvin Aileys Witness stod også på programmet, med traditionel afro-amerikansk spiritual som musikalsk baggrund.
Alvin Aileys dans kan De opleve igen i Tivoli 9.-14. september. Alvin Ailey American Dance Theaters kommer til København. Titler som Polish Pieces, Cry, Hymn, Relavations, Night Creature, og Shelter hører til blandt de mange dansenumre, som snart kan opleves i Vi-er-her-for-at-nyde-hinanden-Tivoli.