Læsetid: 2 min.

Stykker for koncentrerede strygere i Tivoli

15. august 1997

Keller Kvartetten gjorde flot reklame for landsmanden György Kurtág i Tivoli

KONCERT
Der er traditionen for fine kvartetoplevelser i Tivoli. I de senere år har Emerson Kvartetten været blandt de helt store - for nu at tage et eksempel til effektiv perspektivering.
Den ungarske Keller Kvartet spænder ikke buen så hårdt som deres amerikanske konkurrenter. De spiller ikke så aggressivt, ikke så åbenlyst udadvendt. Der var mindre kant i deres version af Debussys strygekvartet, end Emerson ville have budt på. Nerven lå ikke uden på musikken, snarere et sted inden i.
Keller Kvartettens Debussy prægedes af en fjernhed, en symbolistisk tågestemning, der mindede om Pelléas et Mélisande, og som fint fremhævede en melankolsk grundtone i den langsomme sats - uden at ødelægge den rytmiske spændstighed i den sprælske scherzo.
Debussys dybt personlige kvartet var sat på som erstatning for en annonceret
Brahms-kvartet (B-dur op. 67). Ikke noget dårligt bytte, når det skal være. Programsætningen af Schuberts Der Tod und das Mädchen var der derimod ikke pillet ved. Her demonstrerede ungarerne helstøbt fortolkningskunst af bedste centraleuropæiske skuffe. Åndfuldt konverserende, slet og ret velspillet. Schuberts intenst dramatiske musik kom til sin fulde ret. Lad så være, at særlig dette værk afslørede en ikke ligefrem knivskarp intonation hos primarius András Keller. Fortolkningen udgjorde en musikalsk helhed på fornemt niveau.

Mindre kendt
Spændt ud mellem Debussy og Schubert havde Keller Kvartetten valgt at spille deres mindre kendte landsmande György Kurtág, nærmere bestemt hans Officium Breve - et bemærkelsesværdigt værk, der består af en række fyndigt formulerede scener holdt i et mestendels meget lavmælt tonefald.
Kurtág fødtes i midten af 1920'erne, så livtaget med modernismen og dens materialeknaphed var oplagt. Men Kurtágs håndtering af inspirationen fra Webern virker personlig, og resultatet er meget vellykket i dette fine stykke for fire koncentrerede strygere.
Hver tone har kraft i sin prægnant individuelle formulering. Modernismens splittelse og desillusionerede verdensopfattelse mærkes, men tonaliteten, billedet på harmoni, trænger sig på. Til sidst får det uhindret løb i et akkompagneret recitativ for førsteviolinen. På baggrund af den forudgående splittethed får recitativet metafysisk, ja ligefrem religiøs karakter - meget smukt og meget gribende. Det er absolut fortjenstfuldt, at Keller Kvartetten - ud over at indspille Bartók (som selvfølgeligt for en ungarsk strygekvartet) - for nylig har sendt en indspilning af alle Kurtágs strygekvartetkompositioner på gaden. Noget kunne tyde på, at den er værd at købe.
Alt i alt efterlod Keller Kvartetten indtrykket af sympatisk, åndfuld kvartetspil - og ikke mindst af evnen til at levere værknære tolkninger frem for standardiseret all round-klang. Det valgte program med tre meget forskelligartede værker (plus ekstranummer) demonstrerede tydeligt denne afgørende kvalitet.

*Debussy: Kvartet i g-mol op. 10, Kurtág: Kvartet op. 28, 'Officium Breve' og Schubert: Kvartet i d-mol, D. 810, 'Der Tod und das Mädchen'. Keller Kvartetten, Tivolis koncertsal, onsdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her