Læsetid: 2 min.

Unge vil have billeder og lyd

21. august 1997

Unge mennesker vil meget hellere bruge tid på fjernsyn og videofilm end på bøger og aviser. Det skaber et skarpt skel mellem skole og fritid, viser ny undersøgelse

Elektroniske og visuelle medier er langt mere spændende end de trykte medier, mener nutidens unge. Og de bruger meget mere tid på disse nye medier i forhold til tidligere.
En helt ny undersøgelse fra Center for Ungdomsmedier på Københavns Universitet viser, at de 15-18 årige danskere gennemsnitligt ser tv i tre timer om dagen, mens de kun læser i tre kvarter.
Videoen og radioen giver de henholdsvis én og to timers opmærksomhed dagligt. Computeren får en time af de unges dag, mens CD-afspilleren får adskillige.
Undersøgelsen er præsenteret i bogen Mønstre i Mangfoldigheden. De 15-18-åriges mediebrug i Danmark. Det er den første kvantitative undersøgelse, der er lavet af unges samlede mediebrug i Danmark.
Forfatterne til bogen sammenholder undersøgelsen med de mål, som blev opstillet af Statsministeriets Medieudvalg i betænkningen om unge og medier. Udvalget skrev, at det er vigtigt, at børn og unge udvikler analytiske og kritiske færdigheder i forhold til de elektroniske medier.
Dét mål er svært at nå, fordi der er et skarpt skel mellem skole og fritid, når det gælder medier, skriver forfatterne til Mønstre i Mangfoldigheden.
"I fritiden udnyttes en bred vifte af medier, i skolen er medieudnyttelsen mere smal. Skolen baseres i alt væsentligt på Gutenberg og Grundtvig, dvs. det trykte og det talte ord. De mediekundskaber, som unge får i fritiden, er ikke en del af en fælles læreproces. Der er derfor tydelige grænser for, hvor gode deres analytiske redskaber kan blive."
Det betyder ikke, at skolen skal konkurrere med mediernes evne til at underholde. Men det er nødvendigt at inddrage medierne pædagogisk i undervisningen, anbefales det i bogen.
Aviser mindre vigtige
De unge bruger gennemsnitligt mere tid på at se fjernsyn end på at læse. Og de mener, at et tv er vigtigere end bøger og aviser. Men det er ikke ensbetydende med, at elektronikken er ved at udkonkurrere papiret, skriver forfatterne.
"Undersøgelsen viser, at de, der ser mest tv, også læser mest. Altså en afkræftelse af den snublende nærliggende antagelse, at bøgerne ryger ud, når de visuelle medier kommer til at fylde mere i det samlede medielandskab."
Men især interessen for aviser er faldende blandt de unge. Mindre end halvdelen finder aviser vigtige.
Faldet i de unges avislæsning er sket gennem de sidste 30 år, og det er begyndt at accelerere på det sidste. I 1987 læste 75 procent af de unge avis dagligt eller næsten dagligt. I 1996 var tallet nede på 52 procent.
Af avisens stofområder er radio og tv-programmerne klart de unges favorit. Derefter følger lokale nyheder, kriminalstof og ulykker, tegneserier og sladderstof.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu