Læsetid: 3 min.

Unge er ikke dumme - de er blot anderledes

23. august 1997

Debatten om unges mediebrug bygger mere på tro end på viden, siger forskere bag ny bog. Deres håb er at fjerne fordomme og præge uddannelsespolitikken

Voksne mennesker kan måske blive en anelse bekymret, når de læser om den unge generations medievaner.
Men forskerne bag Danmarks første bog om unges samlede mediebrug mener, at de voksnes bekymring skyldes generationernes forskellige medieerfaring.
Undersøgelsen, som Information beskrev i torsdags, viser, at de unge allerhelst vil se fjernsyn. Og når de læser aviser, finder de tv-programmerne mest interessant.
Men det betyder ikke, at de er dumme. Unge mennesker er vokset op med mange flere medier end den voksne generation, og de henter derfor deres oplysninger mange steder fra, siger forskerne bag undersøgelsen.
Center for Ungdomsmedier, der består af 11 forskere fra fem forskellige forskningsinstitutioner, udgav i går bøgerne, Mønstre i Mangfoldigheden og Tankestreger, om unge danskeres medievaner.
Tre timers tv om dagen
Konklusionerne lyder, at de unge ser mere og mere fjernsyn og video. De bruger computere mere end tidligere. Og så læser de langt færre bøger og aviser.
De unge ser tv i gennemsnitligt tre timer om dagen. Yndlingsprogrammerne er spillefilm, musikvideoer og hitlister, krimi og action, ungdoms-tv, ungdomsserier, rock og pop, nyheder, dokumentarprogrammer og sport. I dén rækkefølge.
Yndlingslæsestoffet i aviserne er radio og tv-programmer, lokale nyheder, kriminalstof og ulykker, tegneserier og sladderstof.
Stort set alle de unge tænder for fjernsynet hver dag, hvor lidt under halvdelen åbner en avis.
Det kan selvfølgelig give en del panderynker på avisredaktionerne, men ellers har man ikke grund til at bekymre sig over de unges medievalg, siger forskerne bag undersøgelsen.
"Der er ingen grund til at tro, at de unge bliver dummere. Halvdelen af de 15-18-årige læser avis dagligt, og tallet stiger med alderen. Samtidig er der flere unge, der læser blade og magasiner med specielle emner," siger seniorforsker, mag.scient.soc. Torben Fridberg.
Forskningsleder Kirsten Drotner ser heller ikke de unges medievaner som et problem; det er bare en ny situation.
"Og det har jo altid givet anledning til bekymring," siger hun.
Aktive og udadvendte
Unge og medier er et yndet debatemne. Men nogle gange kører diskussionerne mere på tro end på viden, mener Kirsten Drotner.
Derfor håber Center for Ungdomsmedier på, at fakta fra deres undersøgelse kan være med til at udrydde fordomme og fejlagtige konklusioner.
Fjernsynet er ofte blevet anklaget for at have en passiviserende indflydelse på de unge.
"Men sådan virker det ikke. De unge dyrker lige så meget sport som tidligere, de går til koncerter, flere og flere spiller selv et instrument, og halvdelen af de unge har et fritidsjob," siger Torben Fridberg.
De drenge, der bruger mest tid foran computeren, er samtidig de drenge, der læser flest bøger.
Og de unge, der ser mest fjernsyn er også dem, der læser mest.
Forskerne håber ligeledes på, at undersøgelsen vil sætte sit præg på uddannelsespolitikken. De unge orienterer sig meget mod lyd og levende billeder, men skolerne orienterer sig stadig mest mod det talte og skrevne ord.
Analyseven svigter
Forskningsassistent Christa Lykke Christensen har undersøgt en gymnasieklasses evne til at analysere billeder.
Hun fandt ud af, at elevernes analyser virkede meget skematiske og ensartede. Det er uheldigt, mener hun.
Når lærerne lægger så meget vægt på den formelle analysedimension, så lukker de samtidig af for den sociale og kulturelle funktion, som billeder har for eleverne i deres fritid.
"De unge lærer at analysere billeder, som tidligere generationer analyserede litteratur. Men de unge har en stor viden om billeder, som skolen skal tage alvorligt og åbne sig over for," siger Christa Lykke Christensen.
Center for Ungdomsmedier har ikke afsluttet sit arbejde med de nyeste udgivelser.
I efteråret skal centret analysere sammenhængen mellem unges valg af medier og deres sociale og kulturelle forhold.
Målet er at finde ud af, om de socialt marginaliserede unge også er de kulturelt marginaliserede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu