Læsetid: 2 min.

Berlingske flytter fronten i aviskrigen

25. september 1997

Berlingske Tidende er landsat i den jyske hovedstad efter østjysk avisfusion

FRA VOR EGEN VERDEN
Med gårsdagens avisfusion mellem den trængte Århus Stiftstidende og Amts Avisen Randers/Dagbladet Djursland udbygger Det Berlingske Officin sin status som mastodonten på det danske avismarked. Berlingske er nu nogle få procent fra at være ejer eller medejer af halvdelen af det danske avisoplag.
Fusionen mellem de østjyske aviser betyder, at Det Berlingske Officin som ejer af Amts Avisen Randers vil have en aktiepost på 35 procent i det nye fælles selskab, der tager navn efter Århus Stiftstidende. I aftalen indgår desuden, at Berlingske investerer 100 millioner kroner i en ny trykpresse i Århus.
Med avisfusionen er Berlingske for alvor landsat i aviskrigen i Århus-området. Til det sidste forhandlede rivalen Morgenavisen Jyllands-Posten med "Stiften".
Administrerende chefredaktør på Jyllands-Posten, Jørgen Ejbøl, bebuder, at avisen nu vil forstærke indsatsen i Østjylland, uden at han dog vil gå i detaljer med, hvad forstærkningen kommer til at bestå af. Ejbøl kan ikke forstå, hvorfor Stiftstidende har valgt at sælge sig selv til Berlingske. Et samarbejde med Jyllands-Posten havde betydet, at Stiftstidende kunne have bevaret sin uafhængighed, siger han.
Ansvarshavende chefredaktør på Århus Stiftstidende, Aage Lundgaard, siger til Ritzau, at en aftale med Jyllands-Posten ville have betydet, at bladet skulle opgive det såkaldte 4S-samarbejde mellem de to andre stiftstidender og JydskeVestkysten og annoncesamarbejdet Metropol, og at den pris var for høj.
"Jeg håber, at vi kan få retableret det gode, sunde konkurrenceforhold mellem Stiftstidende og Jyllands-Posten," siger Aage Lundgaard.
Århus Stiftstidende har længe været klemt alvorligt af Jyllands-Posten, redaktionelt blandt andet af det regionale tillæg JP Østjylland, der udkommer to gange ugentligt, og økonomisk gennem en indædt kamp om annoncekronerne i byen.
Administrerende direktør Chresten W. Reves fra Berlingske-koncernen afviser, at avisfusionen er direkte rettet mod konkurrenten Jyllands-Posten.
"Vi har forhandlet med Stiftstidende om det her i årevis. Men man kan sige, at tiden er modnet på det seneste," siger Chresten W. Reves.
"Fusionen fungerer nu som et bolværk mod Jyllands-Posten - ikke kun økonomisk, også redaktionelt," siger han.
De fusionerede dagblade havde, ifølge Reves, alle en meget uvis fremtid foran sig og vil kun kunne klare sig i fællesskab. Han sammenligner den aktuelle fusion med samarbejdet mellem de tre stiftstidender og JyskeVestkysten, hvor bladene blandt andet er knyttet sammen i et annoncesamarbejde, ligesom der er en fælles nyhedstjeneste i København.
"Den idé har vist sig bæredygtig, og derfor tror vi også, at den kan bære i Østjylland," siger Chresten W. Reves.
Fusionen, der træder i kraft ved årsskiftet, betyder, at aviserne teknisk vil blive fremstillet i fællesskab, og at landsdækkende redaktionelt stof vil blive skrevet og redigeret på fælles sider. Aviserne beholder deres navne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu