Læsetid: 2 min.

Den blindes synspunkt

27. september 1997

En ung mand bliver skudt, blind og forelsket. Og hvad så?

ny bog
Det er et velkendt udgangspunkt, Rupert Thomson har valgt i sin nye roman. Ved at gøre jeg-fortælleren Martin til en - måske - psykisk syg og hallucinerende person opnår han en særdeles utroværdig fortæller, som så kan spille sine spil med læseren. Ofte kan denne teknik føre temmelig langt i retning af hvem-er-gal-og-hvem-er-normal-temaet, men det forudsætter at læseren finder personen værd at høre på. Det gør man ikke her, for selvom Martin ved en ulykke er blevet skudt gennem hovedet, og derfor har tildraget sig nogle gevaldige synsforstyrrelser, er han intellektuelt set en stendød tørvetriller, hvis perspektiver på verden egner sig bedre som sovemedicin end som stof til en thriller.
Fra begyndelsen består problemet i at afgøre, hvorvidt blindheden er fuldstændig, som lægen hævder, eller om Martin er i stand til at se om natten. Læserens interesse er afhængig af denne tvivl. Men i forhold til, hvad der rent faktisk sker, er det fuldstændig ligegyldigt hvilken udvej romanen vælger. Forholdet mellem synet og blindheden forbliver en rent ydre attribut, hvilket undergraver begrundelsen for overhovedet at fortælle. Historien om at finde og miste kærligheden i en forrået og kun glimtvis venligtsindet verden bliver derfor en flakkende og vilkårlig affære.
Voldsom historie
Martin sendes af sin forfatter ud på en slags helvedesrejse gennem de mest nedslående miljøer, som tænkes kan, og forelsker sig i en pige, som måske er stripper. Resultatet er en ind i mellem forvrøvlet fortælling om en mand, som skiftevis er blind, har nattesyn, hallucinerer og modtager fjernsynssignaler med hovedet. Han hjemsøges af konspirationsteorier og ender med at flygte fra byen ud i bjergene.
Historiens bestanddele er død, lemlæstelse, voldtægt, tortur og incest. Hyggelig sag, altså, men desværre aldeles unødvendig. Og der er slet ingen grund til at bruge så mange ord på at fortælle den. Den alt for slappe økonomi betyder, at teksten i lange passager står og brummer i tomgang. Mareridtsscenariernes gotiske undergangsæstetik - Thomsons adelsmærke - bliver uvedkommende, når hovedpersonen blot går rundt og fortaber sig i ulykke og elendighed.
Ung forfatter
Romanen består af tre dele, som alle skramler gennem luderkvarterer og bonderøvslandsbyer et sted i Centraleuropa mod nøjagtig den samme tusmørkefyldte tristesse. Anden del springer tre generationer bagud i tid for at give forhistorien om pigens familie, som er en uhyggelig forsamling afsporede galninge med vold som foretrukken beskæftigelse. Den sidste halvdel af bogen virker strammere end den første, hvilket øger intensiteten til et niveau, hvor læseren godt kan føle spændingen puste ham fjernt i nakken.
Intet forbedres af en tydeligvis sjusket redaktion: Anførselstegn er fordelt med løs hånd og står på umulige steder. Jan Salenko skifter navn til Jan Salenco. Anden del hedder ét som overskrift og noget andet i indholdsfortegnelsen. Og forfatteren er ifølge flapteksten født i 1995.

*Rupert Thomson: Tilfældet. På dansk ved Anita Bay og Christian Bundegaard. 399 s. 350 kr. Tiderne Skifter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu