Læsetid: 5 min.

En by og dens ånd

5. september 1997

Jens Byskov har begået fremragende lokalhistorie med sit dybtgående portræt af den særlige jyske arbejderkultur, der er nøglen bag LEGOs succés

LOKALHISTORIE
Legetøjsgiganten LEGO har et godt image, og det skyldes i høj grad virksomhedens oprindelse i det missionske Billund.
Sådan lyder konklusionen på et fremragende lokalhistorisk værk om Billunds historie fra 1920 til 1980.
Værket giver samtidig et væsentligt bidrag til at forstå de mentale kræfter, der ligger bag den industrielle og handelsmæssig vækst, der præger Midt- og Vestjylland i disse år.
Billund var i første halvdel af dette århundrede en landsby i et af de fattigste midtjyske hedeegne, men omkring århundredeskiftet gik mange vækkelser over egnen, og området omkring Billund har været en af Indre Missions højborge til langt op i dette århundrede.
Det medførte også, at Billund blev et sted, hvor man ikke så nogen modsætning mellem industrialisering og et kristent livssyn.
Det fremgår af bogen om Tro, håb & legetøj skrevet Søren Byskov, der er socialantropolog med speciale i indiske landsbyer. For nogle år siden blev han knyttet til det forskningsprojekt om levekår i Midt- og Vestjylland fra 1700-tallet til vore dage som Grindsted Museum har
igangsat med støtte af Jysk Sparekasse.
Bogen om landsbyfolk og industri i Billund dækker perioden fra 1920 til 1980, og den fortæller kort sagt historien om Billund - og LEGO.
Den jyske selvforståelse
I bogen argumenterer Søren Byskov overbevisende for, at den omgangsform og den opfattelse af det enkelte menneskes rolle i verden, som Indre Mission stod for, kan bruges til at forstå nogle af de sociale mekanismer, der har været fremtrædende i skabelsen ikke blot af det moderne Billund, men herfra kan man også se ind i betydningsfulde dele af moderne danskeres bevidsthed.
Søren Byskov er så heldig, at han kan gøre teorien om den protestantiske arbejdsmoral konkret ved at citere fra den indflydelsesrige pastor C. Skovgaard-Petersens bog om Troens betydning for den der vil frem i verden, der udkom på Lohses Forlag i Varde, 1901.
Heri står der bl.a. at "Troen gør hæderlig, barmhjertig, afholdende, arbejdsom, søndagshvilende og åndelig tryg, rig og stærk."
Den troende så sit arbejde som Guds værk, men uden at sky fremgang og vækst. Den troende fabrikant var hæderlig og barmhjertig og han måtte bestræbe sig på at lave solide produkter som han kunne være bekendt overfor Gud og mennesker.
Skovgaard-Petersen havde stor indflydelse blandt missionsfolk i Danmark, og Søren Byskov påpeger, at meget af det han talte om dengang, ligner dyderne i jysk selvopfattelse i dag.
Ole Kirk
Ole Kirk Christiansen, der købte Billunds maskinsnedkeri i 1916, var en missionsmand, der til fulde levede op til Skovgaard-Petersens krav. Dertil kom, at han også var en mand, der kunne tåle modgang.
Han gik fallit, og værkstedet brændte flere gange, men Ole Kirk genvandt hver gang fatningen og begyndte på en frisk.
Når der ikke var bygningsarbejde at få, lavede han strygebrætter, trappestiger, malkeskamler, juletræsfødder - og den overskydende tid blev brugt til at lave legetøjsbiler af det træ, der blev til overs, og de solgte efterhånden ret godt. Sådan begyndte LEGO.
Ole Kirk var en initiativrig mand, der ikke var bange for at tage chancer, men han var også social, og når der var mange ældre kvinder og enker blandt de ansatte i LEGOs første år, var det ikke kun, fordi de var fri for at skulle passe mand og børn, men fordi de tilhørte en udsat gruppe, som ofte havde svært ved at klare sig i samfundet.
Og da Ole Kirk engang fik mulighed for at flytte fabrikken til byer med bedre infrastruktur, valgte han at blive i sin hjemby, "ikke mindst af hensynet til de folk i Billund, som ellers ville miste deres arbejde."
Et legebarn
Dertil kom, at Ole Kirk hele livet var noget af et legebarn. Han elskede at lave sjov med børn såvel som med voksne.
Indtil langt op i 1950'erne, da LEGO var en stor og moderne fabrik, kunne det ske, at ledelsen og arbejderne tog sig nogle gevaldige vandkampe, så alt andet lå stille så længe. Det gav arbejdet på fabrikken en munter fortrolighed, som umuliggjorde en social distance mellem høj og lav.
Men på samme tid var LEGO også en virksomhed, hvor fabrikssirenen hylede hver morgen kl. 7:30, hvorefter de ansatte begav sig til kantinen for at synge en salme, holde en andagt og synge endnu en salme, før de igen gik hver til sit.
At være åben og fleksibel
Det er denne trofasthed
over for det lokale og det missionske som Søren Byskov på fremragende vis knytter sammen med LEGOs succes. Han skriver således, at nutidens Billund ikke kun er skabt af LEGO-klodsen, men at LEGO-klodsen selv er formet af det samfund, hvori den blev skabt.
Sommetider har man ligefrem en mistanke om, at Søren Byskov er faldet for de charmerende missionsfolk i Billund og deres syn på mennesket som noget, der kan vækkes til nyt liv. Byskov skriver et sted, at ligesom LEGO-klodsen i sig selv er simpel, men fleksibel og animerer til grænseløs fantasi og kreativitet, således forventes det også, at medarbejderne på LEGO er ligefremme, åbne og fleksible, så de kan bruges i mange funktioner i firmaet.
"Ligesom klodsen ikke er noget i sig selv, men i kraft af det, den bliver tillagt eller brugt til udefra, således er mennesket kun noget værd i kraft af den nåde, den mening, som den bliver tillagt af Gud."
De indremissionske dyder
En virksomhed som LEGO kunne naturligvis ikke eksistere ved hjælp af kristne dyder alene. Uden en veludviklet økonomisk sans og evne til at begå sig på det internationale marked, var LEGO ikke blevet den succes det er i dag.
Kristendommen har heller ikke længere den betydning, den havde engang, men det er Søren Byskovs påstand, at de kristne værdier om ærlighed, ydmyghed og arbejdssomhed lever videre uden for deres religiøse kontekst, og således kan LEGO i høj grad takke sit gode image for sin oprindelse i det missionske Billund.
Den velskrevne bog om landsbyfolk og industrieeventyr er solidarisk med befolkningen i Billund, den respekterer deres religiøse baggrund og giver derved et dybtgående portræt af den særlige jyske arbejderkultur, som de traditionelle arbejderpartier har haft meget svært ved at forstå. Alene derved er den et stykke lokalhistorie af meget stor almen interesse.

*Jens Byskov: Tro, håb & legetøj. 295 s. 275 kr. Overgaard Bøger, Grindsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her