Efterårets filmsæson sætter ind med en veritabel storm af festivaler og andre tilbud
Efter at Filmhuset i Vognmagergade i København er kommet op i omdrejninger, kan man i hovedstaden godt have en fornemmelse af, at der er filmfestival året rundt. Ikke alene er Filmmuseets udbud af retrospektive serier blevet udvidet og suppleret med kort- og dokumentarfilm fra husets øvrige institutioner. Man har også etableret en udmærket tradition for at hjemtage de bedste film fra festivaler andre steder i verden.
I starten af september har Filmhuset således vist et bredt udvalg fra dette års kortfilmfestival i Clermont-Ferrand i Frankrig, og senere på måneden bydes på high-lights fra både animations-festivalen i Annecy og Transmedia i Berlin (den tidligere VideoFest).
Copenhagen
Film Festival
Trods disse tilbud kan man godt ærgre sig over, at årets Copenhagen Film Festival er aflyst på grund af uenigheder i FSI's bestyrelse. FSI står for Filmbranchens Samarbejds- og Idéudvalg, og uenighederne går dels på selve festivalens struktur - hvem skal rent praktisk stå for arrangementet - og på profilen. Hvad det sidste angår, er det spørgsmålet, om Copenhagen Film Festival i fremtiden kun skal være et udstillingsvindue for film, der senere får premiere i biograferne, eller om arrangementet også skal have plads til smallere film, der kun vises ved denne lejlighed.
Set med publikums øjne synes svaret at ligge lige for - en festival kun med forpremierer er grotesk tidsspilde - men dét er filmdistributørerne tilsyneladende ikke enige i.
Mens vi venter på en afgørelse, kan vi glæde os over ikke færre end tre nye festivaler.
Open Air, Open Mind
I weekenden 9. til 13. september inviterer Workshopscenen på Holmen i København til Open Air, Open Mind. Idéen er at skabe opmærksomhed omkring kunstskolernes nye placering på Holmen med et arrangement, der tematiserer de fire kunstarter: film, teater, arkitektur og musik.
Der lægges blidt ud med et relativt beskedent program, men det er ambitionen, at Open Air, Open Mind skal være en tilbagevendende begivenhed, der med tiden kan blive mere omfattende.
Fra debutårets program kan nævnes snigpremierer på svenske komedie Adam & Eva af Måns Holmgren og Hannes Holm, Julian Schnabels biografiske film om New York-kunstneren Jean-Michel Basquiat samt James Ellroy-filmatiseringen L.A. Confidential. Fra Danmark vises Lotte Svendsens Royal Blues og Jonas Elmers Let's Get Lost.
*Inf. om Open Air, Open Mind: tlf. 32 68 61 84.
Film fra Syd
Af et helt anderledes omfang er festivalen Film fra Syd, der foregår fra 12. til 18. september i København, Ålborg, Århus og Odense. Faktisk er det anden gang, Film fra Syd afholdes, idet navnet i 1995 var hæftet på en del af Copenhagen Film Festivals program, men det er første gang, arrangementet står på egne ben.
Udbudet er stort og svært at overskue, da de fleste af filmene kommer fra dele af verden, hvis filmkultur vi normalt kun har yderst begrænset adgang til. Programmet omfatter spillefilm fra Argentina, Brasilien, Cuba, Hongkong, Indien, Israel, Iran, Kina, Korea, Mexico, Palæstina, Senegal, Taiwan, Venezuela, Zaire og flere andre steder, og de færreste af instruktørerne vil være kendt af et dansk publikum.
Denne anmelder har haft lejlighed til på forhånd at se to film, der begge skærpede appetitten.
Mohsen Makhmalbaf er Irans betydeligste instruktør, og Film fra Syd præsenterer hele ni af hans spillefilm. En af dem, Salaam Cinema, er en ganske usædvanlig refleksion over filmmediet lavet i anledning af filmens 100-års jubilæum. Makhmalbaf satte en annonce i avisen, der opfordrede amatører til at melde sig til en audition. Man skulle bruge hundrede mennesker, men fem tusind mødte op. I Salaam Cinema følger vi optagelserne, hvor en række håbefulde skuespilleraspiranter krænger deres inderste ud i dét, de tror er prøver. Kun Makhmalbaf ved, at de faktisk er i gang med at lave den endelige film.
Fra Brasilien kommer den sort/hvide Fremmed land af instruktørduoen Walter Salles og Daniela Thomas. Det er en mere ordinær film, en blanding af en road-film og en afdæmpet thriller, ikke uden mindelser om Wim Wenders. En ung mand fra Sao Paolo ønsker at rejse til Spanien for at se San Sebastian, hvor hans mor kommer fra. For at finansiere rejsen påtager han sig en lyssky kuréropgave, der bringer ham til Lissabon, hvor han strander på et hotel og gradvist vikles ind i et net af historier, spundet af omkringdrivende eksistenser med mere eller mindre reelle hensigter.
I forbindelse med Film fra Syd viser Filmhuset i København tillige en serie israelske film.
*Inf. om Film fra Syd: tlf. 35 37 08 72.
Festival of festivals
Den sidste festival, der skal omtales, er, hvad man kunne kalde en metafestival. I dagene 25. til 28. september har en gruppe fra Filmhuset i Århus under overskriften Festival of festivals samlet tres kort- og dokumentarfilm, der alle har vundet priser på andre festivaler i Europa. Altså en slags opsamling af filmenes superliga, der som en overdådig menu af lutter delikatesser serveres for publikum rundt om de århusianske biografer. Også denne festival tænkes som en tilbagevendende begivenhed.
Vægten er lagt på de udenlandske film, men også nationale klenodier som Jørgen Leths Haïti. Untitled, Thomas Stenderups Fredens Port, Jon Bang Carlsens It's Now or Never samt Anders Thomas Jensen og Thomas Villum Jensens Ernst og Lyset er at finde i programmet.
I forbindelse med Festival of festivals vil der blive afholdt seminarer med de indbudte instruktører, og Roosprisen på 25.000 kroner vil for tredje gang blive uddelt til et dansk filmtalent.
*Inf. om Festival of Festivals: tlf. 86 13 28 00