Læsetid: 5 min.

FILM

11. september 1997

*John Badham gjorde både sig selv og John Travolta berømt, da han i 1977 instruerede Saturday Night Fever. Siden har han haft svært ved at gøre sig gældende som instruktør, selvom han ind imellem har ramt lige på kornet. Efter den sorthumoristiske Whose Life Is It Anyway, en ny version af myten om den transylvanske, blodsugende greve Dracula og verdens første techno-thriller WarGames, fulgte en række mere eller mindre interessante action-film, bl.a. Blue Thunder, Bird on a Wire og Den hårde måde. I 87 fik han succes med krimi-komedien Øjne i natten, hvor Richard Dreyfuss, som politimand på overvågning med sin politimakker, bliver forelsket i den kvinde, de overvåger, og hvis storkriminelle eks-kæreste de forsøger at fange. Spillet mellem Drefuss og Emilio Estevez, som makkeren, er sprudlende morsomt, og Madeleine Stowe er dejlig som den belurede kvinde. Badham var så dum i 93 at at følge succesen op med Flere øjne i natten, som var en mildt sagt tumpet og ikke særlig sjov film.
Øjne i natten/ Stakeout. DR1, fredag 22.00-23.55

*Brian De Palma er en af den slags instruktører, som laver fantastiske film det ene øjeblik og forfærdelige det næste. Det skjulte ansigt (Raising Cain) fra 1992 hører til den sidste kategori og er et meget klodset forsøg på at skabe gys ved at udstyre filmens skurk med adskillige personlighedespaltninger. John Lithgow, der må siges at have haft en meget omskiftelig filmkarriere, spiller både originaltitlens Cain, sin egen tvillingebror og sin far - og så vidt jeg husker et par roller mere - og tilsammen giver de udtrykket 'disfunktionel familie' en ny betydning. Lithgow yder en kraftpræstation, men det redder ikke filmen fra at være totalt utroværdig sine steder latterlig. Filmen lovede ved sin premiere ikke godt for De Palmas videre karriere, men i 93 vendte han stærkt tilbage med gangster-dramaet Carlito's Way, og sidste år blev han af Tom Cruise hyret til at instruere den mildt underholdende Mission: Impossible.
Det skjulte ansigt/ Raising Cain. TV2, fredag 23.10-00.45

*Richard Donner, der startede som instruktør på diverse tv-serier og i 70'erne bl.a. lavede gyseren Tegnet og den første Superman-film, har siden skabt sig et navn på action-komedier sammen med Mel Gibson. I de tre Dødbringende våben-film charmerer Gibson som lettere psykotiske politimand, mens Donner synes at have et sikkert greb om både effekter, spil og filmenes overvejende løsslupne humor. Et frugtbart samarbejde som i 1994 resulterede i western-komedien Maverick, hvor Gibson spiller overfor Jodie Foster og James Garner i en historie, der ligeså godt kunne have heddet Dødbringende våben til hest. Gibson er en storspiller, som charmerer, snyder og skyder sig vej til en kæmpe pokerturnering. Gan får følgeskab af en kvindelig lommetyv (Foster i en sjældent morsom og luftig rolle) og en tilsyneladende retskaffen lovmand (Garner), som er meget interesserede i den halve million dollars, der er til vinderen af turneringen.
Maverick. TV2, lørdag 20.10-22.20

*Vincent Ward har i sine to seneste spillefilm brugt mange kræfter på at skildre, hvorledes simple eller forhistoriske mennesker reagerer, når de bliver omplantet til vores moderne civilisation. Undervejs får Ward også mulighed for at satirisere og spekulere en smule over det moderne samfunds lyksagligheder. I Navigator fra 1988 lader han en gruppe middelalder-mennesker dukke op i en moderne storby i deres jagt efter en kur mod pest. I Map of the Human Heart fra 1993, som TV2 viser lørdag, er det en ung inuit-dreng, som rives op med rode og føres til civilisationen. I følge Maltins filmleksikon er det en fascinerende film, som trods en ind i mellem noget tynd historie er seværdig p.g.a. sine nærmest hallucinatoriske billeder og mystiske atmosfære. Jason Scott-Lee, Anne Parillaud og Patrick bergin spiller hovedrollerne, mens Jeanne Moreau er på en kort gæstvisit.
Map of the Human Heart. TV2, lørdag 23.55-01.45

*Kenneth Branagh er vor tids fremmeste Shakespeare-fortolker. Som en anden Laurence Olivier skriver, instruerer, producerer eller spiller han med i snart sagt alle ny-filmatiseringer af den berømte forfatters udødelige fortællinger. Senest imponerede han undertegnede, som godt nok er Shakespeare-analfabet, med sin fire timer lange og noget nær ultimative version af Hamlet. Men Branagh forstår også at håndtere mere tidssvarende materiale, hvilket han ind i mellem Mary Shelley's Frankenstein og Stor ståhej for ingenting har bevist med thriller-dramaet Dead Again og ikke mindst sin pendent til Lawrence Kasdans Gensyn med vennerne - Peter's Friends. En gruppe gamle college-venner mødes ti år efter og udveksler minder og erfaringer, hvilket ikke spænder helt fredeligt og udramatisk af. Fyldt med gode præstationer fra nogle af Englands bedste yngre skuespillere og komiske talenter er Peter's Friends et lige så fuldendt, stærkt og selvstændigt generationsportræt som netop Gensyn med vennerne. Og Branagh beviser, at han ikke behøver de helt store midler for at skabe en vedkommende og fængslende film.
Peter's Friends. DR2, søndag 21.00-22.40

*Henry King er måske ikke et af de mest kendte navne blandt Hollywoods mange instruktører, men han er alligevel manden bag adskillige spændende og elegante film. Og når TV2 mandag nat viser Farligt rygte fra 1951, så gælder det om at hænge på - eller om at programmere videomaskinen - for det drejer sig om intet mindre end en af 50'ernes bedste westerns. Filmen handler om en gunslinger spillet af Gregory Peck, der, overalt hvor han færdes, forfølges af sit ry som værende den bedste og hurtigste med en pistol. Alle de unge hotshots vil duellere med ham, og det synes kun at være et spørgsmål om tid, før en eller anden får ram på ham. Det interessante ved Henry King er, at selvom Farligt rygte er en djævelsk god western, så gjorde instruktøren i sine mere end 50 film sig kun sporadisk i western-genren. Faktisk var han en meget alsidig instruktør, der færdedes hjemmevant i så forskellige genrer som krigsdramaet, musicalen, komedien, action-filmen og melodramaet. En anden af Kings bedste film, Twelve O'Clock High, var et krigsdrama, ligeledes med Peck i hovedrollen.
Farligt rygte/ The Gunfighter. TV2, mandag 00.35-02.00

*Krzysztof Kieslowski har en mager uge med kun én film på tapetet. Det afsluttende kapitel i instruktørens farve-trilogi, Rød, der af flere kritikere opfattes som den bedste af de tre film. Irène Jacob spiller en ung kvinde, som efter at have kørt en hund ned finder frem til ejeren, en pensioneret dommer spillet af Jean-Louis Trintignant, der nærmest er ligeglad med hunden. Livstræt og disillusioneret sidder han i sit hus og belurer sine naboer, og den unge kvinde, som ligeledes savner indhold i tilværelsen, bliver først frastødt, så tiltrukket af muligheden for at følge med i andres privatliv. Et sært fællesskab opstår mellem de to, og efterhånden begynder de så småt at kunne leve igen. Musik og billeder er som altid perfekte, Trintignant er ynkværdig, og Irène Jacob, der også spillede hovedrollen Veronikas to liv, er den smukkeste af trilogiens tre heltinder.
Rød/ Rouge. TV2, onsdag 22.40-00.25

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu