Læsetid: 4 min.

Fødevaremesse inficeret af industrien

5. september 1997

Den store fødevaremesse Bedre mad på Bordet, der afvikles i Øksnehallen i København i den kommende weekend, var tæt på at ende som en skandale. Som et så industri-inficeret arrangement, at ingen levende sjæl i det seriøst kritiske madmiljø ville kunne anbefale arrangementet.
Der er tale om en fødevaremesse, henvendt til forbrugerne, som i Øksnehallen vil kunne boltre sig i som på et "sydlandsk marked" blandt torveboder og smagsboder. Med - vel at mærke - den pointe, at der - påståes det - er tale om fødevarer, der hører til den bedste fjerdedel af danske fødevareprodukter.
Bag messen står reklamefirmaet O. K. Petersen Udstillinger, der ifølge firmaindehaveren (samme Petersen) mener at kunne konstatere en øget kvalitetsbevidsthed hos forbrugerne.
"Initiativet er bengodt. Der er i høj grad brug for den messe, men oplægget var elendigt på flere niveauer. Eksempelvis havde man sammensat en række smagspaneler, som skulle vælge de produkter ud, som skulle repræsenteres på messen. Disse smagspaneler markerede sig ved, at det var industriens egne folk, der skulle gennemføre prøvesmagninger, der indbefattede deres egne produkter," fortæller kokken Claus Meyer til Information.
Protesterede
Han fandt konferenceoplægget så ubrugeligt, at han valgte at protestere på ikke bare egne vegne. Han blev bakket op af organisationer som De Danske Madpublicister, Eurotoques Danmark, Det Danske Gastronomiske Akademi og Slow Food Danmark.
Resultatet blev, at messearrangøren O. K. Petersen inviterede både præsidenten for Det Danske Gastronomiske Akademi og Claus Meyer til at gå aktivt ind i arrangementet. Jan Krag Jacobsen optrådte således torsdag som ordstyrer på en konference om netop danskernes formodede skærpede krav til "spisekvaliteten." Og Claus Meyer fik arrangørens opbakning til at supplere hver af de 22 smagspaneler med en gastronom, så panelet kom til at bestå af tre såkaldte fagfolk og en økonomisk uafhængig gastronom.
Det førte eksempelvis Informations madskribent, Nanna Simonsen, ind i et smagspanel, der skulle udvælge morgenmadsprodukter. Det lykkedes ikke nogen af de testede produkter at stille Nanna Simonsens smagsløg tilfreds, så hun dømte samtlige produkter ud af messen. Den kritiske indsats, der var den eneste af sin karakter, skabte ravage i messeforberedelserne, idet de indmeldte fagdommere havde en mere åben holdning end Informations madskribent. Hun var ganske enkelt alene om ikke at kunne finde egnede produkter blandt de tilbudte.
Underholdning
Nanna Simonsen: "Jeg betragter eksempelvis ikke Chokopops som mad. For mig er det slik, og jeg ville ikke drømme om at give mine børn det som et seriøst tilbud."
"Samtidig undrede jeg mig over, at syv af de ni produkter, jeg prøvesmagte, kom fra den amerikanske storkoncern Kelloggs. Og ikke nok med det: Kelloggs-koncernen havde samtidig en repræsentant blandt de tre fagdommere."
- Er Nanna Simonsen ikke simpelthen blevet brugt som gidsel i foretagendet?
Claus Meyer: "Det er hun lige præcis ikke. For et af mine krav til samarbejdet med O. K. Petersen var netop at få vedtaget, at i tilfælde af en mindretalsudtalelse fra en af gastronomerne, skulle en appelinstans afgøre sagen."
Meyer fik gennemført, at han selv og Jan Krag Jacobsen skulle udgøre appelinstansen. I tilfældet morgenmadsprodukter gik de ikke overraskende ind og støttede Nanna Simonsen i, at cornflakes ikke kan klassificeres som seriøs mad, eftersom det ikke er naturligt, men har fået tilsat vitaminer. I de to herrers sprogbrug hedder sådan et produkt functional food.
O. K. Petersen afviste på madkonferencen torsdag over for Nanna Simonsen, at der skulle være noget odiøst i at have industrifolk siddende i smagspanelerne.
"Nogen vil naturligvis kunne genkende deres egne produkter, men dels er produkterne valgt ud af Dansk Sensorik Center i Jægerspris, dels bliver de produkter, der der udvalgt af prøvesmagerne, efterprøvet af en uhildet forsamling af professionelle smagsfolk, det vil sige folk, der er trænet i at teste bestemte madkategorier," siger han.
Samtlige prøvesmagninger foregår i form af blindtests.
O. K. Petersens siger, at det nu engang er sådan, at de dygtigste fagfolk sider i industrien: "Alle og enhver ved, at produktchefen på Toms Chokolade simpelthen er Mr. Chokolade herhjemme," som han siger.
Konfronteret med den kendsgerning, at han er gået ind i et arrangement uden at kunne vippe industrifolkene ud af prøvesmagningsgrupperne, siger Claus Meyer:
"Panelerne havde været sammensat længe, og jeg kunne jo ikke sige "fyr dem allesammen." Jeg var dybt chokeret over, at O. K. Petersen overhovedet ville imødekomme nogle af vores krav. Han har været overraskende imødekommende, måske fordi han ikke har vidst, hvad det er for en bikube, han er trådt ind i."
"Jeg valgte at gå ind og forsøge at præge arrangementet, fordi - hvis vi ikke gjorde noget, ville messen stadigvæk stå med et kæmpe marketingsbudget og kunne bilde 25.000 mennesker ind, at det, man præsenterer i Øksnehallen, er bedre mad. Jeg ville nødig takket være passivitet være skyld i, at der bliver skabt en platform for kommunikation af usandheder. Noget helt andet er, at det resultat, messen har møvet sig frem til, ikke er skudt helt ved siden af."
En ekstraudstilling af Slow Food-produkter - uhildede udvalgte sublime råvarer - skal ifølge kokken sikre, at forbrugerne ikke opfatter messevarer som de nødvendigvis bedste madvarer herhjemme.
Jan Krag Jacobsen nævnte i sin indledning på torsdagens konference kødbranchen som eksempel på, at en hel branche har indstillet sig på at producere dårlig kvalitet. Nemlig kød, der som vakuumpakket modnes i plastic, i modsætning til kød, der modnes naturligt ved at hænge på en krog i 21 dage.
Til Information fortæller gastronomen, at der ikke eksisterer nogen forskning på området. "Den sidste er fra 1972 og fokuserer på det vægttab, der er i forbindelse med kød, der hænger og tørrer. I det vakumpakkede bevares væsken, men den løber jo bare ud på køkkenbordet. Og smagen i plastic-kødet er voldsomt forringet," mener gastronomernes præsident.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her