Læsetid: 3 min.

Følsom debat om udvidelseaf Århus Havn

30. september 1997

Historisk udvidelse af Århus Havn lagt ud til offentligheden, hvis mening kan afgøre en hel del i valgtider

Erhvervsfolk og interessegrupper, politikere og ikke mindst havnedirektøren i Århus følger ekstra grundigt med i de lokale medier her i efteråret.
Amts- og kommunalvalget nærmer sig, samtidig med at årtiers største anlægsprojekt i den jyske hovedstad er i såkaldt offentlighedsfase.
De århusianske borgere har september og oktober til at komme med indsigelser mod planer om udvidelse af Århus Havn. Og det gør de.
Ikke mindst i den sydlige del af byen, hvor størsteparten af den planlagte udvidelse skal foregå, har de lokale borgere rustet sig til kamp, fordi udvidelsen vil betyde en kraftig forøgelse af den tunge trafik på en i forvejen tæt trafikeret tilkørselsvej til havnen.
Det er den slags modstand, der i tiden op til et lokalvalg kan gøre Århus-borgmester Thorkild Simonsen (S) bekymret.

Udsættelse vil koste
Den planlagte udvidelse af havnen skal strække sig over 25 år, vil fordoble havnens kapacitet til 20 millioner tons gods og er anslået til at koste i alt 2,3 milliarder kroner - knap 100 millioner kroner om året.
Den endelige skitse for udvidelsen skal efter planen vedtages i amts- og byråd i december. Og så skal første spadestik i det storstilede projekt foretages i april 1998, hvor man vil begynde byggeriet af nye ydermoler og ny containerterminal.
Altsammen forudsat, at der ikke dukker problemer op, der kan løbe projektet af sporet.
Borgmesteren har personligt sat sig i spidsen for, at vedtagelsen af planerne sker inden, der rokeres rundt på de lokalpolitiske brikker ved amts- og kommunalvalget.
Han frygter, at beslutningen om udvidelse vil trække i langdrag, hvis det nuværende byråd udsætter sagen, så det bliver et nysammensat byråd, der skal i gang med sagen til januar.
Byens magtfulde havnedirektør, Kaj Schmidt, deler fuldt ud borgmesterens bekymring for en udsættelse og har illustreret sit synspunkt med en melding om, at det vil koste dyrt, hvis ikke Århus By viser handlekraft og går i gang med at udvide til næste år.
Handlekraft kan ifølge havnedirektøren være at benytte flertallet i de politiske organer - uagtet om det bliver et lille eller et stort flertal.
Men selv om borgmesteren trækker sig tilbage efter valget, og selv om han med 15 socialdemokrater i byrådet ikke mangler meget i et flertal under alle omstændigheder, vil han nok vare sig for at gennemføre et projekt i milliard-størrelsen uden et solidt flertal.
Og med to mindretalsudtalelser om havneplanerne fra Enhedslisten og SF, der til sammen har fem pladser i byrådet, er der nogle problemer, der skal tackles af banen først.

Løs trafikproblemet
Den århusianske venstre-fløj spørger, om en så stor udvidelse af havnen er nødvendig og hæfter sig blandt andet ved, at den planlagte fordobling af havnens kapacitet betyder, at lastbilstrafikken ad de to hovedtilkørselsveje bliver intensiveret.
Først og fremmest i den sydlige del af af Århus på Marselis Boulevard, hvor det for beboerne i boligområderne betyder ikke mindst mere støj.
Kommunens embedsmænd udarbejdet tre løsningsforslag, der skal løse problemet med vejadgangen til havnen, og kommunens havneudvalg hælder selv til den billigste løsning, hvor man opstiller støjskærme langs vejen.
Men venstrefløjen ønsker u undersøgt, hvorvidt man kan transportere godset til og fra havnen på skinner. En sådan undersøgelse tager tid - og den er knap, hvis principbeslutningen om havneudvidelsen skal tages i Thorkild Simonsens tid som borgmester.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu