Læsetid: 3 min.

Kvantemekanisk kærlighed

6. september 1997

Balls & Rupies byder på så hylende morsom elektron-mimik, at forestillingen burde
indgå i rusintroduktionen på alle naturvidenskabelige studier

PERFORMANCE
Partikler eller bølger - det er et af spørgsmålene i kvantemekanikken. Men spørgsmålet er også blevet hele den bærende struktur for Claus Beck-Nielsen og Rolf Heims stykke Balls & Rupies.
Ud fra Bohrs indsigt i kvantemekanikkens afgørende 'både-og' - altså forståelsen af fænomenet med partikel og bølge på samme tid - har 20th Century Ghost skabt en både intelligent og poetisk forestilling om to mennesker, der grundlæggende er vidt forskellige og dog ens på samme tid. Om to mennesker, som vil det samme - men blot på diametralt modsatte måder.
Begge to vil de lære verden at kende. Fysikeren David (Kim Nørrevig) vil gå på livsopdagelse gennem basale, målelige, fysiske sammenhænge, mens hippiedrømmeren Benedicte (Suzanne Jacobsen) vil undersøge eksistensen gennem euforiserende stoffer og mødet med åndelighed og fattigdom i Østen.
De vil have hinanden, men da de slår plat og krone om et liv i 70'ernes København eller eksotismens Østen, splittes de alligevel. De vil hvert deres - og samtidig kan de aldrig helt glemme hinanden. For David holder fast i sit: "Jeg vil vide, hvad det er, jeg går ind til" - og Benedicte svarer til stadighed: "Så må du gå ind og se efter!"
Som tilfældet nu engang er, kommer de til at mødes flere gange gennem livet - som to bølger, der uvægerligt kommer til at støde sammen igen og igen. Hvert møde bringer dem ud på endnu en adskillelsesrejse - på vej mod en ny tilstand. Herfra drages de igen mod hinanden, men så snart de mødes, søger de væk igen... To komplementære personer, som udsættes for kærlighedens praksis og luner - altimens David skriver på sit speciale om 'ubestemthedsrelationer'...
Elektron-mimik
Men dette avancerede plot er kun forestillingens kerne. Udenom cirkler Bohr selv (Kristían Ingimarsson) i så hylende morsom og tegneseriepræcis en elektron-mimik, at forestillingen burde indgå i rusintroduktionen på alle naturvidenskabelige studier. Og også Gandhi dukker op i egen fastende person (Claus Beck-Nielsen) i gang med sine adfærdsmæssige undersøgelser af livets modsætninger, der bringer ligeså kryptiske og paradoksale svar som Bohrs.
Og så er der fysikkens frygtede, uregerlige undtagelse i form af den evige døgnkioskejer (Birger Persson), hvis tilfældige adresse bliver endnu et uafviseligt mødepunkt på livsrejsen.
No problem
Som i sine tidligere forestillinger blander Claus Beck-Nielsen både skuespil (omend ingen af performerne er store taletalenter), koreografi, video, dias, tavler, musik og lys.
Og hans forestilling boltrer sig uhæmmet i både tid og rum. Fra Indien til London - no problem. Fra virkelighed til drømme - no problem. Fra togrejser til long distance- calls - no problem. Og inddragelsen af tekniske fif er lykkeligt nok så uventet, men også så genialt pudseløjerlig, at den ikke virker søgt, men tværtimod ekstremt opfindsom. Og så kan han ikke lade være med at re-introducere sig selv fra tidligere forestillinger, både som Andy Warhol og som Lenin. Men det virker!
Teksten boltrer sig både i banaliteter og dybsindigheder. Men det afgørende trick er en højkomisk dialog, hvor den ene persons replikker viser sig at dukke op igen flere gange gennem stykket, vel at mærke i vidt forskellige situationer, med forskellige samtalepartnere og om vidt forskellige emner. Sådan laver man synlig dramaturgi!
Og sådan laver man også selvironisk teater - og teater, der snerter. En af replikkerne lyder for eksempel: "Det mest fantasiløse og småborgerlige, man kan være - det er kunstner."

*Balls & Rupies. Tekst: Claus Beck-Nielsen og Rolf Heim. Instruktion: Rolf Heim. Scenografi: Mette Udsholt. Lys: Pernille Plantener Jensen. Video: Mette Buller Carlsen. Musik: Ian Brodersen. 20th Century Ghost i Kanonhallen til 15. september

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her