Læsetid: 3 min.

Ole Vig: Lærer-monopolet skal væk

26. september 1997

Undervisningsminister Ole Vig Jensenlægger op til at bryde med læreruddannedes eneret
på at undervise i folkeskolen

"Skoleloven skal ikke være en hindring for udvikling. Gode, fremadrettede initiativer til gavn for børnene skal ikke bremses af en i øvrigt god lov", sagde ministeren på en konference om børns "Leg og Læring", som var arrangeret af Danmarks Lærerhøjskole i Skive.
Ministeriet får ifølge ministeren en lang række henvendelser fra kommuner, som gerne vil ændre skolebørnenes første år i skolen og børnehaveklassen, så der bliver større sammenhæng mellem timerne i børnehaveklassen, skolefritidsordningen og selve undervisningen.
Det kan blandt andet ske ved at inddrage pædagoger mere i undervisningen i de første klasser og til gengæld lade lærere træde ind i børnehaveklasserne. På den måde kan en del af børnenes dag være en blanding af leg og undervisning. Men her støder kommunerne mod to problemer, siger undervisningsministeren:
"For det første bestemmelserne om skoledagens længde. Her kan jeg dispensere ifølge loven, og jeg forudser, at der vil blive søgt og givet en lang række dispensationer i den kommende tid. Men den hårdeste knast er uddannelseskravet i loven. Det siger, at pædagoguddannede må undervise i børnehaveklassen, mens læreruddannede underviser fra 1. klasse. Og bestemmelserne er her urokkelige," sagde undervisningsminister Ole Vig Jensen, som lagde op til at spørge forligspartierne bag skoleloven, om der kan aftales en ændring.
Tilsagn fra SF
Allerede samme aften fik han under en paneldebat tilsagn fra SF.
"Ser man det ovenfra, har vi indrettet os helt tosset, med opdelingerne fra en svunden tid i børnehave, børnehaveklasse og skole. Det handler om, at børnene skal bevare lysten til at lære og eksperimentere og have nogle elementære færdigheder. Det drejer sig ikke om at vælge mellem bongotrommer og indlæring, sådan som Frank Dahlgaard mener. Og så må der meget gerne komme nogle nye typer ind i folkeskolen. Der er ved at blive lærermangel. Det er alle tiders chance, lad os udnytte den," grinede Steen Gade, som selv er læreruddannet.
Emnet for konferencen var en bedre sammenhæng mellem leg og læring, mellem skole og fritid. Hvordan det konkret skal foregå, er der mange bud på. Men det er under alle omstændigheder et hedt emne i skolekredse. Det kunne blandt andet ses af, at arrangørerne havde regnet med omkring 150 tilmeldinger, men fik 650 både lærere og pædagoger. Alle var enige om, at det gælder om at få et samarbejde i gang.
Upopulær mand
Dagens mest upopulære mand blev næstformand i Danmarks Lærerforening, Tom Egholm, som fastholdt, at lærerne skal stå for undervisningen, og at lærerne bedst kan samarbejde med de pædagoger, som er organiseret i Danmarks Lærerforening (det er dem, som underviser i børnehaveklasserne, red.). Det skumlede mange af deltagerne over i pauserne.
Formanden for Skoledirektørforeningen, Bjarne Pedersen fra Helsingør kommune, talte også på de fagpolitiske problemer i et større samarbejde mellem lærere og pædagoger:
"Organisationerne må hæve sig op over deres fagstridigheder og se på, hvordan børnene får en god hverdag. Derfor er det skuffende, at BUPL præsenterer et oplæg til en god skolestart, som alene fokuserer på at proppe flere pædagoger ind i skolerne. Og ligeså skuffende er det, at lærerforeningen er så forandringsresistent," sagde skoledirektøren og høstede tordnende klapsalver.
I en paneldebat var han placeret midt imellem repræsentanterne fra de to organisationer og fik fratvunget dem et løfte om, at der gerne må komme pædagoger ind i skolen - og lærere ind i børnehaverne. Det fik ham til at smile:
"Dette er en historisk aften. Den 24. september vil blive husket af alle børn som dagen, hvor Tom og Bente (Tom Egholm og Bente Sorgenfrey, red.) blev enige om at skabe et bedre børneliv. Jeg er meget glad for at have været til stede i dag," smilede Bjarne Pedersen.
Børneministerium
Men han var dog ikke mere tilfreds, end at han mente, at forbrødringen også skulle finde vej til Christiansborg i form af et børneministerium. I dag ligger skolen under Undervisningsministeriet, medens børneinstitutionerne hører under Socialministeriet.
Han - og andre i debatten - gik også ind for, at der skulle være et fælles uddannelseselement i læreres og pædagogers uddannelse, for eksempel et første år, som de studerende så siden kunne vælge videre fra.
Men længere skulle man heller ikke gå. Det er vigtigt med to faggrupper, mente de fleste oplægsholdere fra skoleverdenen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu