Læsetid: 5 min.

Radio big bandet i New York

15. september 1997

Danmarks Radios jazz-tv fortsætter i 1998: Programmer om big bandet i New York, Bill Evans i København og NHØP i pladestudiet er på vej - Plus mere om Blue Note og Verve

Da Radioens Big Band i sommer deltog i JVC-jazzfestivalen i New York, havde DR et tv-hold med til at følge orkestret i byen. Det er der kommet en musikreportage ud af, som bringes i tv omkring nytår. Men der er flere andre spændende jazzprogrammer på vej i tv, ikke mindst efter at der i sidste uge blev givet grønt lys for en fortsættelse i 1998.
Mens litteratur- og kunstelskere,, som man ved, kan have deres høns at plukke med DR, fordi de synes at institutionen negligerer områder som de holder af, ligger jazzfolk således fortsat mere lunt i svinget. Sådan har det langt fra altid været; det er kun nogle år siden at jazzprogrammer i tv var noget nærmest ikke-eksisterende.
Men siden 1995 har der været regelmæssige programmer, deriblandt en delvis enestående række optagelser fra koncerter med amerikanske solister og orkestre, ofte med optagelser som DR havde foretaget, men som ikke tidligere var blevet udsendt. Dertil er så kommet nye optagelser, og uden for den faste turnus har der været plads til særlige programmer, som f.eks. de to timelange fra en Stan Getz-koncert i München i 1990.
Ikke mindst siden DR2 startede sidste år, har jazzmusikken haft betryggede vilkår med programmer tidlige fredagsaftener, genudsendt sene mandage på DR-TV. Henrik Iversen fra jazzredaktionen mener da også at det ville se tyndere ud, hvis det ikke var for DR2, hvor programpolitikken netop bevidst giver plads for den type smalle programmer som jazzudsendelserne regnes til.
Tema-aften om
Blue Note
Blandt de mest spændende programmer i dette efterår er en tema-aften på DR2, hvor man i små tre timer beskæftiger sig med det berømte grammofonselskab Blue Note. Det startede i New York i 1939, men har rødder helt tilbage i Weimar-republikkens hotklub-bevægelse. Programmet er da også en fælles tysk-dansk-amerikansk produktion, hvor DR har bidraget med nogle af sine mange arkiv-optagelser med Blue Note-kunstnere. Det bliver den 8. november.
Noget af en oplevelse skulle det blive at gense koncert-optagelser med pianisten Bill Evans. DR har også flere studieprogrammer liggende med Evans, men da det er kontraktmæssigt dyrere at genudsende studie- end koncert-produktioner, har det hidtil været for bekosteligt at tage fat på den type materiale.
Af ny-produktioner kan ventes reportager fra danske pladestudier, hvor Jens Winther indspiller med en ny gruppe og Niels-Henning Ørsted Pedersen arbejder med gæstesolister, bl.a. Phil Woods. Der planlægges også optagelser fra Copenhagen Autumn Jazz i november (forhåbentlig Bill Frisell?), og fra udlandet kommer to Euro-Jazz programmer med bl.a. Joshua Redman og Ray Charles.
For 1998 ligger programmerne endnu ikke fast, men der skulle i hvert fald blive 18 nye programmer, formentlig hver anden uge, men kun få repriser og kun koncerter. Så jazzfolk kan godt fortsat have video-båndoptagerne klar.
Blue Note-P.S.
Som et apropos til det kommende tv-program om Blue Note og til min klumme om selskabet 18. 8. er der nu udkommet den cd med Dexter Gordon, som jeg nævnte i klummen for 4 uger siden. Det drejer sig om live-optagelser fra Jazzhus Montmartre i Store Regnegade i juni 1967, produceret af Per Møller Hansen for Danmarks Radio, men aldrig udsendt før Ib Skovgaard nu har fået dem ud på Blue Note.
På dansk Blue Note i første omgang, men senere givetvis også på den amerikanske etikette, hvor denne musik helt klart hører til (i modsætning til visse andre danskproducerede Blue Note-plader). Optagelserne er gjort tre uger før de velkendte med Gordon i Montmartre, som nu findes på tre Black Lion-cd'er, og mens Gordon på dem akkompagneres af husrytmegruppen med Kenny Drew, Niels-Henning Ørsted og Al Heath, har vi i stedet for de to sidste Bo Stief og Art Taylor på Blue Note's The Squirrel (857.302-2/66 min.).
Vi er ikke vant til at høre Gordon med Taylor bag sig, og det eksplosivt fremdrivende trommespil fremkalder næsten feberhede tenor-improvisationer, ligesom der spilles hurtigt i tre af de fire stykker, Gordons Cheese Cake og de to blues, Sonny Rollins' Sonnymoon For Two og Tadd Damerons titelummer (for første gang på plade med Gordon). Som kontrast er der så balladen You've Changed med Gordon og især Drew fra deres mest lyriske side.
... og et Verve-P.S.
I min klumme den 21. juli omtalte jeg plademærket Verve's store genudgivelsesprogram i serien Master Edition, i første omgang 20 cd'er i digitalt og redaktionelt forbedrede udgaver, ofte med supplerende takes og noter. Dermed er alt imidlertid ikke sagt om genudgivelser på Verve. Af tre af navnene i Master Edition-serien foreligger således også andet materiale i en anden form.
Med organisten Jimmy Smith er f.eks. to af hans bedste lp'er, Got My Mojo Workin' og Hoochie Coochie Man fra midten af 60'erne, samlet på én cd (533.828-2), som i Smiths rytmisk knivskarpe orgelspil og hæse sang henter inspiration hos Muddy Waters og soulmusik med overdådigt resultat, især når han ikke har orkester-baggrund, men kun trio. Af Dizzy Gillespies big band fra midten af 50'erne findes dobbelt-cd'en Birks Works (527.900-2), som samler tre lp'er (World Statesman, Dizzy In Greece og Birks Works) plus diverse hidtil uudgivet materiale, Gillespies vægtigste produktion fra dette tiår.
Og med Stan Getz er overført fire lp'er (West Coast Jazz, and the Cool Sounds, The Steamer og Award Winner) plus forskelligt uudgivet til 3-cd-albummet East of the Sun: The West Coast Sessions (531.935-2). Det er ikke Getz' allermest interessante materiale, men disse sessions med næsten samme kvartet- eller kvintetbesætning fra 1955-57 byder alligevel næsten uundgåeligt på superbt tenorspil og smukke indsatser fra pianisten Lou Levy.
Og meget mere er på vej fra Verve: yderligere ti cd'er i serien Master Edition, andre ti i Elite Edition (med begrænset oplag), fem cd'er med Ellington og Fitzgerald på Rivieraen i 1966, tre med Stan Getz og Chet Baker i Stockholm i 1983, og tre med alt af Armstrong og Fitzgerald. God appetit!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu