Læsetid: 4 min.

Tele Danmark glemte 128 abonnenter

5. september 1997

I går kunne De i fem timer ikke ringe til Information. Men det er ikke Tele Danmarks fejl, siger regionschef Claus Jeppesen. Det er de andres

fra vor helt egen verden
Klokken 9.51 i går brød
den digitale telefonforbindelse ISDN 30 ned for cirka 1.000 abonnenter hos Tele Danmark i København. Linien er vigtig for Information, fordi den varetager al indenlandsk kommunikation.
10.25 virkede linien igen, men ikke for cirka 128 abonnenter, deriblandt Information, der måtte vente til cirka 14.40.
En bus, som det digitalt hedder, blev ikke sluttet til før op ad eftermiddagen på grund af en fejl, som Tele Danmark var kede af, fortalte en servicemedarbejder til bladets servicechef, Leif Gram.
Han husker tydeligt beklagelserne, siger han. Og undskyldningerne for fem timer uden forbindelse til læsere, abonnenter og kilder.
Men Tele Danmarks medarbejdere taler tilsyneladende ikke så meget sammen, for regionschef Claus Jeppesen fortæller senere en helt anden historie, der involverer konkurrenten, det svenske Telia, hvor Information køber udlandstelefoni og internetopkobling. Nu var fejlen nogle andres.
Tåler ikke afbrydelser
"Nu igen," tænker chefredaktør Nielsen træt, da han konstaterer en død telefon. Og han ærgrer sig - ikke mindst på grund af pressemeddelelsen på hans bord. Den er fra Tele Danmark Erhverv, der fortæller om de seneste internationale erobringer. Nielsen kan ikke engang ringe til bageren.
Det er tredje gang på seks uger, at journalisterne og deres kilder er afskåret fra at ringe til hinanden. For slet ikke at tale om læserne.
"Et dagblad kan simpelthen ikke tåle at være afskåret fra læsere og kilder i en dag. Det her er endnu et eksempel på, hvor grotesk liberaliseringen af telesektoren forløber. Selskaberne er i hård konkurrence og belaster systemerne alt for hårdt for at holde prisen nede. Samtidig har vi udlandstelefoni hos svenske Telia, og på grund af konkurrencen snakker selskaberne ikke ordenligt sammen," siger chefredaktør Jørgen Steen Nielsen.
Alle ringer til Leif
Servicechefen Leif Gram har knapt tid til at lade sig interviewe, da han bliver bedt om at kommentere det kaos, han er i gang med at rede ud. Alle ringer til Leif, når telefonerne er døde. De 30 linier til 200 numre skal virke nu, lige meget hvad. Ingen bryder sig om årsagen, så Leif stresser og forsøger at klare problemerne med mobiltelefoner og nødnumre.
"Bare fordi vi køber udlandssamtaler hos Telia, prøver de at tørre den af dér hver gang. 'Det er jeres eget system', sagde de den 27. juli. Men det var Tele Danmark. I dag (i går, red.) ringer en tekniker til mig 20 minutter i tre. Han er ked af det, fordi de glemte at koble 128 abonnementer på, da den digitale linie blev sat i gang. Det her er Tele Danmark og ikke en skid andet. Og fejlene tager oven i købet længere tid at opdage, fordi de ikke vil erkende dem. Selv fejl, de tidligere har erkendt, nægter de, når jeg ringer nu," smiler Leif overbærende.
Det er de andres skyld
"Klokken 9.51 konstaterer vi et brud, og klokken 10.25 er fejlen rettet," siger regionschef i Tele Danmark, Claus Jeppesen.
"Men du har jo en oplevelse af, at der stadigvæk er fejl på omstillingsanlægget efterfølgende. Det, vi kan se i vores ordresystem, det er, at I har et omstllingsanlæg, der er leveret af Telia. Og det, der formentlig er sket her, og nu gætter jeg lidt, er, at efter den her afbrydelse så er det ikke kommet op at køre igen," siger Claus Jeppesen til Information.
- Så det er i virkeligheden Telias fejl?
"Korrekt, jah fejl, man kan sige, at det jo er Telia, der har serviceansvaret... Et almindeligt telefonanlæg, det vil kunne genstarte sig selv. Vi var nede i 34 minutter og det var en større fejl, der omfattede omkring tusind kunder."
- Men vores servicechef fortæller, at en Tele Danmark-medarbejder ringede til ham og sagde undskyld, at I glemte at koble os til?
"Det er jo en ny oplysning. Den fejl, jeg beskrev, var den, jeg kunne se i vores log."
- Hvordan kan du så være sikker på, at det, du fortæller mig, er rigtigt? Hvorfor ved du ikke det her?
"Jeg kan kun sige, hvad vores edb-udstyr registrerer. Vi kan jo ikke komme det nærmere. Men vi vil undersøge det, og så må jeg vende tilbage senere. Den mulighed er der jo, når der er mennesker involveret, så kan der ske fejl," siger regionschef Claus Jeppesen.
Snakket i graven
Men fejlene ærgrer ikke desto mindre Informations administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen.
"Tele Danmark risikerer at blive snakket i graven af erhvervslivet," siger han og henviser til 300 nye abonnenter, som bladet fik tirsdag.
"Det tal når vi nok ikke i dag med et telefonsystem, der er brudt ned fra morgen til eftermiddag. Tro mig, hvis vi kunne købe indenrigstelefoni andre steder, så gjorde vi det. Vi har allerede flyttet udland og internet til det svenske Telia. Og det er da åndssvagt at bruge deres kabel til Sverige for at få lov at tale med udlandet. Men det virker næsten altid, og når det går
i stykker, kan vi ringe til
nogen, der kommer med det samme og løser problemet hurtigt," siger Henrik Bo
Nielsen.
"Vi spilder en masse arbejdstid med at tilrigge nødløsninger. Samtidig er vi en avis, der bruger mange free-lancere; vi kan ikke engang komme i kontakt med vores egne medarbejdere. Alle vores regninger bliver betalt via telefonnettet. Vi kører kampagne for nye abonnenter, og de ringer i hundredevis. Det er utroligt, at en erhvervskunde bliver behandlet så dårligt og i andre virksomheder er det også et problem, det fremgår ikke mindst af pressen. Al den debat om Tele Danmarks elendige service, tror jeg, vil ende med, at vi taler dem i graven. Det er ikke til at sige, hvor meget vi har mistet på grund af det her," siger Henrik Bo Nielsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her