Læsetid: 3 min.

Tunnel giver ingen miljøgevinst

23. september 1997

Trafikken med tog under Storebælt er vokset brat. Men trafikken med fly, katamaran og færge er ikke taget af, siden tunnelens åbning

Tunnelen under Storebælt er en succes for DSB's billetsalg. På de første 100 dage er der 769.651 flere end sidste år, der har taget med tog mellem Sjælland og Fyn, oplyser DSB's informationsafdeling. Det er 60,3 procent mere end sidste år ved samme tid.
Men fordelen for miljøet udebliver. Der kører flere tog, men der flyver ikke færre indenrigsfly. Der kører ikke færre biler. Der sejler ikke færre færger. Der er flere, der rejser med de mest energislugende færger, Catlinks katamaraner over Kattegat.
Da politikerne i sin tid vedtog den faste forbindelse over Storebælt, besluttede de - efter lang diskussion om fordelene ved en tunnel eller en bro - at lave begge dele. Men tunnelen skulle have tre års forspring for at tilgodese den kollektive trafik og miljøet.
Nu kan de første resultater måles. Passagertallet med DSB er som nævnt steget fra ca. 1.275.000 til lidt over 2 millioner de første 100 dage (juni, juli, august og lidt af september). Målsætningen for DSB var 960.000 flere passagerer inden udgangen af året, men det tal bliver nået inden udgangen af september, venter DSB.
Togtrafikken er den mindst energiforbrugende transportform mellem Øst- og Vestdanmark. Og energiregnskabet bliver endnu bedre på grund af høje belægningsprocenter i togene. Det tæller på plussiden, både for den lokale luftforurening og den globale effekt på klimaet, CO2-udslippet.
Men kun hvis andre transportmidler indskrænker driften.
Det sker ikke.
Flere tomme flysæder
Københavns Lufthavne kan ganske vist melde om lidt færre indenrigspassagerer. En nedgang på seks procent i juni, halvanden procent i juli og otte procent i august. I alt 41.000 færre indenrigspassagerer.
Men det betyder bare flere tomme sæder i luftrummet. De tre flyselskaber, der står for indenrigsflyvningen i Danmark, siger samstemmende til Information, at de ikke har indskrænket driften og ikke agter at gøre det - bortset fra en mindre beskæring af Mærsk Airs flyvninger til Beldringe ved Odense.
Hos SAS siger pressetalsmand Jens Peter Skaarup: "Vi taber ikke passagerer. På ruten til Aalborg har tunnelen ikke haft nogen virkning. På ruterne til Karup og Århus har vi mistet en smule, men det er svært at sige om det skyldes DSB's gratisbilletter, sommerferien eller tunnelen. Under alle omstændigheder er nedgangen i passagertal mindre end 10 procent."
"Tre fjerdedele af SAS' indenrigskunder er professionelle rejsende (erhvervsfolk, politikere og embedsmænd)," tilføjer han. "De deltager som regel i møder i dagtimerne og for dem tæller det mest at spare tid om morgenen og sidst på dagen, så de kan have et normalt familieliv. De betaler jo ikke selv deres billetter, og deres alternativ er næppe toget, selv om det er blevet lidt hurtigere, men snarere bil og CatLink."
Cimber Air vil fortsætte med uændret fartplan, oplyser selskabets kontor i Sønderborg. Cimber Air flyver både til Sønderjylland og til Århus, Aalborg og Karup.
Mærsk Air vil heller ikke skære ned på flyvningerne, oplyser Marita Petersen i selskabets informationsafdeling. Bortset fra at man nok til efteråret vil nøjes med at fortsætter med sommerfartplanen på ruten til Odense. Det betyder nogle få afgange mindre på Danmarks korteste indenrigsrute. Maersk Air har konstateret en svag nedgang, ca. 10 procent, på Odense-ruten og en lille nedgang på ruten til Billund, men mener, det er for tidligt at gøre regnebrættet op, siger hun.
Samme biltrafik
DSB's nye kunder kommer tilsyneladende ikke fra privatbilerne. Efter at tunnelen er åbnet har Vejdirektoratet talt trafikken nogle gange på motorvejen lige uden for færgelejerne i Halskov færgehavnen i Halskov. Der er ikke sket noget fald, siger civilingeniør Niels Peter Albrechtsen i Vejdirektoratets statistikafdeling.
Og i A/S Storebæltsforbindelsen siger markedschef Lars Møller, at der ganske vist ser ud til at være et svagt fald i antallet af biler over Storebælt, ca. fem procent, men til gengæld er antallet af biler med Kattegatruterne, som er mere energikrævende, steget med fem procent.
Alle de nævnte personer tager det forbehold, at tallene skal analyseres nøjere og samles ind over en længere periode, før man kan udtale sig sikkert.
Men indtil nu er konklusionen: DSB's persontrafik er vokset 60 procent. Det svarer til et spring opad på 10-15 procent - uden at nogen af de andre ruter hidtil har sparet på energien.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu