Læsetid: 3 min.

Udenfor banen

9. september 1997

Ny bog giver indblik i fodboldsupporternes verden

NY BOG
Inden for de sidste 10 år er der sket en markant ændring i det danske fodboldpublikums størrelse og adfærdsmønster.
Indtil midten af 80'erne stod undertegnede altid hver anden søndag og gloede på Odense Stadion. Nærmere bestemt oppe i højre hjørne af ståtribunen, deroppe hvor OB's mest trofaste fans holdt til. De kom til alle OB's hjemmekampe, ikke så meget for at se OB klumre rundt, men for at mødes med vennerne og ryge sig skæve. Det var de tider, hvor Vejle altid bankede OB i Odense og OB altid bankede Vejle i Vejle. Det var med andre ord hyggeligt at gå til fodbold.
Nu er der andre tilstande. Der er sat hegn op, nummererede siddepladser, organiserede fans med bannere, sange og romerlys, og modstanderne, de har også egne fans med. Og man kan ligefrem opleve en udsolgt Parken, når FCK møder Brøndby.
Arne Lundemand synger ikke længere OB til tops, ja det eneste der er tilbage fra midt-80'erne på Odense Stadion er pølsevognen og Lars Høgh.
Hyggen er skiftet ud med spænding og intensitet. I takt med at der er kommet mere mediedækning, er pengene blevet større, spillet bedre. Varen er blevet lettere at sælge, det er blevet attraktivt at gå til fodbold. Det er både på og udenfor banen blevet mere professionelt, og også mere underholdende.
Og ud af det er på ganske få år opstået en stærk supporterkultur, ikke mindst Brøndby Support, der med sine over 15.000 medlemmer er Nordeuropas største af sin slags.
Supportere skaber fest og stemning. De synger, har flag og konfetti. Når Faxe-tribunen på Brøndby Stadion hilser spillerne velkommen, føler man sig hensat til Nou Camp. For 10 år siden var det kun knap 2000, der gad at se klubben på Vestegnen spille. Fodboldpublikummet skråler sange som englændere og brænder fyrværkeri af som i Sydeuropa. Der er med andre ord kommet et internationalt snit over den hjemlige Superliga, måske ikke ligefrem i Herfølge og Ikast, men i hvert fald i København og Århus.
Stemning og fællesskab
Nu er dette fænomen blevet underlagt den uundgåelige analyse, af tre sociologer fra Aalborg Universitet. I en klar, overskuelig men ikke overfladisk gennemgang har Kenneth Damsgaard, Poul Dengsøe og Steffen M. Jensen i bogen "Det handler ikke om at vinde..." kigget nærmere på de træk, som kendetegner en dansk fodboldsupporter.
De tre forfattere undersøger udfra spørgeskemaer og interviews hvorfor folk går til fodbold, og hvem der gør det.
Mere end selve spillet er det stemningen, fællesskabet, søgen efter en identitet og dyrkelse af faste ritualer, som lokker på supporteren. Heri finder han en sikkerhed og et tilhørsforhold, et fast ståsted, som er vanskeligere at finde i den turbulente hverdag.
Forfatterne fremhæver det vigtige, at en fodboldsupporter ikke tager til fodbold for at slås med andre fans, som mange måske tror. Det er kun en lille kerne af uønskede elementer, som går over stregen. Dem, som medierne er så vilde med at fokusere på og som påvirker vor jusitsminister, så han truer med at lave særlove, som han gør mod alle andre, som ikke lige passer ind i samfundsmønstret.
Det er snarere massedyrkelsens psykologi, man finder hos fodboldpublikummet. De samme mekanismer, som træder i kraft hos publikum til store rockkoncerter, Roskile Festival og Tour de France.
Det er nøgternt og sobert skrevet af de tre forfattere, ikke i et sprudlende sprog, som Per Høyer Hansen og Henrik Juul Hansen, hvilket heller ikke er meningen, men afleveret som en rigtig god og saglig hovedopgave.
Efter endt læsning af bogen, ved man nøjagtig hvilken type tilskuer man er. Og lad os så komme til fodbold!

*Kenneth Damsgaard, Poul Dengsøe og Steffen M. Jensen: Det handler ikke om at vinde... 141 sider. 168 kr. Forlaget Hovedland

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu