Læsetid: 5 min.

Det værste er, når nogen rækker tunge

19. september 1997

I 2.v på Hellig Kors Skole er eleverne niveaudelt i fire grupper for ikke at spilde deres tid

BLÅGÅRDS PLADS
"Søde børn, her lugter af madpakker, der ikke er blevet spist."
Klasselærer Dorte Johannesen skaffer sig ørenlyd i 2.v og åbner et vindue ud til det fri.
Efter en kort og mild bebrejdelse - hun peger på tavlen og siger: "Ibrahim, hvorfor har du tegnet rundt om det her? Det er da dumt!" - går hun hurtigt i gang med at fordele arbejdsopgaverne. Timen over middag er ikke et af de lange 90 minutters moduler, og der går tid med at finde tingene frem og rydde dem væk bagefter.
Klassen er inddelt i fire faste grupper - Dino, Jaguar, Nul og Basket - efter deres niveau som læsere:
"I klassen var der en, der læste, allerede inden han gik ind ad døren til skolen, mens der er andre, som ikke kan bogstaverne endnu," forklarer Dorte Johannesen bagefter.
Gruppeinddelingen er også praktisk, fordi elever fra den gruppe, der har de dårligste læsere, flere gange om ugen er væk fra de ordinære timer for at deltage i specialundervisning.
Ikke spilde tiden
"Hvis jeg deler dem op, kan jeg give børnene det, der passer til dem. Jeg har før oplevet, at jeg har spildt børns tid, hvis jeg har kørt klasseundervisning."
Dorte Johannesen er ikke bange for, at gruppeinddelingen cementerer en statusfølelse af mereværd hos de dygtige elever - og af mindreværd hos de svage. I pauserne leger de nemlig på tværs af grupperne, der blev etableret for et par uger siden og næppe holder skoleåret ud.
De vigtigste faktorer, der afgør, hvilket niveau eleverne ligger på når de starter i skolen, er efter Dorte Johannesens erfaring, hvor meget de har oplevet. Og hvor meget de har bearbejdet det:
"Det er vigtigt, at nogen har sagt: 'Nej, en fin tegning!'".
Nogle af de børn, der måske i mindre grad har fået den opmærksomhed, oplever hun som "ekstremt generte":
"To af drengene gik hos os et halvt år stort set uden at sige noget," forklarer hun.
2.v er en rigtig sød klasse, synes Dorte Johannesen, der har 10 års lærererfaring her på Hellig Kors Skole på Indre Nørrebro. Skolen, hvis logo er en globus med en dreng og en pige, der rækker hinanden hånden, lægger vægt på sin internationalisme. Og må nødvendigvis praktisere den i en klasse, hvor elever med dansk modersmål møder kammerater med arabisk, tyrkisk, kurdisk, albansk og punjabi som hjemmesprog. Oveni har to af eleverne henholdsvis en finsk og en filippinsk mor.
Dorte Johannesen havde også 2.v, da den før sommerferien var 1.v:
"Og det er mange år siden, jeg har været inde i en klasse, som i den grad har gjort tingene som forventet. De største konflikter, vi havde sidste år, var, når nogen havde rakt tunge ad hinanden."
Tolærersystem
Dorte Johannesen er ikke alene om 2.v denne dansktime. Hun er sammen med klassen i 14 ugentlige timer, og i de otte af dem har hun en kollega med. Systemet med to lærere er også noget, som Hellig Kors Skole fremhæver i reklamebrochuren "Folkeskolen er din og dit barns skole", som bydelsrådet på Indre Nørrebro sender rundt til bydelens for-ældre til fem- og seksårige børn.
I dag er det en børnehaveklasselærer, der kommer og hjælper med at følge gruppernes arbejde. Og hun har oven i købet en praktikant med.
Den ene gruppe "skriver smukt", den anden besvarer spørgsmål i arbejdsbogen, den tredje har læseværksted og i den fjerde gruppe er nogle optaget af arbejdsbogen, mens andre sætter legoklodser med små bogstaver på sammen til de historier, de i forvejen har skrevet i deres hæfter.
Dorte Johannesen går hen og snakker med Haidar, som sidder i den gruppe, der arbejder med arbejdsbogen. Han har været hjemme, fordi han skulle hente sin gymnastikpose, og det må han "faktisk ikke", som læreren nænsomt forklarer:
"Det er mig, der skal passe på dig, mens du er herovre på skolen."
I svømmehallen
I mellemtiden er Ibrahim ved at formulere sin historie i Lego®: "Jeg har været i svømmehallen med Ahmed og Mohammed og vi svømmede og legede og det var dejligt," står der i hæftet. Nu skal han bare finde bogstaverne blandt klodserne. Han søger hjælp hos journalisten.
"Ibrahim, det er ikke nogen lærer. Han skriver om os," siger en af de andre drenge i Ibrahims gruppe.
"Og hvad så?" svarer Ibrahim og udtaler til pressen: "Skriv at børnene opfører sig pænt og er dygtige."
Efter en times tid konstaterer Dorte Johannesen, at "vi skal faktisk til at rydde op". Jimmie har endnu ikke læst sin historie op, og han går over til den planche, hvor fotokopierne af 2.v's legohistorier hænger: "Det var engang en kat. Den havde et stykke legetøj. Det var et garnnøgle," læser Jimmie.
Dorte Johannesen roser ham og spørger - bevidst om at tiden er ved at være gået:
"Er der andre, der har et stort behov for at læse deres historie?"
Mange af pigerne rækker ivrigt hånden i vejret, og vi hører lige Julias og Malenes historie om katten, der boede på en bondegård, fik killinger og blev så glad for dem.
Historierne er et eksempel på arbejdsformen i 2.v. Uanset niveau bliver alle eleverne bedt om at skrive en historie. Og selv om historierne er meget forskellige i detaljerings- og sværhedsgrad, ender alle med det samme slutresultat: En historie, de kan læse op for klassekammeraterne.
Det lærebogssystem, klassen bruger i dansk, er skrevet på to niveauer - og er endnu et eksempel på, hvordan de senere års pædagogiske slagord om undervisningsdifferentiering er konkretiseret i 2.v.
Timen slutter med, at Dorte Johannesen giver nogle praktiske informationer om klassens deltagelse i de hemmelige afskedsfestligheder for skolens inspektør John Paulisen, der torsdag gik af efter 21 år.
Så får "alle, der har hår-
elastik i håret" lov til at gå først, så "alle dem med gummistøvler", "alle dem med hvide underbukser", og da der til sidst står en enkelt pige tilbage med en blå rygsæk, får "alle dem med blå rygsæk" også lov at gå hjem.

Tidligere artikler i serien om Blågårds Plads stod i Information 26., 27., 28. og 29. august og 2., 3., 9., 13., 16., 17. og 18. september. Serien fortsætter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her