Læsetid: 4 min.

Zaïre-musikkens pionerer i København

6. september 1997

Tre afrikanske musikere giver koncert i Pakhus 11 i aften i forbindelse med Afrikansk Musik Festival

VERDENSMUSIK
Sangerne sidder i en rundkreds og drikker sød te. En intens, men afslappet atmosfære bygges langsomt op. Musikken er sensuel og rytmisk.
En blanding af afrikanske og arabiske toner. Rytmen slås an på tekopper og flasker. Sangen i centrum. I front en kvinde, hvis udtryksfulde sang og fascinerende stemmepragt for længst har gjort hende til en feteret stjerne i store dele af Afrika - ikke mindst hjemlandet Somalia, hvorfra hun måtte flygte i 1992 på grund af borgerkrigen. Maryam Mursal endte i Danmark og har siden boet i Århus.
Somaliske Maryam Mursal er en af de tre afrikanske kunstnere, som giver koncert i Pakhus 11 i aften i forbindelse med Afrikansk Musik Festival. Ud over Maryam Mursal optræder to af de mest markante skikkelser inden for Zaïre-musikken: den legendariske Tabu Ley Rochereau, der er én af soukous-musikkens vigtigste pionerer, og kvindebedåreren Kanda Bongo Man, manden som pustede nyt liv i Zaïre-musikken og skabte stilarten kwasa-kwasa.
Samarbejde med Kjær
Af de tre er Maryam Mursal er den eneste, som er bosat i Danmark, hvor hun for længst skabt sig et navn på den danske verdensmusikscene. Hendes kompositoriske samarbejde med den danske musiker Søren Kjær har gjort Maryam Mursal og hendes orkester Waaberi til noget af det hotteste på den danske verdensmusikscene anno 1997. Og hun er den hidtil eneste herboende afrikanske kunstner, der har opnået at få pladekontrakt med Peter Gabriels velrenommerede pladeselskab RealWorld. Det har foreløbig resulteret i den fascinerende plade New Dawn med traditionel somali-musik. I 1996 blev hun kåret som Årets og ved dette års Roskilde Festival stod hun og hendes orkester Waaberi for en af de fedeste koncerter i Roskilde Ballroom. Til Afrikansk Musik Festival kommer Maryam Mursal dog ikke med hele sit orkester, men en mindre, akustisk besætning - og desværre uden Søren Kjær.
Partykongen og legenden
Aftenens hovedattraktion er til gengæld hentet i hjertet af Afrika i Congo-Zaïre - soukous-musikkens vugge.
Pascal Ley, 57, med tilnavnet Rochereau optræder første gang for et stort publikum i en alder af 15 år. Han vinder en pris og fortsætter for sjov indtil han i 1959 kaster sig endeligt ud i en professionel karriere som sanger. Først flere år senere tager han navnet Tabu Ley Rochereau - på det tidspunkt har han ellers for længst slået sit navn fast som en af pionererne inden den stilart, som også har opnået størst udbredelse på hele det afrikanske kontinent: soukous-musikken.
Soukous-musikken opstod i slutningen af 1950erne. Den byggede på en videreudvikling af den cubanske rumba, Zaïre-rumbaen, der var en fusion af latinamerikanske strømninger og traditionelle rytmer. Soukous-musikken blev hurtigt populær - ikke mindst på grund af to personer: Franco og hans orkester OK Jazz og Tabu Ley Rochereau og hans African Jazz. De to orkesterledere fornyede musikken - i en evig kamp om at komme først med nye tilag: et af resultaterne blev de lange passager, hvor ikke mindst lead-guitaren får lov til at improvisere. Det gav genlyd og er siden blevet et af soukous-musikkens vigtigste kendetegn. Tabu Ley Rochereau dannede i starten af 1960erne Orchestra Africa International, hvor nogle af de største afrikanske sangstjerner har været i på gennemtræk: blandt andre navne som, Pépé Kallé, Papa Wemba og Sam Mangwana, der begge har gæstet Danmark ved flere lejligheder.
Tabu Ley Rochereau er en flittig mand: han har komponeret over 1500 enkeltnumre og udgivet omkring 200 plader og er still going strong. Og siden Francos død i 1989 den sidste af de store mestre, der har været med fra soukous-musikkens begyndelse.
Fræk dans
En vigtig bestanddel i Zaïre-musikken er fræk og æggende dans, som vækker stor jubel blandt publikum og placerer de evigt kørende guitarmønstre under bæltestedet både på og foran scenen. Og med tiden er det de nye dansetrin og akrobatiske vrid med hofter og andre udspring, der har dannet grundlaget for den udvikling som Zaïre-musikken er undergået igennem de sidste 20 år. En af de danse, som for længst har bidt sig fast på afrikanske natklubber og dansebuler verden over, er kwassa-kwassa, der blev skabt ikke i Afrika, men i Paris.
Kanda Bongo Man, 42, det andet store navn på Afrikansk Musik Festival, valgte meget tidligt i sin karriere at lægge den evige rivaliseren mellem orkestrene hjemme i Kinshasa bag sig. I 1979 rejste han til Paris sammen med vennen, guitaristen Diblo Dibala. De dannede orkesteret Bella Bella og arbejdede ihærdigt på at udvikle deres egen stil med afsæt i den traditionelle Zaïre-rumba. Tempoet blev sat op og der blev arbejdet med nye bevægelser og trin med udgangspunkt i traditionelle danse. Det blev til mange års samarbejde og stadig stigende popularitet for chameuren Kanda Bongo Man, der får mange afrikanske kvinder til at blive fjerne i blikket. Diblo Dibala gik siden solo og kunne opleves på årets Roskilde Festival, hvor han demonstrerede sit ultra-virtuose guitarspil.
Kanda Bongo Man har for længst slået sit navn fast som popstjerne og betegnes som en af fornyerne af Zaïre-musikken. Han har opnået enorm popularitet i Paris og især i Østafrika, hvor hans koncerter fylder stadioner med titusindvis af tilskuere.
Partykongen Kanda Bongo Man er kendt for at sætte liv i kludene. Han optrådte i København i 1994 og huskes for et af de mest forrygende danseshows, som det daværende Montmartre nogensinde har været vidne til.
Tabu Ley Rochereau og Kanda Bongo Man er to af Afrikas mest populære sangstjerner. Og repræsenterer hver sin periode i Zaïre-musikkens historie. De har aldrig tidligere stået på en scene sammen, men det sker altså i forbindelse lørdagens Afrikanske Musik Festival.

*Afrikansk Musikfestival lørdag aften i Pakhus 11, Dampfærgevej 2, København Ø. Dørene åbnes kl. 21.00

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu