Læsetid: 5 min.

Action, Jackson

28. oktober 1997

I november kan man i Filmhuset opleve en af filmverdenens store originaler, new zealænderen Peter Jackson

I november måned viser Filmhuset i København en række film af den New Zealandske instruktør Peter Jackson , og det er der god grund til at glæde sig over, idet han nemlig er en af den slags instruktører, som trods et stort visuelt og komisk talent ikke ofte når ud i biograferne med sine film.
Således er det kun den stille Heavenly Creatures fra 1995, der har fået chancen hos et dansk biografpublikum, mens tre af hans øvrige film, Bad Taste, Brain Dead og Frighteners, har måttet lide en mere upåagtet videoskæbne.
Det er da også typisk, at det er den mest afdæmpede og tilgængelige af Jacksons film, der får lov at gøre sig i det respektable miljø, for i modsætning til mange af sine kolleger fra New Zealand og naboen Australien, startede Peter Jackson som splatterfilmsinstruktør, og han har ifølge filmbladet Levende Billeder sågar lavet "verdens blodigste film."
Undertegnede stiftede bekendtskab med Jackson i form af en 12. generations-videokopi af Jacksons første film Bad Taste, som cirkulerede i splatterfilmsmiljøet i Silkeborg for omkring ti år siden. Sensationen var indlysende, for trods den slidte kopi, det dårlige billede og et amatøragtigt præg, var filmen en vellykket, morsom og ikke mindst ekstremt blodig parodi på en typisk, selvhøjtidelig splatterfilm.
Bad Taste handler om en gruppe fjendtligtsindede aliens, der vil bruge jordens befolkning som ingredienser i maden til deres hurtigt ekspanderende fastfood-kæde. De udrydder den lille by Koorihora, og den toptunede- og hemmelige specialstyrke The Boys sættes til at rydde op. Det gør de med lige dele klodsethed og kraftige håndvåben, og snart er den lille by forvandlet til en blodig massakre.
Det tog amatøren Jackson fire år, en masse venners hjælp, 17.000 NZ$ af egen lomme og ca. 150.000 NZ$ fra staten at lave Bad Taste, der blev en succes hos det hjemlige publikum, og som siden har rejst verden rundt under stor ståhej.
Pludselig var Peter Jackson manden, der skulle redde new zealandsk film, da hans film var den eneste, der i mange år havde givet overskud og dermed tilskudspenge tilbage i statskassen og følgende mulighed for at finansiere flere film.
Det blev for Jacksons vedkommende til den grovkornede, halvpornografiske og blodige Muppet Show-parodi Meet the Feebles, der ifølge instruktøren selv handler om, hvad der sker, når mupperne er færdige med et show og befinder sig backstage og "slapper af". Filmen er ikke for børn, hvilket illustreres meget godt af historien om, hvorledes Meet the Feebles, berygtet for sin utilslørede dukkevold, også nåede det amerikanske filmselskab Universal. På Universal arbejdede Lisa Henson, datter af muppet-skaberen Jim Henson, og da der midt i filmen, som også hun så, forekommer en scene, hvor muppen Kermit optræder sømmet fast på et kors, blev hun meget rystet. Selvom hun overordnet følte sig godt underholdt. Filmen, der kostede 450.000 NZ$, blev en succes, og snart var Peter Jackson i gang igen.

Verdens blodigste film
Denne gang blev det til "verdens blodigste film" Brain Dead, der med et budget på 1,8 mio. NZ$ er et spektakulært opbud af opkast, afrevne lemmer, blod og lort i lårtykke stråler, kombineret med så fysisk og løssluppen en humor - Buster Keaton i 90'erne - at det aldrig bliver kvalmende, men bare skideskægt. Om nogen, så viser Brain Dead netop, hvorfor Peter Jacksons film ikke skal tages for alvorligt - det er ren og skær tegneserie, som bare skal nydes. Heri ligger måske også noget af forklaringen på, hvorfor den New Zealandske filmkommission har støttet de fleste af hans film, der ellers har skræmt censorer og puritanere verden over - fx blev Bad Taste beslaglagt allerede ved den engelske grænse.

Afdæmpet
Efter Brain Dead slog Peter Jackson visuelt en noget mere afdæmpet tone an med det psykologiske drama Heavenly Creatures, der handler om to teenage-pigers fantasi-verden, som resulterer i mordet på den ene af pigernes mor.
Selvom filmen, der er baseret på en virkelig historie, ikke kan hamle op med de tre tidligere af Jacksons film, når det kommer til blod og indvolde, så er det stadig en stærk og smukt fortalt historie, der høstede en Oscarnominering for manuskriptet, som Jackson skrev i samarbejde med sin kone Fran Walsh.
Anmelderne var enige om, at Heavenly Creatures, der virkelig viser, at Jackson kan skrive en film, var en god film, men alle Jacksons splatterfans blev sørgeligt skuffede over denne pludselige afvigen fra instruktørens foretrukne genre. I den forbindelse har Peter Jackson siden sagt, at han helst ikke vil ende med kun at lave film som Brain Dead, men at han da stadig gerne vil lave spaltterfilm af den humoristiske slags - Bad Taste 2 skulle efter sigende være en mulighed.
Men inden vi når så langt, lader det til, at Peter Jackson skal overleve Hollywood først. "I hvert fald én film vil jeg lave i Hollywood," har han udtalt, og det blev først til den sort-humoristiske gyserkomedie Frighteners med Michael J. Fox i hovedrollen.
Filmen, der er produceret af Robert Zemeckis og fik amerikansk premiere sidste år, blev en kritikersucces, mens det store publikum desværre blev væk fra biograferne, hvilket dog ikke synes at have skabt problemer for Jackson. Han er nu i gang med adskillige projekter i den mere uafhængige del af Hollywood.
Frighteners, der er tilgængelig på dansk video, handler om spøgelsesuddriveren Frank Bannister (Fox), som med hjælp fra en gruppe afdankede ånder hjemsøger uskyldige mennesker for siden at tage penge for at uddrive ånderne igen. Uheldigvis er en mere ondsindet og sejlivet ånd i nabolaget, og han synes ikke at være sådan at slippe af med.
Filmens opbud af special effects er imponerende og mindst en stort budgetteret Hollywood-film værdig, men fordi Jackson har valgt at henlægge filmens optagelser og post-produktion til Wellington i New Zealand, så har filmen alligevel være forholdsvis billig at lave. Desuden er Michael J. Fox aldeles veloplagt i rollen som fupmageren Bannister, og filmens flotte udseende kombineres med en energi og opfindsomhed, som er uimodståelig.

Produktivitet
Det er de ovenstående fem film, som Filmhuset byder på i november, men intet tyder på, at Peter Jackson er tømt for idéer. Senest har han lavet en fup-dokumentarfilm, Forgotten Silver, om en new zealandsk filminstruktør, som ifølge Jackson selv byggede sit første kamera og opfandt tone- og farvefilmen.
Og i støbeskeen hos den produktive instruktør ligger en ny version af King Kong og en live-action-udgave af Tolkiens berømte værk Ringenes Herre. Og taler rygterne sandt, så har Peter Jackson insisteret på at lave filmene i New Zealand for på den måde at holde omkostningerne nede og sin egen frihed og kontrol over filmene oppe.

Rettelse
I sidste uges filmklumme skrev jeg, at arrangementet med kulturminister Ebbe Lundgaard den 3. november finder sted i Filmhuset i Århus. Det er forkert - det foregår i biografkomplekset CineCity, også i Århus.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her